Yamaha R7: de nieuwe generatie Supersport van Yamaha

Sinds de originele YZF-R1 in 1998 een ware revolutie ontketende in de wereld van Supersport, heeft de Yamaha R-serie zichzelf bewezen als het ultieme assortiment hoogwaardige motorfietsen.

Het topmodel van het huidige assortiment is de R1M, de meest geavanceerde productiemotorfiets die ooit door Yamaha is gemaakt. De R-serie biedt circuitrijders een keur aan superieure machines, waaronder de R1 en R6 RACE, ondersteund door tal van GYTR-onderdelen waarmee je de motorfiets kunt afstellen voor maximaal motorvermogen en optimale chassisprestaties. Yamaha streeft ernaar om de ruimste keuze aan Supersport-modellen voor alle rijders aan te bieden, met aan de andere kant van het spectrum de tweecilinder R3 en de eencilinder R125, twee ideale modellen om nieuwere circuit- en wegrijders kennis te laten maken met de R-World.

De wereld van Supersport is aan het veranderen. Hoewel de extremere modellen een vaste aanhang van prestatiegerichte rijders blijven aantrekken, breidt Yamaha het toonaangevende Supersport-assortiment verder uit met de introductie van de nieuwe R7. Dit model laat een nieuwe generatie motorrijders de R-World ontdekken met een uitvoering die volledig vermogen biedt en een 35 kW-uitvoering voor motorrijders met een A2-rijbewijs.  

Yamaha R7: respect voor de legende

Geen enkele motorfiets zou zichzelf ooit durven vergelijken met de originele YZF-R7. Er werden in 1999 slechts 500 van deze fabrieksracemotoren geproduceerd om het model gehomologeerd te krijgen voor het Wereldkampioenschap Superbike en de 8 uur van Suzuka. De YZF-R7 werd gereden door legendarische racers zoals Noriyuki Haga en Akira Yanagawa en wordt beschouwd als één van de meest exotische en begeerlijke Japanse motorfietsen ooit gebouwd.

De naam van de nieuwe R7 getuigt van respect voor de originele limited edition YZF-R7 superbike. De 2021 R7 draagt deze beroemde naam met trots en is een nieuw soort Supersport die een jonger publiek zal aanspreken. De R7 is gebouwd om de volgende generatie motorrijders kennis te laten maken met de spanning, sensatie en het gevoel een trotse eigenaar te zijn; kenmerkende aspecten van de R-serie.

De nieuwe Yamaha R7: een nieuwe dimensie van de R-World

Hoewel er altijd plaats zal zijn voor de legendarische R1M, R1 en R6 RACE, maakt de komst van de nieuwe R7 de R-World toegankelijk voor veel jongere motorrijders die verlangen naar de Supersport-levensstijl.

Aangedreven door Yamaha’s succesvolle en geliefde CP2-motor die bekend staat om zijn krachtige en lineaire koppelverloop, betrouwbaarheid en lage gebruikskosten, is de nieuwe R7 klaar om de markt van middengewichten te transformeren. Voorzien van een uniek kuipwerk en de beste specificaties, waaronder radiaal geplaatste voorremmen, upside-down voorvork en een A&S-koppeling, is de R7 een nieuwe motorfiets die geweldige Supersport-prestaties en uitstekend rijgedrag biedt in de agressieve stijl van de R-serie. En dat alles tegen een zeer concurrerende prijs.

Deze adembenemende machine is licht, compact en wendbaar en ontworpen om motorrijders optimale controle en de grootste funfactor in zijn klasse te geven, of ze nu op het circuit of op de weg rijden. Deze Supersport ligt echt binnen het bereik van elke motorrijder die deel wil uitmaken van de R-World. R7 is een droom die is uitgekomen en is verkrijgbaar in uitvoeringen met volledig vermogen en met 35 kW. Daarmee is deze superbike klaar om een nieuw publiek aan te trekken en de wereld van Supersport op zijn kop te zetten.

689 cc CP2-motor: sportprestaties met een grote dosis plezier

Door de duidelijke focus op puur rijplezier, toegankelijkheid en betaalbaarheid, vertegenwoordigt de nieuwe R7 een opwindende nieuwe dimensie in de R-serie Supersport-familie. Yamaha’s succesvolle 689 cc CP2-motor wordt beschouwd als één van de meest karakteristieke, responsieve en betrouwbare ontwerpen in zijn klasse en is de perfecte krachtbron voor dit nieuwe model.

Met een 270-graden krukas die zorgt voor een onregelmatig ontstekingsinterval, levert de vloeistofgekoelde viertakt-, inline tweecilinder-, DOHC-, CP2-motor met vier kleppen een krachtig lineair koppel over een groot toerentalbereik en daarmee krachtige prestaties bij alle versnellingen en alle toerentallen. Met een maximumvermogen van 73,4 pk (54 kW) en een maximumkoppel van 67 Nm dat al beschikbaar is bij slechts 6.500 toeren, levert de R7 een fantastische acceleratie vanuit stilstand en tijdens het rijden. Daarnaast laten de onregelmatige pulsen van de krukas van 270 graden je hart steeds sneller kloppen naarmate je meer toeren maakt.

Speciale aanpassingen aan de bestaande CP2-motor bestaan uit een nieuwe ECU-specificatie en geoptimaliseerde luchtinlaatkanalen, evenals een herzien ontwerp van de uitlaat en geoptimaliseerde instellingen voor brandstofinjectie. Deze aanpassingen zorgen voor een betere bestuurbaarheid en een soepele en responsieve gasrespons, wat bijdraagt aan de plezierige koppelrijke rijervaring en ook nog eens voldoet aan alle eisen van de EU5-norm. Naast deze speciale aanpassingen heeft de R7 ook een iets kleinere reductiefactor van de secundaire set tandwielen voor een sportiever karakter met een krachtigere acceleratie.   

A&S-koppeling: ultieme controle

Een belangrijk nieuw kenmerk van de CP2-motor in de R7 is de introductie van een A&S-koppeling (Assist en Slipper) om soepeler te schakelen en te voorkomen dat de motor te hoge toerentallen maakt en het achterwiel gaat stuiteren, wat resulteert in voorspelbaar en beheersbaar rijgedrag bij het naderen van bochten.

Nog een voordeel van de A&S-koppeling van de R7 is dat de koppelingshendel veel lichter te bedienen is, ongeveer 33% lichter dan een standaardkoppeling.

Optioneel Quick Shift Systeem: naadloos opschakelen voor maximale acceleratie   

R7-rijders kunnen een optioneel Quick Shift Systeem (QSS) op hun nieuwe Supersport laten monteren door de Yamaha-dealer die de motorfiets levert. Dit eenvoudige maar effectieve QSS heeft een schakelaar op de schakelpook om opschakelen te detecteren. De ECU onderbreekt dan onmiddellijk de stroomtoevoer naar de transmissie voor een paar milliseconden, zodat de rijder sneller en soepeler vol gas kan geven voor ongelooflijke acceleratie.

Slank en licht frame: ultra-responsief rijgedrag met wendbaarheid in de bochten

De slanke en compacte vorm zijn twee van de bijzondere kenmerken van de R7. Deze nieuwe Supersport heeft een lichtgewicht ruggengraatframe dat is ontworpen voor responsief en wendbaar rijgedrag in combinatie met snel en behendig bochtenwerk.

Een strak gemonteerde aluminium middenbeugel draagt bij aan de scherpe stuurprestaties van de motorfiets op het circuit en op de weg. Het stalen frame met hoge treksterkte bestaat uit buizen van verschillende sterktes op belangrijke locaties om een optimale stijfheidsbalans te realiseren.   

Volledig instelbare 41 mm upside-down voorvork: makkelijk aan te passen aan circuit of weg

Er is veel aandacht besteed aan het ontwerp van het nieuwe wielophangingspakket van de R7 die optimale voorwielgrip biedt in bochten en bij het remmen. De nieuwe 41 mm upside-down voorvork van KYB zorgt voor hoge stabiliteit en een zelfverzekerde wegligging op racecircuits en kronkelende wegen. Het stevige en voorspelbare gevoel van voorwielgrip is het resultaat van een onder zwaartekracht gegoten bovenste kroonplaat en een onderste kroonplaat van gesmeed aluminium.

De R7 kan door de rijder worden afgesteld op verschillende omstandigheden en deze voorvork van de Supersport-klasse is voorzien van zowel een volledig instelbare veervoorspanning als rebound- en compressiedemping Met compressiedemping in de rechterpoot van de vork en rebound-demping in de linkerpoot van de vork zijn aanpassingen snel en gemakkelijk aan te brengen.

Voor nauwkeurige besturing met precieze feedback biedt de hoogwaardige upside-down voorvork van de R7 een steile balhoofdhoek van 23,7 graden met een naloop van 90 mm. Met een compacte wielbasis van 1.395 mm en een 51/49 gewichtsverdeling voor/achter is deze nieuwe Supersport gebouwd om hard en snel bochten te nemen.

De R7 heeft een nieuw ontworpen link-type Monocross-achterwielophanging met dempingseigenschappen en een veerconstante die zijn afgestemd op het sportieve karakter van de motorfiets. De schokbreker is horizontaal geplaatst om het zwaartepunt naar het midden te verplaatsen voor een grotere wendbaarheid en is voorzien van instelmechanismen voor de veervoorspanning en rebound-demping, waardoor het R7-chassis snel kan worden aangepast aan gebruik op het circuit of op de weg.

Supersport-rijpositie: clip-ons, verstelset voor voetsteunen en solozadel

De sportieve rijpositie van de R7 is het resultaat van vele uren aan testritten door fabriekscoureurs en het gebruik van clip-ons onderstreept het echte Supersport-DNA van de motorfiets. Na experimenten met een breed scala aan configuraties voor het stuur, zadel en de voetsteunen, is het eindresultaat ontworpen om een sportieve en toch aanpasbare rijpositie te creëren die veel bewegingsvrijheid biedt om je lichaam te verplaatsen in verschillende rijsituaties, met name bij racecircuits en kronkelende wegen.

Een belangrijk kenmerk is het ontwerp van de zitting dat smal is aan de binnenkant van de dijen van de rijder en breder is aan de achterkant, waardoor maximale bewegingsvrijheid mogelijk is. De backsweep- en drop-hoek van het clip-on-stuur en de positie van de voetsteun verstelset zijn zorgvuldig gekozen om een voorovergebogen rijhouding mogelijk te maken waarmee de rijder profiteert van optimale controle en de grootst mogelijke aerodynamische efficiëntie. De mogelijkheid om dicht op de motorfiets te kruipen wordt verder ondersteund door de tankafdekking met uitsparingen voor de knieën. Met deze knieruimte kan de rijder de motorfiets stevig vastgrijpen tijdens het remmen en in bochten.

Het solozadel beschikt over een bump stop en heeft een passagierskussen op de achterkant. De optionele zadelkap uit het Yamaha Genuine-accessories assortiment kan eenvoudig op de R7 worden gemonteerd voor rijders die alleen solo rijden. 

Radiaal geplaatste remklauwen en radiale hoofdcilinder: uitstekende prestaties met vingertopbediening  

De unieke kenmerken van de R-serie zijn in de R7 terug te vinden in het hoogwaardige voorremsysteem met radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen die een nauwkeurige en uniforme remkracht leveren voor de ultieme vingertopbediening. Dit geavanceerde voorremsysteem bevat ook een radiale Brembo-hoofdcilinder die lineaire remdruk levert voor betere controle tijdens het afremmen.

Ultra-atletische afmetingen: de zoektocht naar perfecte controle

Wat de R7 zo’n aantrekkelijke Supersport machine maakt voor een breed scala aan klanten, is het feit dat de motorfiets de rijder in veel verschillende situaties een hoge mate van controle biedt. Een belangrijk element waardoor de R7-eigenaar zich echt één voelt met zijn machine, is de compacte en atletische vormgeving waardoor de rijder de machine de baas is in plaats van andersom.

Met een rijklaargewicht van slechts 188 kg en compacte afmetingen is de motorfiets zeer toegankelijk en kunnen rijders een integraal onderdeel worden van deze nieuwe generatie Supersport. Samen met het optimale zwaartepunt, de lage voorkant en het kleine traagheidsmoment geeft de compacte vormgeving de R7-rijder een gevoel van totale controle die zijn rijvaardigheid en zelfvertrouwen naar nieuwe hoogten voert en tegelijkertijd het genot van een dag op het circuit, een weekendrit of dagelijks woon-werkverkeer vergroot.  

Superslank kuipwerk in de traditie van de R-serie: minder luchtweerstand voor optimale prestaties

Het frontale oppervlak van elke Supersport-motorfiets wordt zo klein mogelijk te houden om een hoge topsnelheid te behalen. In dit opzicht heeft de R7 een groot voordeel. De compacte CP2-motor is één van de smalste in de 700-cc klasse en het minimalistische buizenframe houdt de totale afmetingen zo klein mogelijk. Hierdoor heeft Yamaha de slankste R-serie ooit kunnen ontwikkelen, zelfs slanker dan de R3 en R125, en is de R7 één van de meest aerodynamische en efficiënte motorfietsen.

Het kleine frontale oppervlak maakt de R7 niet alleen één van de fraaiste Supersport-modellen, maar levert ook nog geweldige prestaties op. Met hetzelfde maximumvermogen als elke andere Yamaha met een CP2-motor, kan de aerodynamische nieuwe R7 een veel hogere topsnelheid behalen.

Het uiterlijk van de R-serie blijft in ontwikkeling: nog net zo puur en agressief als altijd

Met de stoere ‘twin-eye’ contourverlichting en de M-vormige luchtinlaat in de stijl van de YZR-M1 MotoGP™-motorfiets bestaat er geen twijfel dat de R7 een volwaardig lid van de R-serie is. De R7 vertegenwoordigt de evolutie van het gezicht van de R-serie en is voorzien van een enkele LED-koplamp die is verzonken in het iconische M-vormige luchtinlaatkanaal, terwijl LED-contourverlichting zich in het twin-eye gedeelte bevindt en er een nieuwe windgeleider aan de onderkant van de inlaat is geplaatst.

Yamaha XSR125: Prettige woon/werk motorfiets

Nieuw ontworpen compleet LCD-instrumentenpaneel

De compacte Supersport-cockpit is uitgerust met een nieuw ontworpen lichtgewicht LCD-instrumentenpaneel met hoog contrast en een negatieve weergave, dat duidelijke informatie in een overzichtelijke indeling biedt zodat de R7-rijder zich kan concentreren op de weg voor hem. Het instrumentenpaneel bevat een versnellings- en een schakelindicator plus een QSS-lampje als deze optionele functie wordt gebruikt.

Lichtgewicht tienspaaks lichtmetalen velgen

Voor optimaal stuurgemak, goede wendbaarheid en responsieve vering is de R7 voorzien van lichtgewicht tienspaaks gegoten lichtmetalen velgen. Een 120/70ZR17-voorband biedt veel grip en een brede 180/55ZR17-achterband zorgen voor een stabiele en zelfverzekerde wegligging in bochten en bij het optrekken en remmen.  

Technische kenmerken

  • Compact CP2 689 cc crossplane-motorblok met een hoog koppel
  • Verkrijgbaar in uitvoeringen met volledig vermogen en met 35 kW
  • Ultracompact ontwerp met zuiver R-serie DNA
  • Zeer aerodynamisch gevormde kuip met aluminium onderste afdekking
  • Hoogwaardige 41 mm upside-down voorvork
  • Link-type Monocross-achterwielophanging met nieuw ontworpen schokdemper
  • A&S-koppeling
  • Licht buizenframe met aluminium middenbeugel voor een optimale stijfheidsbalans
  • Clip-on-stuur en lichtgewicht verstelset voor voetsteunen met stijlvolle hielbeschermers
  • Sportieve en aanpasbare voorovergebogen rijhouding
  • Stoere ‘twin-eye’ LED-contourverlichting in de stijl van de R-serie
  • Krachtige centrale LED-koplamp
  • Lichtgewicht gegoten lichtmetalen tienspaaksvelgen
  • Radiaal geplaatste voorremklauwen met radiale Brembo-hoofdcilinder
  • Supersport-cockpit met compleet LCD-instrumentenpaneel
  • Centraal M-vormig luchtinlaatkanaal
  • Krachtige voor- en achterremmen
  • Slanke brandstoftank van 13 liter met diepe uitsparingen voor de knieën
  • Achterkant in R-serie-stijl
  • 120/70-voorband, 180/55-achterband 

Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de R7

De nieuwe dynamische R7 is verkrijgbaar in twee kleuropties en krijgt als eerste motorfiets de volgende generatie kleuren en graphics uit de R-serie.

De eerste kleuroptie is Icon Blue dat wordt gebruikt op de bovenste kuipdelen en op de onderste aluminium panelen en wielen. De zijkanten van de kuip krijgen een contrasterende donkere matblauwe tint. Het motorblok, de chassispanelen en de swingarm zijn afgewerkt in Crystal Graphite dat het krachtige en dynamische karakter van de R7 accentueert.  

De R7 is ook verkrijgbaar in de kleuroptie Yamaha Black met minimale graphics en accenten. Deze glanzend zwarte afwerking geeft de motorfiets een vastberaden uiterlijk dat nog eens wordt versterkt door het motorblok en chassis in Crystal Graphite. Het mooie van deze pure kleurstelling is dat er een breed scala aan bijpassende rijkleding beschikbaar is en dat het ingetogen uiterlijk van de R7 overal de show steelt, van het racecircuit tot de snelweg of de stad.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf oktober 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie.

Originele Yamaha-accessoires, GYTR-prestatieonderdelen en Paddock Blue kleding

Yamaha’s uitgebreide assortiment originele accessoires is voortdurend in ontwikkeling en omvat onderdelen die de prestaties en bescherming verbeteren evenals cosmetische producten, die zijn ontworpen voor zowel circuitrijders als wegrijders.

De line-up voor het circuit is bedoeld voor rijders die op zoek zijn naar hogere prestaties en bestaat uit een titanium Akrapovič-uitlaatsysteem en een Quick Shift Systeem, een billet motorafdekkingskit en radiateur- en motorbeschermers. Voor de wegrijder omvat het Yamaha aanbod een kortere kentekenplaathouder, LED-knipperlichten en tankpad, plus een breed scala aan billet artikelen en motorbescherming. 

De Paddock Blue-kledinglijn biedt een fraaie assortiment vrijetijdskleding en een ruime keuze aan CE-goedgekeurde motorrijkleding.   

MyGarage-app

De MyGarage-app van Yamaha is een snelle en gemakkelijke manier voor iedereen die is geïnteresseerd in Yamaha-motorfietsen om gewoon thuis een virtuele R7 met tal van accessoires te bouwen op hun smartphone of laptop. Met de gratis app kunnen gebruikers accessoires toevoegen en verwijderen om hun ideale R7 samen te stellen en het eindresultaat in 3D vanuit elke hoek te bekijken.

Dankzij de MyGarage-app hoeft een klant nooit meer te gokken welke accessoires bij zijn motorfiets passen. Nadat de definitieve accessoires zijn gekozen, kan het pakket worden ge-e-maild naar de door de klant gekozen Yamaha-dealer, die de geselecteerde originele accessoires op de nieuwe R7 zal monteren.                                                                         

Ga naar www.yamaha-motor.eu voor meer informatie over originele Yamaha-accessoires, GYTR-prestatieonderdelen, Paddock Blue-kleding of de MyGarage-app

Yamaha presenteert de Digital Ride Out-app

MyRide-app

De gratis MyRide-app van Yamaha geeft elke R7-rijder de kans om meer genot en informatie uit elke rit te halen. De app is beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten, houdt elke gereden rit bij en slaat alle routes op. Gebruikers kunnen hun eigen verhaal vertellen en aan elke rit foto’s toevoegen die ze kunnen delen op sociale media. Met de MyRide-app kunnen gebruikers ook alle rijstatistieken bekijken, waaronder de totale afstand, hoogte, topsnelheid, gemiddelde snelheid, acceleratie en hellingshoek, om deze daarna te vergelijken met andere rijders.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?