Wordt het iets veiliger op de weg voor motorrijders?

Anti-appcamera’s. Je had er wellicht nog nooit van gehoord, maar vanaf vandaag werken ze en dat is goed nieuws voor ons, motorrijders. Iedereen die regelmatig met de motor op pad is, zal ongetwijfeld al een keer – hopelijk bijna – over het hoofd gezien zijn door een automobilist, vrachtwagenchauffeur of desnoods een fietser. Zelfs een kort ‘ja’ als antwoord kan al grote gevolgen hebben voor het overige verkeer…

Overdreven? Afleiding is de grootste risicofactor in het verkeer, zei Miranda Maasman, verantwoordelijk voor het Platform Verkeersveiligheid van RAI Vereniging, twee jaar geleden al. ‘Onderzoek heeft aangetoond dat appen achter het stuur tweemaal zoveel ongevallen veroorzaakt als rijden met teveel alcohol op.’

Pas op: politie flitst vanuit mobiele toilet

Ondanks diverse campagnes van de overheid, blijft het percentage appende weggebruikers onverminderd groot. Daar moeten de anti-appcamera’s verandering in gaan aanbrengen. Met een boete van 240 per overtreding gaat er waarschijnlijk flink wat geld verdiend worden met deze camera’s, want mogelijke overtredingen worden automatisch doorgestuurd naar het CJIB.

Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit. Hierna wordt een verkeersboete op kenteken verstuurd. De foto’s zijn zo duidelijk, dat dit voor het OM voldoende bewijs is om een boete op te leggen. Uiteraard kunnen de foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd en mag in je beroep gaan.

De camera’s worden sinds kort, met succes, in Australië gebruikt. In Europa is Nederland het eerste land dat deze camera’s echt in gaat zetten. In de  testperiodes werd een groot aantal overtredingen geconstateerd: op een bepaalde testdag werden met twee camera’s 400 overtredingen gesignaleerd. Dat is dus bijna 100.000 euro aan boetes! De camera’s functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden, en zijn daarnaast ook nog makkelijk te verplaatsen. Zo kan het systeem elke dag op een andere locatie geplaatst worden.

Om misverstanden te voorkomen; ook op de motor is het verboden je telefoon vast te houden als je onderweg bent. Daar moet je als motorrijder inderdaad wel een beetje talent voor hebben, maar we zeggen het toch maar even. Mocht je betrapt worden, kost je dat gewoon 240 euro. Ai! 

Het automatisch handhaven op handheld telefoongebruik is overigens slechts één van de innovaties in verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. Daarnaast worden er dit jaar bijvoorbeeld twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op provinciale wegen in gebruik genomen, en loopt er een proef met verplaatsbare flitspalen in Rotterdam en Noord Brabant.

Het is maar dat je het weet…

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?