maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Wordt CFMoto 800 NK de rivaal van de Honda Hornet 750?

CFMoto heeft tekeningen van de nieuwe KTM LC8c-aangedreven streetfighter ingediend. Het is de volgende stap naar werkelijkheid nadat eerder al de NK-C22 concept werd getoond. De motorfiets heeft de cijfers die kunnen concurreren met de nieuwe Hornet 750 en andere middelgrote streetfighters.

CFMoto NK-C22 concept

Een maand geleden onthulde CFMoto de NK-C22 concept, een naakte sportmotor die tevens het debuut van het C-Link productieplatform markeert.

Het blok is de 799cc-KTM LC8c, die werd gebruikt in de KTM 790-serie, die op zijn beurt werd  vervangen door de 890-serie. Het blok is ook gemonteerd in de CFMoto 800MT. KTM laat het blok door CFMoto bouwen. Het Chinese merk produceert ook complete KTM-motoren voor de binnenlandse markt en exporteert ze naar sommige landen. Dankzij deze overeenkomst gebruikt CFMoto een aantal blokken van KTM voor zijn motorfietsen.

CFMoto heeft onlangs nieuwe patenttekeningen ingediend voor een nieuwe streetfighter die gedeeltelijk is geïnspireerd op het NK-C22 concept, dat voorbestemd is om de toekomstige 800NK te worden.  De tekeningen van de 800NK tonen een sportief uiterlijk met hoekige lijnen, zoals kenmerkend is voor verschillende modellen, waaronder de nieuwe Honda Hornet 750. Die mag je gerust beschouwen als de referentiemotor van de CFMoto 800.

Als het 790-blok inderdaad die van de 800MT is, betekent dit dat het vermogen 91 pk zal bedragen (Honda geeft voor de Hornet 92 pk op), maar meer is ook mogelijk, aangezien de laatste KTM 790 Duke 105 pk leverde.

2023 Honda CB750 Hornet officieel gepresenteerd

In vergelijking met het NK-C22 concept zijn er op de patenttekeningen enkele verschillen te zien. In de eerste plaats de aanwezigheid van een traditionele dubbele achterbrug, in aluminiumlegering, in plaats van de enkelvoudige achterbrug; het uitlaatsysteem heeft nog steeds een verhoogde demper, maar met een enkele uitlaat in plaats van een dubbele.

De ophanging a la Versus 650, de wielen en het remsysteem, met radiaal gemonteerde remklauwen vooraan, lijken in overeenstemming met de meest recente productie.

Het gewicht, verwijzend naar de 700CL-X Sport die leeg 189 kg weegt, zou dus minder dan 200 kg kunnen zijn met een volle tank.

Op de EICMA zal naar verwachting de NK-C22 concept te zien zijn. Maar wie weet zijn er nog verrassingen.

De toekomstige CFMoto 800NK heeft gelijkenissen met de 650NK

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen