vrijdag 3 februari 2023

Zo ziet Kawasaki’s waterstof prototype eruit

Kawasaki onderzoekt de mogelijkheid om vloeibare waterstof te gebruiken als groene brandstof en heeft al veel vooruitgang geboekt. Zozeer zelfs dat het afgelopen najaar een prototype van een motorfiets op waterstof presenteerde, zonder enige indicatie te geven… Vandaag komt uit Japan wat meer nieuws.

Met deze drietrapsraket zet Kawasaki de motorwereld volledig op z’n kop

Fabrikanten onderzoeken een aantal mogelijkheden in hun zoektocht naar aandrijflijnen die gebruik maken van alternatieve, niet-fossiele energie. Kawasaki onderzoekt de mogelijkheid om vloeibare waterstof te gebruiken als groene brandstof en heeft al veel vooruitgang geboekt. Zozeer zelfs dat het afgelopen najaar een prototype van een motorfiets op waterstof presenteerde, zonder enige indicatie te geven… Vandaag komt uit Japan wat meer nieuws.

Ninja H2 de eerste?

Aangezien een waterstofmotor mechanisch sterk lijkt op een verbrandingsmotor, is de op dit prototype geïnstalleerde aandrijflijn gebaseerd op de eenheid met supercharger van de Ninja H2, die in dit geval is gecombineerd met een gasinjectiesysteem.

Naast de technische kwesties die verband houden met het motorblok blijft echter het probleem hoe je vloeibare waterstof veilig kunt vervoeren. Waterstof is een brandstof die onder zeer hoge druk wordt opgeslagen. In dit prototype worden vijf kleine en robuuste vloeibare waterstofpatronen gebruikt, die zich in een van de twee zijkoffers bevinden, hetgeen ook extra bescherming biedt.

Blauw is de kleur voor waterstof

Tot zover het nieuws, maar het voegt wel een paar details toe over de richting die Kawasaki is ingeslagen. En het onderstreept het gebruik van de kleur blauw voor bepaalde details: cilinderkop en uitlaatkap, voorvork en turbo. Het moet ons eraan herinneren dat het hier om schone energie gaat.

En dan is er nog de video over de Kawasaki-prototypes die zijn uitgerust met ‘alternatieve’ motoren. Op zich voegt de video niet veel toe, maar het is wel aangenaam om naar te kijken. De afsluiting met de aankondiging dat er meer op stapel staat, maakt ons natuurlijk heel nieuwsgierig naar de volgende onthulling.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen