Zelfs extreem goed ingevoerde motorfans duizelt het bij het merk Curtiss Motorcycles. Toch heeft deze elektrische motorfiets iets heel herkenbaars. Zegt de naam Confederate Motors je nog iets? De motorfabrikant produceerde buitenissige, vol met carbon behangen over-the-top customs in het diepe zuiden van Amerika. Curtiss is de opvolger van dat merk en dat is te zien ook aan dit conceptmodel.
Man met ballen
Curtiss is een eerbetoon aan Glenn Curtiss, een motorpionier die in 1901 (op 23-jarige leeftijd) zijn eerste motorfiets bouwt. Twee jaar later construeert hij de Moeder aller Amerikaanse motorblokken: de V-twin. Daarmee troeft hij Indian drie jaar en Harley-Davidson zes jaar af. Curtiss had niet alleen technisch inzicht, maar ook ballen. In 1911 kroonde hij zich tot Snelste man ter wereld op een 4410 cc zware V8. Het record stond tot 1930.
105.000 dollar
Naast dit conceptmodel bouwt Curtiss Motorcycles ook ‘traditionele’ motoren. Het traditionele schuilt hem overigens alleen in de brandstof, voor de rest is de Warhawk vooral anders dan anders. Misschien vinden andere merken dat overdaad schaadt, maar bij Curtiss zijn ze daar niet van. De motor meet 2163cc, produceert 150 pk en 271 Nm, haalt een topsnelheid van 265 km/h en kost in de Verenigde Staten 105.000 dollar.
393 Nm
Net als Harley-Davidson gelooft Curtiss Motorcycles in elektriciteit. De Zeus is het rijdende bewijs. Nu nog een prototype, maar werkelijkheid in 2020. Hopelijk hangt er een iets ander prijskaartje aan dan aan zijn benzinebroer. Op basis van de specificaties houden wij alweer ons hart vast. De motoren (2 stuks) in de Zeus zijn goed voor: 170 pk en 393 Nm. Ja, het staat er echt. Goed vasthouden is het devies. Is het niet voor de verkoopprijs, dan wel voor het vermogen.
[justified_image_grid ids=27419,27420,27421,27422,27423]