Yamaha FJR1300 in het nieuw

Foto’s: Yamaha

Yamaha heeft al flink wat modellen vernieuwd voor 2016. Nu zijn ook de FJR-modellen onder handen genomen. De vernieuwde FJR-modellen zijn uitgerust met een nieuwe versnellingsbak zodat de rijder over het gehele bereik beschikt over het koppelvermogen van het 1.298cc tellende motorblok. Yamaha heeft dat gedaan door een zogenaamde ‘dog clutch’ te monteren. Deze bak werkt met spiraalvormige tandwielen waardoor de aandrijving net weer een stukje beter gaat dan op het vorige model. Daarbij is de nieuwe zesbak iets kleiner door deze toevoeging.
De FJR is verder voorzien van hetzelfde A&S (Assist en Slipper)koppelingssyteem als de YZF-R1. Dit systeem zorgt voor een betere controle van de motor wanneer het gas abrupt wordt dichtgedraaid. Yamaha schrijft dat het systeem in zo’n situatie “vervorming en instabiliteit (…) tegengaat” en de motor dus beter onder controle kan worden gehouden.

Qua verlichting is de FJR ook flink verbeterd. Zo rijdt je nu rond met aan de voorzijde dubbele ledkoplampen. Ook aan de achterzijde zijn ledlampen gemonteerd. Naast deze standaardverlichting zijn de FJR1300 AE en AS ook voorzien van actieve bochtenverlichting. Hoe groter de hellingshoek – hoe sterker deze lampen de bocht inschijnen voor een beter zicht op wat er komen gaat. 

Verder is het dashboard licht aangepast. Deze is voor de nieuwe modellen beter afleesbaar geworden zodat je je ogen weer zo snel mogelijk op de weg kan hebben. Last but not least zijn de standaard FJR1300 en de AE en AS klaargemaakt om voorzien te worden van een Dainese D-Air© Street Systeem: een aribag speciaal ontwikkeld voor motorrijders. Een extra veiligheidsmiddel voor op de lange tochten die je met deze zware sport-tourer kan maken.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.