maandag 20 mei 2024

Test 2023 BMW R 1250 R: verborgen parel

Dus je wilt een naked bike rijden, maar vindt die ketting smeren helemaal niks? Dan zijn er slechts een handvol motoren in dat segment die zijn uitgerust met een cardan-aandrijving. Wil je ook graag een powerbak onder je kont die presteert, dan kom je al snel uit bij de BMW R 1250 R. De Duitsers hebben hun naked boxer vernieuwd voor 2023 en wij gingen er een rondje mee op pad, om tot de conclusie te komen dat we hier met een verborgen parel zitten…

Foto’s: Bert Claes

De 2023 R 1250 R is geen nieuw model, maar BMW heeft de naakte boxer wel verfijnd en rijkelijker uitgerust ten opzichte van het vorige modeljaar. Naast de obligate nieuwe kleurstellingen – een grijze, een blauw met witte en de door ons geteste zwarte versie – is ook de standaard LED-verlichting rondom nieuw. Verder zien we ‘bovenhuids’ een Sport-interface op het TFT-scherm, intelligente noodoproep en een USB-aansluiting boven de linkercilinder. Qua aansluitingen zit je trouwens goed op de BMW, want er is ook al een 12V- en een USB-A-aansluiting. Verhuizen we onder de huid van de 2023 BMW R 1250 R, zijn de vernieuwingen ingrijpender. Dynamic Traction Control(DTC) en de ECO-rijmodus zijn standaard, net als Integral ABS Pro, waarbij de ABS-reactie wordt afgestemd op de hellingshoek en de gekozen rijmodus. In samenwerking met dat systeem is nu ook Dynamic Brake Control (DBC) standaard. Dat verlaagt het koppel tijdens het remmen, zodat de remkracht op het achterwiel optimaal kan worden benut. Nog niet voldoende rijhulpjes? Hou je dan eens bezig met de configurator en ontdek elektronische systemen waarvan je nog nooit gehoord hebt en waarbij je na een tijdje denkt: ‘Mja, doe er ook maar bij.’ Met andere woorden, de opties zijn – des BMW’s – zeer uitgebreid.

Test 2023 Ducati Multistrada V4 Rally: reizende ster

Onze persmotor is, vanzelfsprekend, rijkelijk uitgerust. Visueel vallen ons meteen twee dingen op. Eén: de kleur Triple Black is nogal… ingetogen op een naakte sportmotor. Daar had wel een beetje meer fantasie bij gemogen… Aan de andere kant staat de R 1250 R bol van de Option 719-extra’s, de officiële accessoires van BMW zelf. In de meeste gevallen zorgen die voor een stijlvolle touch. Maar de werkelijk prachtig gefabriceerde en eerder wat klassiek uitziende accessoires matchen qua stijl niet helemaal met het moderne uiterlijk van de R. Zeker de spaakvelgen, bijzonder mooi op bijvoorbeeld een R nineT, kunnen ons op deze machine niet bekoren. Maar goed, wie zijn wij om over smaak te oordelen? We proberen de interne discussie in jullie hoofden maar een beetje op gang te brengen.

Onbestaande gewenningsperiode

Over naar het rijden dan, want het is al een tijdje geleden dat we met een R 1250 R op pad waren. Jammer genoeg (?) wordt het 1250cc-boxerblok vrijwel onmiddellijk geassocieerd met de GS. Voor alle duidelijkheid: het motorblok en de cardan-aandrijving is identiek aan die van de avontuurlijke GS, de comfortabele tourer RT en de sportieve tourer RS. De R 1250 R naked bike is eigenlijk de puurste versie van dat viertal. Een soort van naakte GS dan? Niet helemaal, want bijvoorbeeld de ophanging is helemaal verschillend. Maar je voelt al vanaf de eerste meters de gelijkenissen. Het makkelijke manoeuvreren bij kruipsnelheden, de vrijwel perfecte afstelling van de koppeling, maar ook het hoge gewicht. Ondanks zijn gebrek aan body, weegt de 2023 BMW R 1250 R nog steeds een potige 239 kg. Da’s behoorlijk aan de kilo’s, maar gelukkig zit het meeste gewicht laag bij de grond (want platte boxermotor) en heb je nooit het gevoel dat je de kilo’s niet de baas kunt. Het samenspel van die makkelijke hanteerbaarheid en het fijne gas-/koppelingsgevoel zorgt voor een onbestaande gewenningsperiode aan de motor. Je bent er onmiddellijk mee weg en het voelt meteen vertrouwd. Wel is het opletten met de uitstekende cilinders als je tot stilstand komt en je je voet(en) uit wilt zetten. Op potige machines als een GS of een RT verwacht je dat je je voeten wat wijder uit moet zetten door de extra bodypanelen, maar op de naakte R hebben we ons toch een paar keer laten vangen. Onze scheenbenen zijn er nog steeds blauw van… Voor de rest loop je geen kwaaltjes op aan boord van de R 1250 R. Het is een BMW, dus het comfort staat hoog op het vereistenlijstje. De zitpositie is aangenaam sportief, met een uitstekend zadel, en koude handen of billen zul je, mits bijbetaling, nooit krijgen. En dan hebben we het nog niet gehad over de optionele ESA-elektronische vering die hard zijn best doet om alle wegoneffenheden er zo goed mogelijk uit te filteren. Met succes!

Voldoende fun?

Comfort is geen vereiste voor de waarachtige naked bike. Goed sturen en veel fun bieden wel. Gelukkig stelt de BMW, ondanks zijn serieuze uiterlijk, ons ook daarin niet teleur. Het sturen gaat net zoals bij de drie andere boxergenoten met een zelden geziene makkelijkheid. Het stuurt zo eenvoudig, nauwkeurig en vertrouwenwekkend dat het op een manier akelig wordt. Je gooit hem supersnel van oor op oor, waardoor bochtencombinaties voorbij zijn alvorens je dat woord hebt uitgesproken. Kleine correctie in de bocht? Zo gepiept. Zonder dat de BMW van de wijs geraakt. En jij dus ook niet. Door dat zekere gevoel en die band van één-zijn-met-de-motor heb je automatisch veel rijplezier. De R 1250 R voert gewillig jouw orders uit en corrigeert waar nodig om je niet in gevaar te brengen. Alle elektronica hebben we, gelukkig maar, niet kunnen testen, maar de tractiecontrole en het ABS-systeem werken zoals het hoort. Dat was soms nodig ook, want in de Sport-stand kan de motor hevig reageren, met een gecontroleerd slippend achterwiel tot gevolg. Idem voor de remmen, die agressief bijten bij de minste aanraking van het remhendel. Dat klinkt negatief, maar is eigenlijk het tegenovergestelde. Je raakt namelijk heel snel gewend aan de remmen, en wil na de eerste rit niets anders meer. Vooral in noodsituaties waarbij je heel snel moet handelen, win je vast en zeker enkele meters door de sterk aangrijpende remmen in vergelijking met een wat zachtere, vaak Japanse, rem-afstelling.

Test 2023 BMW S 1000 RR: Racer voor nerds?

Vol van karakter

Hét grote aankoopargument van de 2023 BMW R 1250 R, naast het logo en de onderhoudsvriendelijke cardan-aandrijving, is toch wel het motorblok. De 1254cc-boxer levert een stevige 136 pk en 143 Nm, wat waarden zijn waarmee je voor de dag kunt komen. Vooral de kick die je krijgt bij lage toeren en de daaropvolgende lineaire vermogensafgifte is spectaculair. Keer op keer. Dit is een echt koppelblok. Hoog in toeren is het ook leuk, maar de soepelheid en kracht onderin is des te indrukwekkender. Bovendien is het geluid dat de boxer produceert al even agressief als de acceleratie. Dat begint al bij het (koud)starten van de motor, waar hij luidkeels van zich laat horen. Ook tijdens het rijden heb je het gevoel met een karaktermotor onderweg te zijn. Het geluid zal zeker niet ieders ding zijn, maar apart én herkenbaar is het in ieder geval wel.

De grote plus van het motorblok is dat het ook heel soepel en aangenaam kan lopen. Vrij van trillingen zal het nooit worden, maar voor een boxer is het fantastisch. Het resultaat is dus een motorblok waarmee je comfortabel kunt cruisen, om dan in een halve seconde volledig paraat te zijn voor het sportieve stuurwerk.

Conclusie test 2023 BMW R 1250 R

De vernieuwde BMW R 1250 R mag er op het eerste gezicht wat ingetogen uitzien, maar kruip dichterbij en ontdek heel wat interessante stylingdetails zoals de onberispelijke afwerking of de enkelvoudige achterbrug, inclusief cardan-aandrijving. Dat laatste blijft een zeldzaamheid in de naked bike-wereld en het is een aanbevelibg voor de klasse waarin de R 1250 R zich bevindt. Ondanks zijn hoge gewicht, ook door het cardan, hebben we hier te maken met een schitterend scheurijzer. Een naked BMW die houdt van bochten maken. In alle comfort. Een machine die naar onze mening wat vergeten wordt in de BMW-showroom. Kopers die voor een boxer gaan, kopen meestal de GS. En zij die voor een naked bike komen, kijken eerder naar de S 1000 R. Maar laat deze verborgen parel niet aan je voorbijgaan. Hij staat misschien wat anoniem in een hoekje van de showroom geduwd, maar is zeker de moeite waard om een testrit mee te maken.

Pluspunten 2023 BMW R 1250 R

  • USP met cardan
  • stuureigenschappen
  • bomvol karakter

Minpunten 2023 BMW R 1250 R

  • Anonieme look
  • gewicht
  • prijs opties
2023 BMW R 1250 R
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen