Zou kunnen: Harley- Davidson CR 1/4

Enkele maanden geleden kondigden Harley-Davidson en Benelli QJ een vorm van alliantie aan. Doel zou zijn Milwaukee te voorzien van motoren die voor een bredere doelgroep betaalbaar zijn. Harley-Davidson zou daarvoor gebruik maken van de bestaande platforms van de QJ Group, waarvan Benelli een van de merken is.

Het zou gaan om een de Harley-Davidson HD350, een sportief ogende roadster. Maar met wat we nu weten van de nieuwe strategie (Plan Hardwire) zou de ‘Chinese Harley’ daar haaks op staan. Dat plan voorziet immers een focus op de verkoop van bestaande producten in landen waar Harley-Davidson al geld verdiend. Nieuwe segmenten en markten worden daarom – tijdelijk – verlaten. Dat is klare taal, toch duiken wij de koffiedrap in.

De QJ Group brengt onder het merk Keeway (te koop in sommige landen in Europa) ook een soort van powercruiser 250, uitgerust met een luchtgekoelde v-twin. Een blok dus met een echte Harley-uitstraling. Maar deze motor zou slechts een rebranding zijn van een model van het Chinese bedrijf Longjia, dat vrijwel dezelfde motor levert aan andere merken, zoals Hanway, Mondial, Italica, enz, enz. Nu mag je van Harley-Davidson niet verwachten dat ze een andere sticker op de tank plakken, maar het kan wel de technische basis overnemen en daar een eigen specifiek model van maken.

Harley-Davidson moet er voor waken dat ‘hun’ model ook maar een beetje lijkt op dat van Longjia. Beter zou zijn er een powercruiser van te maken die lijkt op de coolste Harley ooit: de XLCR 1000, de legendarische Café Racer van eind jaren ’70. Helaas was dit model geen uitzonderlijke verkoopsucces. Vandaag de dag wordt de XLCR 1000 wel beschouwd als een echte cultfiets. De nieuwe en agressieve CR 1/4 (kwart liter) is zwart, laag en lang. Met een traditionele rijpositie en niet met uitgestrekte benen. Met een goed gepositioneerd verlaagd stuur en de kleine kuip. Zou dit het geluk kunnen worden van een grote schare jonge fans. Een echte Harley-Davidson, ook al is het niet echt … geboren in de VS!

Wie is Oberdan Bezzi?

Oberdan Bezzi maakt al jaren concepttekeningen van verschillende motorfietsen. De Italiaan creëert veel conceptfietsen voor zichzelf en het internet. Bezzi heeft echter ook concepttekeningen gemaakt in samenwerking met grote fabrikanten en die later in het ontwerp van productiemodellen zijn verwerkt. Sinds zijn jeugd is de ontwerper geïnteresseerd in gemotoriseerde tweewielers en daarom heeft hij van zijn passie zijn beroep gemaakt. Vandaag de dag werkt hij als freelancer.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?