Wordt het eind juni Valentino Rossi’s laatste TT? UPDATE

Tekst: Marien Cahuzak

Update 14:01

Bam! Zojuist heeft Yamaha bevestigd dat Fabio Quartararo naar het fabrieksteam gepromoveerd wordt voor het seizoen 2021 en 2022. Als je onderstaand verhaal leest, is dat op zich geen verrassing maar dat betekent direct ook einde verhaal voor Valentino Rossi binnen het fabrieksteam van Yamaha. Dat is wel een dingetje. Noem dit het einde van een tijdperk en wij snappen het helemaal.

Dat Yamaha zeer tevreden is met deze deal snappen we uiteraard ook. Het deed alleen toch wel een beetje pijn dat in het persbericht van Quartararo met geen woord werd gesproken over Rossi.… Inmiddels is duidelijk waarom, want er is een tweede bericht binnen waarin staat dat Rossi halverwege 2020 samen met Yamaha een beslissing neemt over zijn toekomst.

Het zal dus nog wel even duren voordat we zeker weten of dit de laatste Dutch TT met Rossi erbij wordt.

Origineel bericht 29-1-2020

Oef.. Wat een vraag stellen we onszelf daar. Toch zijn wij niet de enigen, want als je eerlijk bent is dit de vraag die iedereen stelt op dit moment. Zelfs de hoofdrolspeler zelf. Noem het opvallend, noem het logisch maar het is niet alleen aan Valentino Rossi om hierop een antwoord te geven. Er spelen namelijk heel veel factoren een rol in.

Bijvoorbeeld het nieuws van gisteren dat Yamaha Motor Co., Ltd en Maverick Viñales hun contract verlengd hebben tot en met 2022. Hierdoor is Viñales één van de twee Yamaha Factory Racing MotoGP-rijders is in 2020, 2021 en 2022. Een meersterzet van Yamaha want het leek erop dat de Spaanse coureur onderweg was naar een contract bij Ducati.

Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben, om uit te kunnen rekenen dat er de komende drie MotoGP-seizoenen nog één zitje beschikbaar is in het fabrieksteam van Yamaha. Voor 2020 is dit zitje gereserveerd voor Valentino Rossi, maar of dat voor 2021 ook zo is, is zeer de vraag. Yamaha heeft namelijk ook Fabio Quartararo in huis en die willen ze niet kwijt. Anders kun je niet verklaren waarom ze hem voor dit seizoen al een fabrieks-M1 geven, terwijl dat niet in zijn contract stond.

Kijkend naar 2019 is het echter een volkomen logische keuze. Yamaha moet ook wel, omdat heel veel merken Quartararo – hét MotoGP-talent – heel graag willen hebben. Met die wetenschap kan Quartararo behoorlijk wat eisen stellen en zal hij zeer waarschijnlijk niet akkoord gaan met een derde jaar bij Petronas Yamaha SRT.

Dat is, ondanks de waanzinnige prestaties van Quartararo en soms ook Franco Morbidelli, namelijk nog altijd een satellietteam. Zowel qua mankracht, als ondersteuning, uitstraling en salaris een groot verschil met een fabrieksteam. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat Quartararo best een jaartje wil wachten, zeker als Yamaha het Petronas-team gaat zien als een soort fabrieksachtig satellietteam. Quartararo is daarnaast uiteraard niet gek en heeft ook gezien dat Jorge Lorenzo en zeker ook Johann Zarco – min of meer zijn voorganger – grote problemen hadden met de overstap van de M1 naar een ander merk.

Of misschien moet Fabio wel een jaar moet wachten… Het enige echte vraagteken rondom Quartararo is namelijk of hij nog een seizoen zoveel indruk kan maken. Nergens ben je zo snel vergeten als in de topsport en de verwachtingen rondom hem zijn voor komend seizoen haast ongezond hoog. Hij wordt gezien als één van de weinigen die het Marc Marquez echt lastig kan gaan maken. Volgens sommigen zelfs de enige… Je zou voor minder slecht slapen.

Mocht Quartararo wel eind 2020 overstappen naar het fabrieksteam, zou Rossi uiteraard de plek van de Fransman kunnen overnemen bij Petronas Yamaha SRT. Of hij dat wil…? Niemand weet het, maar grote kampioenen houden vaak niet van zo’n Plan B. Aan de andere kant kan hij dan wel doen wat Marc Marquez komend jaar al doet: racen met je broer. In het geval van Rossi met zijn halfbroer Luca Marini. Hij kan Luca op deze manier perfect klaarstomen en zo aan hem het MotoGP-stokje over te geven. Dat zou dan wel ten koste gaan van zijn protenge Morbidelli en dat is iets wat Rossi zeer veel pijn zal doen, maar wat hij misschien wel moet gaan doen.

Bovendien gaat dit volledig in tegen de denkwijze van Yamaha, die de ontwikkeling van de jeugd graag vergelijken met de opbouw van een piramide. Breed aan de onderkant, met veel jonge talenten, en met alleen de beste talenten uiteindelijk naar de top. Valentino Rossi ‘degraderen’ naar Petronas staat haaks op deze denkwijze. 

Uiteraard zou Rossi ook buiten Yamaha om nog verder kunnen in de MotoGP, maar die kans lijkt uitgesloten. Ten eerste omdat hij veel verder denkt dan alleen zijn actieve racecarrière, maar ook omdat die overstap op zijn leeftijd niet erg aanlokkelijk is en het al een keer heel verkeerd uitpakte.

Precies hierom kan het zomaar zijn dat dit Rossi’s laatste jaar wordt in de MotoGP. Als hij die keuze zelf in de hand wil hebben, moet hij een stuk sneller zijn dan in 2019. De wintertesten en de eerste races zullen voor hem daardoor heel belangrijk zijn, want Yamaha kan niet te lang wachten om een keuze te maken… 

Waarschijnlijk weten we daardoor al voor of rondom Jerez of Valentino RossiRossi eind juni zijn laatste Dutch TT rijdt. Spannend!   

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor MotorNL offline en online samen.

Misschien vind je dit ook interessant?