woensdag 23 juli 2025

Women Riders World Relay 2026 én nieuwe app die vrouwen wereldwijd verbindt

De Women Riders World Relay (WRWR) maakt in 2026 een opvallende comeback met een innovatieve digitale benadering die vrouwelijke motorrijders wereldwijd beoogt te verenigen. Na het ongekende succes van de eerste editie in 2019, waarbij meer dan 20.000 vrouwen uit 102 landen werden verbonden, kiest de WRWR voor een technologische evolutie die de gemeenschap naar een nieuw niveau moet tillen.

De oorspronkelijke relay in 2019 was een logistieke triomf waarbij vrouwen fysiek een estafettestok over landsgrenzen heen doorgaven. Voor de editie van 2026 introduceert oprichtster Hayley Bell een mobiele app die deze fysieke ervaring transformeert naar een virtuele relay, zonder de verbindende kracht te verliezen die het oorspronkelijke evenement zo bijzonder maakte.

Vrouwen zonder rijervaring kunnen gratis kennismaken met motorrijden bij Honda’s ‘Ladies on Wheels’

Digitale estafette met ambitieuze doelen

Hayley Bell, die in 2019 werd uitgeroepen tot ‘Motorcyclist of the Year’ door de American Motorcyclist Association, heeft een duidelijke visie voor deze nieuwe fase. “We wilden een inclusieve tool bouwen,” vertelde Bell aan MCN. “Ons doel is om elk land te bereiken en elke vrouwelijke rijder te verbinden. Hoeveel dat er zijn? Niemand weet het – en dat is precies mijn punt.”

De app, die in september 2025 gelanceerd wordt, stelt rijders in staat om een “virtuele estafettestok” door te geven, punten te verdienen voor hun deelname, uitrusting te beoordelen en sociaal te verbinden met andere vrouwelijke motorrijders. Deze digitale benadering elimineert geografische barrières en maakt deelname mogelijk voor vrouwen die anders uitgesloten zouden zijn van het fysieke evenement.

Meer dan alleen sociale verbinding

Achter de vriendschappelijke façade van de app schuilt een strategisch doel. Bell ziet de verzamelde gegevens als een krachtig instrument om de economische invloed van vrouwelijke motorrijders aan fabrikanten te demonstreren. “We zullen in staat zijn om naar fabrikanten te gaan en te zeggen: ‘een miljoen vrouwen hebben deelgenomen’, om te laten zien hoe actief we zijn, dat wij de markt zijn die zij willen bereiken en hoe zij aan onze behoeften kunnen voldoen,” legt Bell uit.

Deze data-gestuurde benadering is een directe reactie op de langdurige ondervertegenwoordiging van vrouwen in de motorindustrie, waar producten en marketing traditioneel op mannelijke rijders zijn gericht. Door harde cijfers te verzamelen over de participatie, voorkeuren en koopgewoonten van vrouwelijke rijders, wil de WRWR een overtuigende business case presenteren voor meer inclusieve productlijnen en marketingstrategieën.

Hoe de virtuele relay werkt

De relay gaat officieel van start op 1 januari 2026 en loopt een volledig jaar tot 1 januari 2027. Elk deelnemend land heeft een aangewezen ambassadeur die de virtuele estafettestok in beweging zet, waarna deze zich via de app verspreidt onder deelnemers. Rijders verdienen punten voor hun participatie, wat hen aanmoedigt om op de motor te stappen en verbinding te maken met de bredere gemeenschap.

Hoewel de relay zelf en sommige functies exclusief voor vrouwen zijn ontworpen, verwelkomt het bredere platform ook mannelijke deelnemers. Deze inclusieve benadering erkent dat vooruitgang in de industrie samenwerking vereist tussen alle motorrijders, ongeacht gender.

Een bredere beweging

De terugkeer van de WRWR past in een bredere trend van toenemende zichtbaarheid en invloed van vrouwen in de motorwereld. Van de groeiende deelname aan motorsportevenementen tot de opkomst van vrouwelijke motorfluencers en de lancering van specifiek voor vrouwen ontworpen motorkleding en uitrusting, de industrie begint langzaam maar zeker te reageren op deze demografische verschuiving.

Met haar ambitieuze doelstelling om elke vrouwelijke motorrijder ter wereld te bereiken, positioneert de WRWR 2026 zich als katalysator voor deze verandering. De vraag is niet langer of vrouwen een belangrijke plaats hebben in de motorwereld, maar hoe hun collectieve stem en koopkracht de toekomst van motorrijden zullen vormgeven.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen