Yamaha YZF-R3 op z’n Chinees

Het is wat kort door de bocht, maar de gemiddelde Chinese motorfietsfabrikant heeft er een handje van te kopiëren tot het je oren uitkomt. En het nieuwste slachtoffer van de genadeloze Chinese imitatiedrang is de Yamaha YZF-R3 of zoals zijn verre achterneefje uit de Volksrepubliek heet: de Xgjao XGJ350.

Om te beginnen vragen we ons hardop af hoe je dat uitspreekt, maar wanneer we de XGJ350 nog eens wat beter bekijkt beginnen zaken op te vallen die toch wat erger zijn dan een moeilijk uitspreekbare typenaam.

Bovenaan de lijst staat toch wel die viervoudige uitlaat. Natuurlijk staan vier pijpen een stuk ruiger dan een enkele pijp op rechts zoals bij het origineel, zou je denken. Alleen is vier dan toch wel weer een beetje te veel van het goede. 

PROFESSIONELE MENING
Behalve dat dergelijke Chinese na-aperij publiekelijk verafschuwd dient te worden, ziet de Xgjao XGJ350 er op zich niet eens zo heel slecht uit. En dat is het hem juist, op ten duur worden ze in China zo goed in het namaken, dat ze zich kunnen gaan mengen in de strijd om eigen originele motoren, want zo deden de Japanners dat in den beginne immers ook.

O, en we kwamen ondertussen ook nog de Chinese kloon van de directe concurrent van de Yamaha YZF-R3 – de Kawasaki Ninja 300 – tegen. Dames en heren, de Kengo R350!

De Chinese fabrikanten komen uiteraard alleen maar in eigen land weg met hun schaamteloos kopieergedrag. Mochten ze de modellen buiten China aan de man willen brengen, dan legt – in dit geval -Yamaha of Kawasaki de na-aper in kwestie binnen no-time over de knie.

Foto’s: Xgjao en Kengo 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?