XJR1300 maar dan anders

Zie hier de Yamaha XJR1300 nadat ‘ie onder handen genomen is door Deus Ex Machina, één van ’s werelds meest gerenommeerde custombouwers. “We hebben het model eerst goed bekeken en ons afgevraagd wat er schuilging onder het frame van deze motor”, aldus Alessandro Rossi van het Italiaanse Deus Ex Machina team.

“We hebben ons laten inspireren door de legendarische machines die furore maakten in de uithoudingsraces van de jaren ’70 en ’80. Hun minimalistisch design was slechts op één doel gericht: races winnen. We wilden de XJR lichter maken om tot een even minimalistisch concept te komen, met een 1251cc motor welteverstaan!”

“Toch zijn we nooit de essentie uit het oog verloren. We hebben er tijdens de metamorfose voor gezorgd dat XJR zijn herkenbaarheid heeft bewaard en nog steeds eer betoont aan de uithoudingsmachines van weleer. Makkelijk was het niet altijd. Zo hebben we de Öhlins-vering verfijnd en  radiaalremmen, een Brembo koppelingshendel, een LeoVince uitlaat in tinanium, Pirelli banden en Marvic Streamline Magnesium wielen toegevoegd.”

“Om de look helemaal tot in de puntjes af te werken, waren nog een paar kleine ingrepen nodig. Het zadel werd overtrokken met een hoes uit leer, zijkanten, en suède, bovenkant, zoals bij de racemachines. Door de smalle vorm van het zadel is de krachtige motor expliciet aanwezig. We hebben ook de snelheidsmeter verwijderd om alle ruimte te geven aan de toerenteller.”

“En ten slotte moesten we nog een naam bedenken. Yamaha had ons gevraagd om een strikte geheimhouding te hanteren bij het ontwikkelen van deze machine, vandaar de naam: Yamaha XJR1300 Project X.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?