maandag 15 juli 2024

Yamaha Ténéré World Rally: 9 redenen waarom dit je Ténéré is

Zie hier de gloednieuwe Ténéré 700 World Rally, een waanzinnig gave versie met de iconische kleurstelling van de Dakar-racer van Stéphane Peterhansel uit 1993. Met KYB-ophanging en lange veerwegen, dubbele brandstoftanks van 23 liter, een titanium Akrapovič-uitlaatdemper, een rallyzadel en nog veel meer!

1. Historische rallysportkleuren van Yamaha

Wat direct in het oog springt, is de gave blauw/fluoroze/zilveren rallysportkleurstelling die in 1993 op de fabrieksmotor van Dakar-held Stéphane Peterhansel pronkte. Exact dezelfde kleurstelling zal overigens de motoren van Yamaha-rijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés sieren, tijdens hun rallyprogramma voor 2023.

2. Lichtgewicht Akrapovič slip-on uitlaatdemper

Deze opper-Ténéré is vergeven van hoogwaardige componenten. De slip-on Akrapovič-demper zet het koppel kracht bij en versterkt het kenmerkende gebrul van de 270° CP2-motor. Heerlijk.

3. 23 liter dubbele brandstoftank

Yamaha’s winnende Dakar-motoren waren pioniers op het gebied van het gebruik van brandstoftanks met groot bereik. De Ténéré 700 World Rally is dan ook uitgerust met de nieuwste, voor wedstrijden ontwikkelde brandstoftanks van 23 liter. Dat het leeuwendeel van de brandstof daarbij zo laag mogelijk hangt, draagt bij tot de betere massacentralisatie en een zo wendbaar mogelijk stuurgedrag.

Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha werken samen aan waterstof

4. Luxe 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg

De zwart gekleurde KYB-voorvork van 43 mm is volledig instelbaar qua veervoorspanning, in- en uitgaande demping – zodat de rijder deze kan afstemmen op verschillende belastingen, terreinen en snelheden. En met een veerweg van 230 mm is de World Rally uitgerust om het zwaarste offroad terrein aan te kunnen.

5. Aluminium achterschokdemper met apart gasreservoir

De eveneens instelbare achtervering is voorzien van een aluminium behuizing van wedstrijdkwaliteit met een apart gasreservoir voor consistente demping, en beschikt over een veerweg van 220 mm.

6. Öhlins-stuurdemper

Met 18 (!) verschillende instellingen biedt de lichtgewicht, verstelbare Öhlins-stuurdemper extra vertrouwen en bestuurbaarheid wanneer het er hard aan toe gaat.

7. Tweedelig zadel, geïnspireerd op Flat Rally

Dankzij het tweedelige ontwerp kan op het vlakke zadel een bagagedrager of bagage worden gemonteerd door het achterste gedeelte te verwijderen. Leuk extraatje: het zadel is voorzien van een exclusief World Rally-logo.

8. 5-inch TFT-dashboard met connectiviteit en drie thema’s

Rijders van de Ténéré 700 World Rally hebben de keuze uit drie schakelbare schermstijlen – digitaal, analoog of roadbookstijl – en het aangesloten 5-inch TFT-kleurenscherm kan ook worden gekoppeld aan een smartphone met de gratis MyRide-app, waardoor sms-berichten en inkomende oproepmeldingen op het scherm kunnen worden weergegeven.

9. Instelbaar ABS met 3 modi

Het ABS is in 3 standen instelbaar, naargelang de ondergrond. Modus 1 is volledig ingeschakeld, met ABS op beide wielen (wettelijk verplicht op de openbare weg). In Modus 2 is het ABS op het voorwiel ingeschakeld en dat op het achterwiel uitgeschakeld – ideaal voor rijden op gravel. Modus 3 is volledig uitgeschakeld, waardoor je ook op de meest uitdagende ondergronden de controle behoudt.

Wanneer de Yamaha Ténéré World Rally leverbaar wordt en voor welke prijs volgt later.

Yamaha Ténéré World Rally
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen