woensdag 11 december 2024

Yamaha: Elektrische aandrijving en waterstof – twee paden naar de toekomst

In de auto- en motorindustrie is de opvatting wijdverspreid dat elektrische aandrijving de toekomst zal domineren. Dit is vooral merkbaar in de motorbranche, waar elektrische motorfietsen en scooters snel terrein winnen op de Europese en Aziatische markten. Maar is elektrische mobiliteit echt de enige weg naar de toekomst?

Yamaha – voortzetting E-Fuel programma

Yamaha lijkt niet overtuigd te zijn dat elektrische aandrijving de enige weg is. Het Japanse bedrijf investeert weliswaar intensief in elektrische mobiliteit, maar behoudt een open blik op wat de toekomst zou kunnen brengen. Het richt zich niet alleen op de ontwikkeling van elektrische aandrijvingen en batterijtechnologieën, maar zet ook zijn E-Fuel-programma voort.

Yoshihiro Hidaka, de president en CEO van Yamaha, legde in een interview met Japan Times uit dat het bedrijf een veelzijdige aanpak volgt bij het zoeken naar alternatieven voor de verbrandingsmotor. ‘We willen veel mogelijkheden en kansen openhouden om klimaatneutraliteit te bereiken’, verklaarde hij.

Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha werken samen aan waterstof

Waterstof – waterstof een alternatief?

Een van deze mogelijkheden is waterstof. Gezien de brede acceptatie van elektrisch aangedreven voertuigen (BEV’s), zou men gemakkelijk het potentieel van waterstof over het hoofd kunnen zien. Waterstof-elektrische auto’s zijn niet nieuw – denk bijvoorbeeld aan de Toyota Mirai. Maar de visie van Yamaha op waterstofaandrijving gaat verder dan elektromotoren en richt zich op het behoud van de verbrandingsmotor.

‘Onder de Japanse tweewielerfabrikanten zijn er weinig die naast elektrotechnologie ook waterstof testen. Daarom hebben we het voortouw genomen en een faciliteit opgezet om batterij- en waterstoftechnologieën en klimaatneutrale brandstoffen te testen’, lichtte Hidaka toe.

Yamaha en waterstof – geen onbekenden

Yamaha is geen nieuwkomer op het gebied van waterstofverbrandingsmotoren. Het bedrijf heeft in samenwerking met Toyota de motor ontwikkeld voor de eerste vloeistofgekoelde waterstofraceauto ter wereld. In mei 2023 nam de Toyota Corolla H2 Concept met succes deel aan een 24-uurs endurance op het Fuji International Speedway – een primeur zowel voor de auto-industrie als voor de motorsportwereld.

Waterstof – een weg met uitdagingen

Ondanks alle mogelijkheden van waterstof zijn er ook nadelen. Zo is het momenteel niet zo efficiënt als conventionele brandstof. Bovendien is de technologie voor het comprimeren van waterstof en het tanken van voertuigen nog niet zo wijdverbreid als laadstations voor elektrische voertuigen en wordt het nog steeds beschouwd als een niche-technologie. Toch waren ook elektrische voertuigen ooit een dergelijke niche-technologie en hebben ze zich binnen enkele jaren snel verspreid.

Yamaha’s technologie voor de toekomst

De Japanse auto-industrie behoort ongetwijfeld tot de grootste en invloedrijkste ter wereld. Yamaha en andere belangrijke spelers in de auto- en motorindustrie kunnen zeker de toekomst van mobiliteit mede vormgeven. Yamaha is altijd een bedrijf geweest dat inzet op innovatie en technologie.

Hidaka: ‘Het is beter om de technologie klaar te hebben en te bewaren. Als de wereld zich in die richting beweegt, zullen we de technologie op de markt brengen en beginnen met massaproductie.’

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen