zondag 19 mei 2024

Nimbus Motorcycles herrijst als elektrische motor

De kleur is in ieder geval goed. De oude Nimbus was het mooist in die kenmerkende groene kleur. Zegt Nimbus je niets? Nou, het is een Deens motormerk uit de 20e eeuw dat, net als veel andere vroege motorfietsfabrikanten, begon in andere sectoren.

Terwijl Ducati begon met radio’s, begon Nimbus zijn leven als Nilfisk. Dit bedrijf was gespecialiseerd in elektrische motoren en stofzuigers en dankte zijn naam aan de achternamen van de twee oprichters, H.M. Nielsen en Peder Andersen Fisker. Toen motorfietsen steeds populairder werden, ontwikkelde Fisker in 1918 het eerste Nimbus-motorfietsprototype. Spoelen we door naar 1934. In dat jaar introduceerde Nimbus zijn meest populaire en langlopende model, de Type C.

Dit zijn de vijf meest gemaakte fouten op motorvakantie

Deze cardanaangedreven motorfiets begon met ongeveer 18 pk en steeg naar 22 pk in latere versies. De topsnelheid was 120 km/u. De Nimbus Type C was populair in het leger, de politie en bij de Deense posterijen. Tegelijkertijd was het ook een betrouwbare allround motorfiets voor civiel gebruik. Nimbus besloot het model niet te exporteren, daarom bleef zijn populariteit (grotendeels) beperkt.

Niet verrassend roept Nimbus nog steeds warme herinneringen op bij fans in Denemarken en verzamelaars elders in de wereld. Als er iets is waar verzamelaars en liefhebbers van houden, is het wel als een motorfiets echt moeite kost om te bemachtigen.

Nimbus herrezen

In 2014 zag de Deense ondernemer Claus Støvlbæk Clausen het als zijn plicht om de naam Nimbus nieuw leven in te blazen als een trotse vertegenwoordiger van Deense innovatie en technologisch erfgoed. Hij vertelde aan de Copenhagen Post dat hij het idee kreeg op een plek waar de meeste mensen hun beste ideeën krijgen: onder de douche. Dus belde hij Nilfisk-Advance, dat alle rechten bezat, en informeerde naar de mogelijkheid om ze te kopen.

Ondanks dat hij ontdekte dat Nilfisk-Advance plannen had om ze aan iemand anders te verkopen, viel het geluk de kant op voor Clausen omdat die deal uiteindelijk niet doorging. Na daaropvolgende vergaderingen kreeg Clausen uiteindelijk precies wat hij wilde: het glanzende, complete Nimbus-handelsmerk én de technologierechten.

Vastbesloten

Hoewel hij aanvankelijk hoopte financiering te krijgen van investeerders om vanaf 2015 de nieuwe Nimbus op de markt te brengen, kwam dat plan niet van de grond. Toch was Clausen vastbesloten, zelfs als het wat langer zou duren om Nimbus opnieuw uit te brengen. Hij riep de hulp in van ontwerpbureau 3Part en die samenwerking leverde het elektrische ontwerp op. Het karakter van de Type C werd als uitgangspunt genomen, maar opnieuw geïnterpreteerd als een elektrische motorfiets.

Zowel een elektrische Nimbus-motorfiets als een elektrische Nimbus-fiets staan momenteel op de planning van het bedrijf, waarbij de motorfiets hopelijk in of rond 2025 in productie zal gaan. Er is ook gesproken over een zijspan, zoals eerder in gebruik was bij de Type C, maar tot nu toe zijn er nog geen ontwerpen vrijgegeven met betrekking tot die ontwikkeling.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen