BMW presenteert een nieuwe creatie, die het supermarktsegment moet gaan aanvoeren: de BMW Concept RR. De nieuwe RR is geïnspireerd op de BMW fabrieks-superbike M 1000 RR, waarmee BMW-fabrieksrijder Toprak Razgatlioğlu vorig jaar het FIM World Superbike Championship won.
Volgens BMW toont de nieuwe Concept RR eens te meer hoe de technologie uit de racerij doorsijpelt naar de motoren voor de openbare weg. Daar zit wat in, aan de andere kant is het omgekeerde ook waar: de Superbike-klasse is immers een klasse waarin wordt geracet met voor weggebruik ontworpen motoren, die slechts in beperkte mate mogen worden aangepast voor gebruik op het circuit. Er is dus sprake van een wisselwerking. Zo claimt BMW dat de krachtbron van de nieuwe Concept RR is geïnspireerd op de watergekoelde viercilinder-in-lijn van de wereldkampioensmachine uit het FIM Superbike World Championship, die meer dan 230 pk (169 kW) levert. Dat is echter een getunede versie van de krachtbron uit de M 1000 RR van 2025.
Shift-Cam
De krachtbron uit de M 1000 RR heeft een cilinderinhoud van 999 cc uit een boring x slag van 80 mm x 49,7 mm. Deze werkt met een zeer hoge compressieverhouding van 14,5:1. De cilinderkop is voorzien van ovale in- en uitlaatpoorten voor een optimale luchtstroom van en naar de titanium in- en uitlaatkleppen. Deze worden bediend via twee bovenliggende nokkenassen en zogenaamde ‘sleeptuimelaars’. De inlaatnokkenas is voorzien van BMW’s unieke Shift-Cam-systeem. Dat wil zeggen dat de nok twee nokken heeft, een die bij lage toeren optimaal functioneert en een die bij hogere toeren optimaal werkt. Een actuator verschuift de nokkenas bij een bepaald toerental, zodat de voor die situatie best presterende nok de klep bedient en de gassen kunnen binnenstromen vanuit de 52 mm-gasklephuizen. Die zijn bij de M 1000 RR voorzien van snelgas. Dat wil zeggen dat de gaskleppen volledig open staan bij 58° verdraaiing van de gasgreep, in plaats van 72° bij andere modellen.
Aanpassingen
Dat alles leidt tot een maximumvermogen van 218 pk bij 14.500 tpm. Dat vermogen haalt de Concept RR-krachtbron echter alleen wanneer er benzine met een klopvastheid van 98 RON door de injectoren vloeit. Hoewel het nergens staat, zal het betekenen dat er klopsensoren zijn gemonteerd, die waarnemen wanneer het blok gaat pingelen. Het motormanagement zal de ontsteking dan iets later zetten, waardoor het blok minder vermogen levert. Uiteraard is de krachtbron van de Superbike-racer getuned, voor zover de reglementen dat toelaten. Zo zou het raceblok gesmede zuigers hebben met twee zuigerveren, gebruikmaken van titanium drijfstangen en lichtere tuimelaars voor hogere toerentallen en hogere vermogens. De lagerkappen in de cilinderkop zouden ook steviger zijn, daarnaast zouden de waterkanalen verbeterd zijn voor een effectievere koeling. Dat alles geeft een vermogenstoename tot 230 pk. Het rijwielgedeelte wijkt af door een snelwisselsysteem op de achteras en remklauw, wat snelle pitstops mogelijk maakt.
Techniek Kawasaki Ninja 7 Hybrid: het verhaal dat de persmap niet vertelde
Elektronica
De nieuwe BMW Concept RR is uitgerust met elektronische controle- en regelsystemen, die rechtstreeks afkomstig zijn van de WorldSBK M 1000 RR, zoals het motormanagement, de tractiecontrole en de motorrem-regeling. Dat zijn de systemen die ook de huidige, ‘civiele’ M 1000 RR kent. Deze is bijvoorbeeld voorzien van DTC (Dynamic Traction Control), waarvan de Slide Control-functie is gesplitst in een Slip Control en een Slide Control, dit dankzij de toepassing van stuurhoeksensoren. De tractiecontrole kent verder vier modi: Rain, Road, Dynamic en Race. Het ABS Pro kent vijf modi en is voorzien van Brake Slide Assist voor gecontroleerde remdrifts, alsmede een speciale Slick-modus. Het motormanagement kent de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1–3 en er is standaard een Launch Control & Pit Lane Limiter. We gaan er dus vanuit dat de Concept RR dat allemaal ook heeft.
Superlicht
De M 1000 RR is voorzien van een aluminium brugframe, waarin het motorblok als dragend deel fungeert. Aan de voorzijde wordt het frame afgeveerd via een volledig instelbare 45 mm upside-down vork. De eveneens volledig instelbare achterschokdemper houdt de aluminium swingarm op zijn plek via een Full Floater Pro-linksysteem. Voor een laag onafgeveerd gewicht heeft BMW superlichte M-carbonwielen toegepast. Voor de Concept RR heeft BMW naar eigen zeggen alles herzien, van het frame tot het kleinste onderdeel. Elk detail is consequent geoptimaliseerd voor lichtgewicht constructie en prestaties. Of de Concept RR daardoor het superlage drooggewicht van 170 kg haalt, dat de Superbike op de schaal brengt, dat zal de toekomst uitwijzen.
Aerodynamisch
Bij een nieuwe motorfiets hoort een nieuw design en dus zijn ook de jongens van de schets- en kleiafdeling weer actief geweest om een herkenbaar, maar net ander uiterlijk te creëren. Volgens BMW volgt het nieuwe design het principe van scherp, doelgericht en expressief. Voor dat laatste heeft het een reliëf RR-logo op de staart en een verlicht RR-symbool aan de onderkant van de aluminium staart. Het design draait echter niet alleen om het uiterlijk, ook de aerodynamica is weer op scherp gezet voor een nog lagere luchtweerstand en maximale stabiliteit en bochtsnelheid. We zien daartoe aangepaste winglets in het kontje en we zien ook dat de winglets 3.0 van het vorige type weer wat zijn veranderd. De vorige gaven 30 kg downforce bij 300 km/h. Dan zullen de nieuwe toch minstens 31 kg downforce geven? Omdat het om een concept gaat, binnenkort vast en zeker meer!
Foto’s: BMW
Historische rood-witte kleurstelling voor Yamaha MotoGP-teams tijdens Dutch TT
Yamaha zet zijn 70-jarig jubileum extra kracht bij met een bijzondere hommage tijdens de Dutch TT. Zowel het Monster Energy Yamaha MotoGP-team als het Prima Pramac Yamaha MotoGP-team zullen tijdens de Dutch TT aantreden in een speciale livery die direct geïnspireerd is op de iconische 1999 Yamaha YZF-R7 (OW02). De kenmerkende rood-witte kleurstelling roept direct herinneringen op aan Yamaha’s rijke racehistorie en in het bijzonder aan de zeldzame homologatiespecial die werd ontwikkeld voor het WorldSBK. De timing van dit eerbetoon is perfect gekozen, aangezien de Dutch TT in Assen dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. Het evenement vormt daarmee het ideale decor voor Yamaha’s jubileumviering.

Rijders eren Noriyuki Haga’s erfenis
Niet alleen de motorfietsen krijgen een speciale behandeling; ook de coureurs dragen bij aan het eerbetoon. Fabio Quartararo, Álex Rins, Jack Miller en Miguel Oliveira zullen tijdens het raceweekend racepakken dragen die geïnspireerd zijn op de uitrusting van Noriyuki Haga uit 1999, die destijds op de YZF-R7 OW02 reed. “Deze kleuren zijn heel bijzonder voor Yamaha, en deel uitmaken van deze viering is geweldig,” aldus Jack Miller. “Racen met deze kleuren geeft een enorm gevoel van trots, en er is geen betere plek om ze te dragen dan in Assen.” De originele Yamaha YZF-R7 OW02 uit 1999 was een ware zeldzaamheid, met slechts 500 geproduceerde exemplaren wereldwijd. Deze homologatiespecial werd specifiek ontwikkeld voor deelname aan het Superbike en de Acht uren van Suzuka.
Ducati zet grote stap met Cairoli en Desmo450 MX
Ducati zet een grote en ook gedurfde stap in de crosswereld met de aankondiging dat negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli de nieuwe Desmo450 MX zal rijden tijdens twee rondes van het AMA Pro Motocross Championship. De Italiaanse motorcrosslegende zal aan de start verschijnen op de iconische circuits van RedBud (5 juli) en Millville (12 juli). De fabrikant uit Bologna gebruikt deze races strategisch om de Desmo450 MX in de Amerikaanse schijnwerpers te zetten vóór de geplande marktintroductie en natuurlijk om data te verzamelen voor verdere ontwikkeling.
De uitdaging voor Ducati in de Amerikaanse markt
Ducati betreedt een uiterst competitief veld dat wordt gedomineerd door gevestigde merken met jarenlange ervaring in motorcross. De Desmo450 MX zal direct concurreren met gerenommeerde modellen zoals de Yamaha YZ450F, Honda CRF450R, KTM 450 SX-F, Husqvarna FC 450, Kawasaki KX450 en GasGas MC 450F – allemaal motoren met bewezen prestaties en betrouwbaarheid. De Amerikaanse markt vertegenwoordigt een cruciale doelstelling voor Ducati. Het merk heeft aangekondigd dat de Desmo450 MX vanaf juli 2025 beschikbaar zal zijn bij Noord-Amerikaanse dealers.
Cairoli als sleutelfiguur in Ducati’s motorcross-strategie
De aanwezigheid van Antonio Cairoli verleent het project onmiddellijk veel publiciteit. Met negen wereldkampioenschappen op zijn naam is Cairoli een van de meest succesvolle motorcrossers aller tijden. En dat is nodig, want voor Ducati is de inzet hoog. Als de motorfiets goed presteert onder de extreme omstandigheden van het AMA kampioenschap, zou dit kunnen leiden tot een succesvolle marktintroductie in 2025.
Gratis je motor laten shinen tijdens de Datona Motorwash
Wil jij je motor een frisse finish geven na een zomer vol kilometers? Kom op vrijdag 22 augustus naar de Datona Motorwash in Haulerwijk! Twee dames uit hun welbekende pin-up kalender staan klaar om jouw motor te laten blinken als nooit tevoren met behulp van Datona’s gloednieuwe poetsproducten. En dat helemaal gratis! Daarnaast ontvang je ook nog eens 30% extra showroom korting! Het event is niet alleen bedoelt om de nieuwe producten onder de aandacht te brengen, maar ook om geld op te halen voor Pink Ribbon. Bezoekers kunnen vrijwillig een donatie doen, waarna Datona het totaalbedrag aan het eind van de dag verdubbelt.
Datona verdubbelt jouw donatie
Pink Ribbon zet zich al jaren in voor borstkankeronderzoek en de steun voor patiënten. Datona vindt het erg belangrijk om hier een steentje aan bij te dragen en het onderzoek naar deze ziekte te ondersteunen. Om het effect nog iets te vergroten, verdubbelt Datona na afloop het totaal ingezamelde bedrag. Zo zorgen zij samen met hun klanten niet alleen voor een onweerstaanbare glans op de motor, maar ook voor een positieve bijdrage aan de maatschappij.
Ervaar de nieuwe poetslijn van Datona
Datona is jouw betrouwbare partner op het gebied van gereedschap en werkplaatsinrichtingen. Maak kennis met hun nieuwe lijn van auto- en motorreinigingsproducten. Van velgenreinigers tot aan diepwerkende foams – alles is ontwikkeld voor de echte motorliefhebber die hun machine graag in topstaat houden. Naast de gratis wasstraat profiteren bezoekers ook nog eens van 30% extra showroom voordeel op de nieuwe detailingsproducten!
Meer weten over deze actie? Klik hier!
Hoofdprijs voor Jeffry de Vries – TTerugblik #12
In de aanloop naar het eeuwfeest van de Dutch TT is er de afgelopen maanden veel aandacht besteed aan de Nederlandse winnaars en de Nederlandse coureurs die net niet wonnen. Terecht, want zij verdienen het dat er jaren later nog altijd met eerbied over hun geweldige prestaties wordt gesproken. Maar ook in de klassen die niet tot het wereldkampioenschap behoorden, werden soms mooie resultaten geboekt. Dat was met name het geval bij de Thunderbike Trophy, een klasse die twee jaar – 1995 en 1996 – deel uitmaakte van de GP’s.
In deze categorie werd gereden met 600cc-viercilinder viertakten, gebaseerd op wegmodellen. Destijds een categorie waarvoor alle Japanse fabrikanten motoren op de markt brachten, die in grote aantallen werden verkocht. Geen wonder dat Dorna er brood in zag daarvoor een raceklasse in te stellen. Die nieuwe klasse kwam als een verrassing voor de internationale motorbond FIM, maar kon wel worden verreden omdat het contract tussen Dorna en FIM aan Dorna de mogelijkheid bood dit te doen. De Thunderbike Trophy was een directe concurrent van het EK Supersport, een klasse die vanaf 1990 deel uitmaakte van het WK Superbike en vanaf 1999 de WK-status kreeg.
Belangstelling van de zijde van de rijders was er genoeg, rijders die in de GP’s buiten de boot waren gevallen, zoals Wilco Zeelenberg.
Hoe moeilijk kan dat hele fotograferen nou helemaal zijn?
In eigen land – waar toen nog een bloeiende racecultuur heerste – was de 600cc-klasse sterk bezet met rijders als Jeffry de Vries, Harry van Beek, Johnny Verwijst en Mile Pajic. Zij allen kregen de mogelijkheid om tijdens de TT met een wildcard aan de start te komen. Bij de race in 1995 was het tot aan de GT-bocht niet duidelijk wie er zou gaan winnen. De winst leek naar De Vries te gaan, maar op de laatste meters stak de Duitser Udo Mark hem voorbij. De derde plaats ging naar de Zwitser Yves Briguet. Een teleurstelling voor De Vries, die later in het seizoen nog aan enkele races kon deelnemen en op Donington Park zijn eerste zege behaalde.
In 1996 was De Vries wel vaste deelnemer en Zeelenberg ging zijn tweede seizoen in. Aanvankelijk was in Assen een hoofdrol weggelegd voor Verwijst, die een aantal ronden de kopgroep aanvoerde, maar daarna iets terugviel. De Vries zat er in het begin niet bij, maar wist gaandeweg de race aansluiting te krijgen en reed vierde bij het ingaan van de slotronde achter Zeelenberg, William Costes en Stéphane Mertens. Zeelenberg en Costes raakten elkaar en De Vries profiteerde optimaal en won voor eigen publiek, terwijl Zeelenberg slechts vierde werd. Mertens haalde vanwege een val de finish niet. Getooid met eerst alleen een Friese vlag en later ook de Nederlandse driekleur erbij reed hij zijn ereronde. Luid toegejuicht door de Nederlandse toeschouwers, die eerder op de dag al Jurgen van den Goorbergh uitbundig hadden gehuldigd voor zijn vierde plaats in de 250cc-race. De Vries destijds over de slotronde: ‘Er was veel kuipcontact, met Costes en Zeelenberg kon het niet goed gaan. Ik zorgde ervoor dat ik enige afstand hield. Alles klopte vandaag precies. Winnen is fantastisch, winnen in Assen is het mooiste dat er is. Het publiek is grandioos. Schitterend dat ze allemaal het Wilhelmus meezongen.’
Dit Nederlandse feest is inmiddels alweer bijna dertig jaar geleden. Hoe lang moeten we nog wachten voor weer het Wilhelmus voor een Nederlandse zege kan worden gespeeld? En dan uiteraard in een klasse van het hoofdprogramma.
Foto: Archief MOTO73
Jan Boer op de TT |
Jan Boer zag zijn eerste TT in 1964. Sindsdien miste hij slechts één keer. In dit jubileumjaar van de Dutch TT blikt hij op Motor.NL in meerdere delen terug op de geschiedenis van Nederlands bekendste sportevenement. Deel 1: De eerste Nederlandsche TT Deel 2: Van 1949 tot MotoGP: de evolutie van de Dutch TT Deel 3: Het verhaal van de GT Deel 4: Hoe banden de motorsport veranderden Deel 5: Zij lieten het leven Deel 6: Drie op één dag voor Jim Redman Deel 7: De Evolutie van de Stroomlijnmotor Deel 8: De geheime missie van Fergus Anderson Deel 9: Motorkeuring op het Veemarktterrein in Assen Deel 10: Interviews met Freddie Spencer en Eddie Lawson Deel 11: De impact van de Tweede Wereldoorlog op de motorsport |
‘Ik deed zo lang over de HAVO dat ik legaal met de motor naar mijn eindexamen mocht’
Het is eindelijk eind juni en dat betekent maar één ding. Op naar Assen! Op naar de TT. Wat zeg ik, op naar honderd jaar TT. Honderd jaar TT! Het is voor mij van het kaliber dat Jan en Henk vijftig jaar voor ons werken. Niet te bevatten voor iemand die – geheel toevallig – vrij recent 43 jaar geworden is. Ook in juni, maar zo’n dag valt in het niets bij wat er eind juni gaat gebeuren in Assen. Sterker nog, ik vier mijn verjaardag al jaren niet want de focus ligt dan al volledig op de Dutch TT. Een briljant excuus, al zeg ik het zelf.
‘Waar ik moeite mee heb, is dat we soms gedwongen zijn om ‘Harley’ te schrijven’
Maar toch, Assen ligt bij mij altijd een beetje gevoelig. En dat komt allemaal door wat er gebeurde in groep 7. Tijdens een topografietoets om precies te zijn. Rekenen, spelling en begrijpend lezen; ik geloofde het allemaal wel. Maar topografie had echt mijn interesse en dat kon je perfect zien aan mijn rapportcijfers. ‘Buiten is veel te veel te zien…’ stond er bij de meeste vakken bij, behalve bij topografie. Juist daarom weet ik nog precies mijn cijfer aan het einde van groep 7. Een 9,8. En dat is natuurlijk hartstikke goed! En nee, een strever was ik nooit want ik deed zo lang over de HAVO dat ik legaal met de motor en auto naar mijn eindexamen mocht en de opleiding Journalistiek rondde ik pas af toen ik hoorde hoeveel mijn studieschuld zou zijn als ik niet binnen tien jaar afgestudeerd was. Uiteindelijk deed ik daar dus precies 9,5 jaar over… Iets met een leuke stage en uiteindelijk een vast contract bij MOTO73. Maar die 9,8 uit groep 7 doet mij nog altijd een beetje pijn, want ik wist één plaats niet. Eén plaats in Drenthe om precies te zijn. Eén plaats waar ik inmiddels met mijn ogen dicht naartoe kan rijden. En één plaats waar dit weekend de mooiste zondag van het jaar gaat plaatsvinden.
Ja, echt… ik was die plaats vergeten!
NOS pakt groots uit tijdens 2025 Dutch TT
Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat in Assen de eerste TT-motorraces werden gehouden. Voor de NOS reden om in het TT-weekend uit te pakken.
Op zaterdagavond presenteert Dione de Graaff vanaf een camping vol motorliefhebbers, pal naast het TT Circuit, een rechtstreeks programma over legendarische races vol passie en pijn, heden en verleden, falen en feesten. Met spraakmakende campinggasten, boeiende reportages en live schakelingen.
De Dutch TT in interessante statistieken
Dione de Graaff ontvangt bijvoorbeeld levende legende Wil Hartog. Bijna 50 jaar geleden, in 1977, wist hij als eerste Nederlander ooit de TT te winnen in de koningsklasse. Ook een TT-veteraan, maar dan vooral als liefhebber, is Chris Zegers. De presentator en acteur is al sinds 1994 bijna ieder jaar op het circuit te vinden. Jurgen van den Goorbergh is oud-coureur met TT-ervaring en bovendien de vader van de jonge Zonta, die zich zondag moet bewijzen in de Moto2-race.
Verder persoonlijke verhalen van bezoekers, families en vrienden over hun TT-gevoel, unieke historische beelden uit de rijke TT-archieven, reportages over de legendarische feesten in het centrum van Assen en een optreden van de Drentse rockband Mooi Wark.
Zondagmiddag staan in NOS Studio Sport de races zelf centraal: de Moto3, de Moto 2 (met Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer) en de MotoGP zijn integraal en live te volgen op NPO 1, met commentaar van Hans van Loozenoord. Tussen de races door is er ook ruim aandacht voor de honderdste verjaardag van de TT.
Zaterdag 28 juni, 20.28-21.19 uur, NPO 1
Zondag 29 juni, 10.50-15.00 uur, NPO 1
Video 2025 BMW R 1300 RT test: BMW zet een volgende stap
In het najaar van 2023 maakte de wereld kennis met de nieuwe BMW R 1300 GS. Een machine die van top tot teen nieuw werd ontwikkeld en bijzonder goed werd onthaald door motorrijders. Nu zet BMW een volgende stap. Met als basis het blok van de R 1300 GS worden liefst drie nieuwe modellen gelanceerd: de R 1300 R, de R 1300 RS en de R 1300 RT. Met de RT gingen we alvast de baan op voor een eerste korte kennismaking.
Lees hier de complete test.
Prijsdaling bij Zero Motorcycles in Nederland
Vanaf 1 juli 2025 wordt de BPM voor elektrische motorfietsen vastgesteld op een vast tarief van €200,-. Deze wijziging zorgt voor een aanzienlijke prijsverlaging van alle Zero Motorcycles in Nederland. Bovendien hebben personen die tussen 1 januari en 30 juni 2025 een Zero kochten, recht op teruggave van het verschil tussen de eerder betaalde BPM en het nieuwe vaste tarief van €200,-.
Op 1 januari 2025 paste de Nederlandse overheid de BPM-regeling aan. Terwijl voor elektrische auto’s een vast tarief van € 667,- vastgelegd werd, volgde voor elektrische motorfietsen een tarief van 19,4% op de catalogusprijs. Dat leidde tot een oneerlijk verschil. Daarom geldt vanaf 1 juli ook voor elektrische motorfietsen een vaste voet.
Ministerie stimuleert weer elektrische motorfietsen
Het Ministerie van Financiën maakte het besluit bekend in een publicatie van de Staatscourant op 24 juni jongstleden. Hierin staat dat “de Belastingdienst via goedkeurend beleid […] een tarief van € 200,- hanteert voor emissievrije motorfietsen.” Ook wordt erkend dat de eerdere regeling leidde tot een fors BPM-bedrag voor elektrische motorfietsen, wat resulteerde in een prijsverschil dat “moeilijk te rechtvaardigen” viel.
Voor Zero Motorcycles betekent de beslissing een aanzienlijke prijsdaling op de volledige line-up. “Wij zijn uiteraard erg blij met dit besluit,” zegt Rein Middelburg, Country Manager Benelux & Scandinavia bij Zero Motorcycles. “De eerdere regeling voelde zeer onrechtvaardig. Door nu een vaste BPM van € 200,- te hanteren, wordt elektrisch motorrijden opnieuw veel aantrekkelijker in Nederland.” Zo daalt de prijs van de nieuwe Zero XE naar € 6.710,-, een verschil van € 635,-. Het topmodel in de Dual Sport-line-up, de Zero DSR/X, wordt zelfs € 3.425,- goedkoper en is vanaf nu verkrijgbaar vanaf € 24.095,- in plaats van € 27.520,-.”
Test 2024 Zero DSR: in de lijn der verwachting
Extra goed nieuws voor snelle beslissers
Naast het verlaagde BPM-tarief blijven ook de GoElectric-kortingen van kracht waar tot € 6.000 voordeel mee behaald kan worden op modellen uit vorige modeljaren. Zo kost de sportieve Zero SR/S uit modeljaar 2024 geen € 27.395,-, maar dankzij de lagere BPM en de GoElectric-korting slechts € 19.990,-. Meer informatie is hier te vinden.
Italië in tweestrijd: Teammanager Tardozzi verdedigt Marquez tegen vijandige fans
De recente gebeurtenissen bij de Grand Prix van Mugello hebben opnieuw aangetoond dat de wonden van het verleden in de MotoGP-wereld nog lang niet zijn geheeld. Ducati-teammanager Davide Tardozzi heeft zich inmiddels meerdere malen openlijk uitgesproken tegen het uitfluiten van Marc Marquez door de Italiaanse fans. Dit nadat hij op de grid van Mugello ook al openlijk vroeg om meer respect voor Marquez, zoals de openingsfoto goed laat zien.
De kern van de controverse gaat uiteraard terug naar 2015, toen het beruchte incident tussen Valentino Rossi en Marc Marquez in Sepang plaatsvond. Wat begon als een sportieve rivaliteit, groeide uit tot een diepe persoonlijke vete die de MotoGP-wereld blijvend heeft verdeeld. Toeval of niet, uitgerekend Assen speelde een grote rol in deze vete want iedereen weet nog wel wat er in de GT-bocht gebeurde in 2015. Ook nu speelt het TT Circuit een rol in dit geheel, want het gaat vandaag in Assen nog heel vaak over wat er een aantal dagen geleden gebeurde op Mugello.
De Dutch TT in interessante statistieken
Spoken
Tardozzi’s verdediging van Marquez tegen de fluitconcerten op Mugello is meer dan alleen een teammanager die zijn rijder beschermt. Voor veel Italiaanse fans blijft Marquez ondanks zijn overstap naar een Italiaans merk een controversiële figuur. In zijn uitspraken benadrukt Tardozzi dat het tijd is om “de spoken uit het verleden achter ons te laten.” Hij lijkt te pleiten voor een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de sport, waarin oud zeer geen rol meer speelt in de waardering voor de huidige prestaties van rijders en dan met name Marc Marquez. Deze oproep lijkt niet alleen gericht aan de fans, maar mogelijk ook impliciet aan Rossi zelf, wiens invloed op de Italiaanse motorsportgemeenschap nog altijd immens is. De teammanager suggereert dat een verzoenend gebaar “goed zou zijn voor de motorsport” – een uitspraak die aangeeft hoezeer deze rivaliteit de sport heeft getekend en mogelijk zelfs belast. Al zou natuurlijk ook Marc Marquez de eerste stap kunnen zetten… De hoofdpersoon zelf lijkt de situatie stoïcijns te accepteren, publiekelijk dankbaar voor Tardozzi’s steun terwijl hij weet dat hij voor een deel van het publiek altijd een omstreden figuur zal blijven. Deze houding kenmerkt een rijder die gewend is aan controverse, maar vastbesloten is zich te concentreren op zijn prestaties op de baan.
Een onopgelost verleden
In tegenstelling tot andere beroemde sportrivaliteiten die uiteindelijk tot wederzijds respect of zelfs vriendschap leidden, lijkt de Rossi-Marquez vete een bijzonder hardnekkig karakter te hebben. De emotionele intensiteit en de blijvende loyaliteit van fans aan beide zijden maken verzoening complexer dan in veel andere sportieve conflicten. Tardozzi’s interventie is een poging om deze balans te vinden, maar laat ook zien hoe uitdagend dit kan zijn wanneer historische rivaliteiten zo diep geworteld zijn.
Wordt ongetwijgeld vervolgd!
Foto: ANP