Yamaha Niken met turbo

De Australische Yamaha-dealer Trooper Lu’s Garage besloot dat een Yamaha Niken net wat te gewoontjes was en trok alle registers open om een special te bouwen, met als belangrijkste aanpassing; het CP3-motorblok kreeg een turbo…

Behalve de geforceerde inlaat is de Niken ook rijwieltechnisch aangepakt, maar voorvork-cartridges van KYB (die enkel in de voorste van de USD-poten zitten, aangezien de achterste poten enkel ter ondersteuning dienen) zijn slechts een kleine toevoeging aan de special.

Kijk namelijk ook maar naar de speciale zandkleurige lak en rode accenten, de toerruit, topkoffer – en iets wat lijkt op nitro-flessen eraan – en een volledig Akrapovic-systeem, waar de turbo dus ingelast is.

Wat Trooper Lu’s Garage-eigenaar Justin Chisholm bezielde een dergelijk project op poten te zetten, ontgaat ons totaal. Waarschijnlijk een gevalletje ‘…omdat het kan!’. De Australiër vroeg Ben Shaw van turbotovenaars Extreme Creations om de turbo-droom waar te maken, met de kantekening dat de motor praktisch moest blijven. Dat betekende extra uitdagingen, aangezien men de middenbok wilde behouden. Die zit natuurlijk precies waar de turbo het gemakkelijkst zou passen.

Uitdagingen
Om de boel vervolgens af te stellen, moest er een testbank aan te pas komen, maar ja; op welke motortestbank past een Niken? Geen dus. Dus werd er met wat geknutsel een klem voor de dubbele voorpartij gemaakt.

Het resultaat na afstellen mag er zijn, want met 148 pk is de Niken Turbo liefst 33 pk sterker dan het origineel. Hoe het rijdt is nog even de vraag maar de bouwers hebben het over wheelies op het gas… 
Niken Turbo testbankrun

Foto’s: Trooper Lu’s Garage en Extreme Creations

[justified_image_grid ids=28184,28185,28186,28187,28188,28189,28190,28191]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?