Tien stellingen voor Tom Crooijmans – BMW tien jaar marktleider

Tien jaar marktleiderschap in één land is een unicum. En dus reden genoeg om Tom Crooijmans, Head of Motorrad bij BMW Motorrad Nederland, eens tien stellingen voor te leggen. 1. Het marktleiderschap vinden we bij BMW heel belangrijk.'Ja.' 'Maar, niet het belangrijkste. Marktleiderschap is nooit een doelstelling geweest, maar een gevolg van alle inspanningen die je doet. Voor een goed renderend dealernetwerk, bijvoorbeeld. Natuurlijk keken we best eens vooruit, toen we eenmaal acht jaar marktleider waren. Je weet dan dat het mooi is om die tien jaar vol te maken, als eerste land ter wereld. En toen het eenmaal ...
Tien jaar marktleiderschap in één land is een unicum. En dus reden genoeg om Tom Crooijmans, Head of Motorrad bij BMW Motorrad Nederland, eens tien stellingen voor te leggen. 1. Het marktleiderschap vinden we bij BMW heel belangrijk.'Ja.' 'Maar, niet het belangrijkste. Marktleiderschap is nooit een doelstelling geweest, maar een gevolg van alle inspanningen die je doet. Voor een goed renderend dealernetwerk, bijvoorbeeld. Natuurlijk keken we best eens vooruit, toen we eenmaal acht jaar marktleider waren. Je weet dan dat het mooi is om die tien jaar vol te maken, als eerste land ter wereld. En toen het eenmaal zover was, zie je dat het natuurlijk wel wordt gewaardeerd.' 2. Bij het wereldwijd opererende BMW Motorrad heeft Nederland als motorland geen grote betekenis.'Nee, niet waar.' 'Zeker Europees komen we veel met de landen bijeen om van elkaar te leren. Wat gaat er in het ene land beter? En, kunnen we dat overnemen? Een voorbeeld van hoe andere landen van ons leren, is de ontwikkeling van overheidsmotoren in samenwerking met HSC, voorheen Huijsmans Service Center. We hebben veelvuldig bezoek gehad van andere landen, die dat hier komen bekijken. Voor onszelf was dat ook een mooi project. Overheidsleveringen zijn belangrijk, het zijn langdurige relaties. Hoewel de politie voor ons erg belangrijk is, hebben we natuurlijk veel meer dan dat. Ambulance- en brandweermotoren, bijvoorbeeld. Maar Rijkswaterstaat rijdt ook op onze RT’s en heel veel gemeenten vertrouwen op ons, bijvoorbeeld voor het vervoer van verkeersregelaars.' 3. Zonder de R1200- en R1250GS was het niet gelukt om zo lang marktleider te zijn.'Tot op zekere hoogte, ja.' 'Puur naar de cijfers kijkend is de GS erg belangrijk. Maar wat gebeurt er als je de vergelijkwaardige concurrenten er ook af haalt? En bovendien, hoeveel van die GS-rijders zouden er op een andere BMW rijden? Met het portfolio van vandaag hebben wij een enorm breed aanbod en daarmee zouden we de GS-rijders alsnog bedienen. Hoe dan ook, de GS is enorm waardevol en blijft dat ook. Zeker omdat we ‘m blijven vernieuwen. Hij gaat al jaren mee, maar blijft zich verbeteren. (Tekst loopt door onder de foto) Tom Crooijmans is Head of Motorrad bij BMW Motorrad Nederland, in Rijswijk. 4. Over vijf jaar zijn wij maar liefst vijftien jaar marktleider.'Euhh…' Moeilijk hoor. De concurrentie neemt toe en de gehele motormarkt is weer in opkomst. Ik blijf zeggen dat het geen doel is, maar het is zeker niet ondenkbaar. 5. De tijd voor een BMW-cruiser, de R18, is eindelijk rijp.'Ja.' 'De R18 is heel speciaal ontwikkeld op een vraag vanuit de markt. En daarom is de tijd zeker rijp. Je kunt een motor ook te vroeg brengen. Kijk naar de BMW C1, was die z’n tijd niet ver vooruit? Met elektrische aandrijving zou de C1 nu wellicht heel anders in de markt staan.' 6. BMW’s elektrische roadster zal een doorbraak betekenen.Nee, maar… 'Volgens mij ligt de doorbraak niet bij één model. Want hoewel onze Roadster een belangrijke rol in de elektrificering gaat spelen, ligt de echte doorbraak bij de consument. Wanneer is die er klaar voor? De eerste motorrijders die nu elektrisch rijden, rijden voornamelijk woonwerkverkeer. Dat is een heel andere groep mensen dan die de motorfabrikanten de afgelopen decennia bedienden: dat zijn motorrijders die de wijde wereld intrekken. Kortom, onze elektrische Roadster wordt belangrijk, maar de elektrificering staat op zichzelf.' 7. Kijkend naar elektronische features, dan loopt de ontwikkeling van BMW auto’s vooruit op de motoren.'Ja.' 'Dat is inderdaad ons hele grote voordeel. We zijn onderdeel van een groot concern waar enorm wordt ontwikkeld, waar veel geld wordt geïnvesteerd in nieuwe producten. Die kunnen uiteindelijk op motoren van toepassing zijn. Dat is onze grote voorsprong op andere merken die deze voordelen niet hebben. Belangrijk daarin is dat BMW Motorrad onderdeel is geworden van de M-divisie. Dat is niet zomaar iets organisatorisch, dat heeft echt met ontwikkeling te maken. Dat maakt het zeker niet ondenkbaar dat we de komende tijd met echte M-modellen gaan komen.' 8. De grote terugroepactie van de watergekoelde R1200GS heeft het imago van BMW Motorrad behoorlijk schade toegebracht.'Nee, absoluut niet.' 'De kwaliteit van onze motorfietsen wordt elk jaar verbeterd. Zo zien wij de door ons verwerkte garantiegevallen alleen maar minder worden, jaar na jaar. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat er nooit iets kan gebeuren met een motor. En als dat dan gebeurt, ondernemen wij altijd actie. Zodat onze klanten er op kunnen vertrouwen dat ze op een goede motorfiets rijden.' 9. BMW is een premium-merk voor de motorrijder met goedgevulde portemonnee.'Nee.' 'En dan heb ik het natuurlijk over die goedgevulde portemonnee. Dat wij een premium-merk zijn, spreek ik niet tegen! Maar serieus, een tijdje geleden waren wij alleen boven de 500cc actief. Inmiddels zijn wij ook daaronder heel actief, en hebben wij voor elke motorrijder een motor. De introductie van de G310 is daarin belangrijk geweest, maar ik wil ook zeker de C400 noemen.' 10. Yamaha en Kawasaki, waarvan jullie de hete adem voelen, zijn ook mooie motormerken. 'De merken die je noemt, zijn heel anders dan wij. Maar natuurlijk, ook zij hebben mooie producten. Kijk, met alle merken zijn wij er bij gebaat om twintigduizend of meer motoren per jaar in Nederland te verkopen. En er zullen altijd mensen zijn met bepaalde voorkeuren, en we willen ze allemaal bedienen.'

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?