vrijdag 29 maart 2024

Yamaha XSR900: een racer geïnspireerd door de TZ750

Ontwerper Jeff Palhegyi is geen onbekende in het Yamaha Yard Built-project. Ditmaal brengt hij met de Yamaha XSR900 een hommage aan de TZ750 waarop Giacomo Agostini won.

Jeff Palhegyi doet het weer en herinterpreteert voor het Yard Built project een Yamaha-model volgens zijn visie. In 2017 nam hij de SCR900 onderhanden en verheerlijkte daarmee de scrambler-filosofie dat behoort tot het erfgoed van Japan. Dit jaar is het basismodel een XSR900, die hij heeft aangekleed met een grote spoiler en een tophalf. De one-off doet denken aan de Yamaha YZ750, een model uit de tweede helft van de jaren zeventig.

Inspiratie uit het verleden

Het team van Jeff Palhegyi heeft zich, in de geest van het Yamaha Sport Heritage, laten inspireren door een retro te creëren op basis van een moderne motorfiets. In feite is de Yamaha TZ50 een wedstrijdmotor die van 1974 tot 1979 werd gebouwd voor de toen nieuwe Formule 750, de grootste cilinderinhoudsklasse in het wereldkampioenschap. De machine was meteen een winnaar, eerst in het Nieuw-Zeelandse kampioenschap met John Boote. Maar zijn internationale debuut kwam in een endurancerace, de Daytona 200 mijl, met het succes van Giacomo Agostini, die net naar Yamaha was overgestapt, vóór Kenny Roberts. Een overwinning die Agostini herhaalde in de 200 Miglia di Imola, opnieuw voor Roberts.

‘Werken met Jeff Palhegyi Designs was een ongelooflijk avontuur, aldus Derek Brooks, Product Line Manager Yamaha Motorcycles. ‘We hebben in de loop der jaren een lange weg afgelegd en Jeff’s nieuwste ontwerp, de op de TZ750 geïnspireerde XSR900, vertegenwoordigt onze geschiedenis in die zin dat het de moderne prestaties en neo-retro uitstraling van de XSR combineert met Yamaha’s racestijl’. Palhegyi’s interpretatie van de XSR900 komt voort uit de erfenis van dat motorverleden: ‘Ik wilde een XSR900 in retrostijl maken die eruitzag als de officiële Yamaha-racemotoren uit de jaren 70 en 80,’ aldus Jeff Palhegyi. ‘Mijn inspiratie kwam uiteindelijk van de TZ750’.

De wijzigingen

Overal zijn er stijlkenmerken van de TZ750, want dat was het thema van de motorfiets. De bovenbouw maakt daarvan een belangrijk deel uit van het geheel, omdat die de vormen van de motorfiets uit die tijd weergeeft. Een resultaat dat te danken is aan de meer dan twintig jaar ervaring van Jeff Palhegyi. Zijn carrière gaat terug tot 1995. De kuip van de Yamaha XSR900 was de grootste uitdaging van het Yard Built-project, waarbij de achterzijde, de tank, het onderste deel en de kuip van de grond af werden opgebouwd, om zo dicht mogelijk bij de TZ750 te komen.

Yamaha R7: de nieuwe generatie Supersport van Yamaha

‘Het tankontwerp was een ander zeer uitdagend deel van het bouwen van deze motorfiets, Om het zo goed mogelijk op de TZ750 te laten lijken, moesten we ook de binnentank op de aluminium afdekking monteren. Dus moesten we alle interne componenten maken, wat een zorgvuldig ontwerp en fabricage vereiste,’ legt Palhegyi uit.

Naast de met de hand gebouwde kuipdelen, heeft Jeff Palhegyi Designs veel speciale onderdelen voor het XSR900 Yard Built gebruikt, waaronder:

  • Dymag wielen gebouwd voor de huidige Yamaha YZF-R1 (aangepaste assen, tandwielen en aangepaste spacers werden gefabriceerd door Jeff Palhegyi Designs voor de juiste pasvorm)
  • Graves Motorsports titanium uitlaatsysteem
  • Graves Motorsports clip-on stuur
  • Sato Racing voetsteunen
  • Bridgestone Battlax Racing Street RS10 banden
  • Mead Speed vintage tankdop en windscherm
  • Aangepaste stoel gebouwd door Howard McKee
  • Aandrijfcomponenten eindaandrijvingsketting
  • Custom verf door Benny Flores

‘Het monteren van de vers gespoten carrosserie op de XSR900, was het favoriete onderdeel van dit project,’ zei Palhegyi. ‘Toen we het samenstelden en beseften dat het precies was waarop ik hoopte toen ik de motorfiets voor het eerst schetste op een cocktailservet, bleek al onze inspanning zeer de moeite waard.’

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen