woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Yamaha werkt aan een 5-liter V8-waterstofmotor voor Toyota

In november 2021 kondigden vijf grote auto- en motorfietsbedrijven hun plannen aan om samen te werken aan een duurzame toekomst. Kawasaki, Yamaha, Mazda, Subaru en Toyota beloofden samen te werken aan projecten die ze toen nog niet in detail hadden uitgewerkt. In hun gezamenlijke persbericht spraken zij ook de verwachting uit dat Honda en Suzuki zich op een nog nader te bepalen tijdstip in de toekomst zouden aansluiten.

Nu is het februari 2022 en hebben Yamaha en Toyota plannen aangekondigd om samen een 5.0-liter V8-motor te ontwikkelen die volledig op waterstof loopt. Het doel, zo zeggen de twee bedrijven, is om de interne verbrandingsmotor niet volledig op te geven en toch te blijven streven naar de doelstellingen van koolstofneutraliteit van de bedrijven. Het is de volgende fase in die eerder aangekondigde samenwerking tussen meerdere bedrijven, en het zal zeker niet de laatste zijn.

Koenigsegg elektrisch motorblok: 340 pk, 600 Nm, 30 kg

‘We werken aan het bereiken van koolstofneutraliteit tegen 2050,’ zei Yamaha Motor president Yoshihiro Hidaka in een verklaring. ‘Tegelijkertijd zit “Motor” in onze bedrijfsnaam en hebben we dus een sterke passie voor en betrokkenheid bij de verbrandingsmotor.’

‘Waterstofmotoren bieden de mogelijkheid om koolstofneutraal te zijn en tegelijkertijd onze passie voor de interne verbrandingsmotor levend te houden. Door samen te werken met bedrijven met verschillende bedrijfsculturen en expertisegebieden en door het aantal partners uit te breiden, willen we vooroplopen op weg naar de toekomst,’ concludeerde Hidaka.

De koolstofneutraliteit van waterstof als brandstof is een mogelijkheid – maar zoals we al eerder hebben gezegd, moet er van begin tot eind heel wat gebeuren, wil het meer zijn dan een utopie. Dat is het doel van de zogenaamde groene waterstof, maar de complexiteit en de kosten zijn twee redenen waarom de zogenaamde blauwe waterstof (voor de productie van blauwe waterstof wordt aardgas gebruikt) momenteel de populairdere optie is.

Hoe dan ook, Yamaha’s V8-waterstofmotor is bedoeld voor gebruik in auto’s. Hij levert naar verluidt 450 pk bij 6.800 tpm en een maximumkoppel van 540 Nm bij 3.600 tpm.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen