zaterdag 4 mei 2024
Home Blog Pagina 2

Lekkerder rijden op de WL-modellen: aanpassen carburateur en cilinderkoppen

0

Harley-Davidson heeft lange tijd (t/m 1965) gebruik gemaakt van de Linkert & Langsenkamp carburateurs op de verschillende modellen motoren. Voor die tijd waren het bijzonder goede en wel doordachte carburateurs die hun tijd ver vooruit waren en waarvan veel technieken tegenwoordig nog steeds toegepast worden bij moderne carburateurs. Op de 750 cc zijkleppers van rond de oorlogsjaren zat ook een Linkert carburateur. Op de WL en WLD burgermodellen zat een Linkert M51 met een doorlaat van de venturie van 1-1/16 inch, hetgeen prima functioneerde en goede prestaties opleverde voor die tijd. Je kunt gewoon lekker meekomen met het verkeer, ook op de snelweg. Bij de legermodellen is het echter een heel ander verhaal, omdat daar standaard een model M88 carburateur op gemonteerd werd met een extra kleine venturie. Wat kun je daarmee om je motor een stuk te verbeteren?

Techniek comfortabel motorrijden #1: zitcomfort

De legermodellen

Omdat men indertijd blijkbaar erg weinig vertrouwen had in de rijkunsten van de gemiddelde militair werd besloten om het grootste deel van de WLA en WLC modellen vanaf 1937 maar flink te “knijpen” ten opzichte van de burger modellen. Men deed dit door een Linkert carburateur van het model M88 te monteren. Deze had een venturie van slechts 15/16 inch en geen verstelbare hoofdsproeier, waarschijnlijk onder het motto ‘als je er niet aan kunt draaien, kun je ook niets kapot maken’.

Er waren binnen het leger afdelingen die wat hoger ingeschat werden en zij kregen wel motoren die beter presteerden met grotere carburateurs. Voorbeeld hiervan zijn bepaalde legeronderdelen die in begin 1941 op de WLA een M84 carburateur kregen met een venturie van 1-1/16 inch, de WLA van 1940 kreeg op sommige modellen een M64 carburateur met 1-1/16 inch venturie, de Navy modellen en de modellen voor Zuid Afrika in 1943 en 1944 kregen de M58 met een 1-1/16 inch venturie. Ook kreeg een deel van de WLA modellen in 1951 en 1952 een M54B carburateur met een 1 inch venturie.

Nu kun je natuurlijk denken scheelt die 1/8 inch (ruim 3 millimeter) verschil tussen de burger en militaire modellen echt zoveel? Helaas wel! Je moet niet vergeten dat je over de oppervlakte van een cirkel praat en na wat rekenwerk zul je ontdekken dat de burgermodellen een ruim 30 procent grotere doorlaat hebben met evenredig betere prestaties en dat merk je echt tijdens het rijden. Plotseling kun je meekomen met het verkeer en zonder problemen even een vrachtauto inhalen op de snelweg. Ook het rijden bij lage snelheden gaat plotseling een stuk prettiger omdat de motor beter opneemt en veel soepeler rijdt.

Vaste sproeier

De Linkert M88 is origineel voorzien van een vaste sproeier. Het gat waar bij de andere modellen de naald van de verstelbare sproeiernaald voor het hoge toerengebied in gemonteerd wordt, is bij deze modellen afgeplugd. Het nadeel van dit systeem met vaste sproeiers is dat de mogelijkheden om de boel goed af te stellen erg beperkt is omdat er maar een zeer klein aantal maten sproeiers geleverd wordt. Nu zijn we de laatste jaren ‘gezegend’ met milieuvriendelijke brandstof uit de pomp die een veel lagere verbrandingswaarde heeft ten opzichte van de oude benzine. Met deze nieuwe benzine krijg je dus een verkeert mengsel dat schadelijk is voor je motorblok en de motor veel slechter laat presteren. Je kunt natuurlijk voor de moeilijke weg kiezen en zelf sproeiers groter gaan maken, maar de eenvoudigste oplossing is de vaste sproeier te vervangen door een plugje (OEM 27327-24) en een verstelbare sproeiernaald te monteren.

Links de kleine venturie van de Linkert M-88. Rechts het grotere model van de M51.

Wat te doen?

De oplossing is eigenlijk erg simpel. Omdat alle Linkert carburateurs sterk op elkaar lijken, kun je vaak eenvoudig onderdelen uitwisselen en zo een ander model creëren. Een M88 ombouwen naar een model M51 met een grotere doorlaat is een fluitje van een cent voor een goede doe-het-zelver. Je doet dit karwijtje fluitend even op een zondagmiddagje. Het mooie is dat de ombouw aan de buitenkant van de carburateur  niets verandert en je motor zijn originele uiterlijk blijft behouden, het enige zichtbare verschil is dat er een verstelbare sproeiernaald in komt voor het hoge toerengebied.

Na de carburateur gedemonteerd te hebben, begin je met het boren van het gaatje dat moet zorgen voor de beluchting van de emulsiepijp aan de zijkant van het carburateurhuis. Het is het eenvoudigst om een carburateur van model M51 er naast te houden voor het bepalen van de juiste plek en diameter van het gat (= 4,9 millimeter). Na het boren even met een stukje fijn schuurpapier de braampjes van het geboorde gat weghalen aan de binnenzijde, anders gaat de nieuwe, grotere venturie er moeilijk in. Ook nog even de vaste sproeier in de vlotterkamer verwijderen en vervangen door een blindplugje. Als laatste de oude plug en naald verwijderen op de plek waar bij de M51 carburateur de verstelbare hoofdsproeier gemonteerd wordt.

Hierna kunnen we de oude M88 weer op gaan bouwen, maar nu als een M51 zoals op de burger modellen zat. Omdat de carburateur toch uit elkaar ligt, is dit een mooie gelegenheid om hem weer even postfris te maken. Vaak is de as van de gasklep en de bijbehorende busjes versleten, waardoor valse lucht wordt aangezogen en de motor minder mooi loopt. Alle onderdelen zijn volop nieuw leverbaar via je Zodiac en Motorcycle Storehouse dealer, dus geen probleem. Kijk ook even of het carburateurhuis niet ingesleten is bij de gasklep, hier gaat de motor ook slecht op lopen. Als er een groef zit, deze even vollassen met zilver en daarna op een hoondoorn de boring weer mooi rond maken.

We beginnen met de nieuwe 1-1/16 inch venturie in de carburateur te laten zakken. Hierna stoppen we het emulsiepijpje erin om de venturie op zijn plek te houden. Verder is het gewoon standaard opbouwen van de Linkert carburateur. Als laatste gaat de naald van de verstelbare hoofdsproeier in de carburateur. Natuurlijk alle pakkingen en afdichtingen vervangen door nieuwe. Een pakking is voor eenmalig gebruik en hergebruik is uit den boze!

Origineel hebben de oude modellen geen pakking op het punt waar de vlotterkamer tegen het carburateurhuis gemonteerd wordt. Vanaf 1952 ging HD op dit punt wel een pakking monteren. Wij monteren ook bij de oude modellen altijd deze pakking. Het voorkomt veel benzinestank in je garage als de motor stil staat. Ook deze pakkingen zijn gewoon via je dealer verkrijgbaar, het HD onderdeelnummer is 27376-52.

Tips

Monteer voor de vlotter een kunststof model die bestand is tegen de moderne brandstoffen. Bekent is de “Rubber Ducky” van de firma Enfield Racing. Zij zijn de hemel op aarde en gaan levenslang mee. Ze zijn leverbaar via de meeste dealers die onderdelen verkopen voor de oudere modellen.

Kijk altijd of het huis van de carburateur niet ingeslagen is bij de gasklep. Als daar een groef zit gaat de motor beroerd lopen. Dit is eenvoudig te verhelpen door de groeven in het huis vol te solderen met zilver.

De meeste Linkert carburateurs rijden al zo’n 75 jaar rond. In die tijd is er veel aan “gerommeld”. Wij komen dan ook veel verkeerde onderdelen, ontbrekende onderdelen, enzovoort tegen. Begin altijd met de onderdelen in je carburateur te vergelijken met de onderdelen in je onderdelenboek en werkplaatsboek om te kijken of zij echt in jouw model carburateur horen.

Compressieverhouding

Op de WLA en WLC modellen zaten cilinderkoppen met een lage (1 : 5) compressieverhouding omdat zij in de oorlog ook op (zeer) slechte benzine moesten kunnen lopen zonder te gaan pingelen. Op de WLD modellen zaten koppen met een hogere compressieverhouding van 1 : 6 voor betere prestaties. Bij de burger WL modellen kon men opgeven welke compressieverhouding men wilde. Naast de aluminium cilinderkoppen werden ook gietijzeren koppen op de WL modellen gemonteerd die ook in verschillende compressieverhoudingen leverbaar waren. Bij de aluminium koppen is de compressieverhouding aan de zijkant ingeslagen. Je vindt daar een 5 of een 6, afhankelijk van de compressieverhouding. Als je op je motor aluminium cilinderkoppen hebt met een 5 (lage compressie), dan kun je de koppen eenvoudig affrezen naar de hogere 1: 6 compressie voor betere resultaten. Als je koppen er niet meer uitzien omdat alle koelvinnen afgebroken zijn, kun je ook gewoon een set nieuwe replica koppen met 1 : 6 compressieverhouding via je dealer bestellen. Het best kun je een setje aluminium koppen monteren omdat zij beter hun werk doen. Google maar eens naar Sir Harry Ricardo principe. Je begrijpt dan waarom aluminium koppen in het voordeel zijn.

Als je een WLA of WLC hebt met een M88, is het aanpassen van de carburateur al dan niet in combinatie met het verhogen van de compressie absoluut een aanrader! Je krijgt een veel prettiger rijdende motor en kunt ook lekker soepel even de vrachtwagen voor je inhalen als dat nodig is.

Tekst en foto’s: Ger Dijkshoorn

Goed ondergoed: leggings met AA-label

0

Veilig in je nette pak naar een vergadering of in een enkele legging onder je zomerjurkje naar het strand? Geen probleem met de Bowtex Essential legging of de Skin UH 03 van Pando Moto.

Zowel de Essential als de Skin UH 03 biedt je AA-level bescherming. Dat betekent dat ze na een twee seconden durende glijpartij bij 70 km/u een gat van maximaal 5 mm mogen vertonen. Uit praktijkvoorbeelden weten we dat ze je huid ook bij hogere snelheden heel kunnen houden, en Pando Moto claimt op de site dat hun Skin UH 03 bij de genoemde snelheid meer dan vier seconden bescherming biedt.

Op je heupen

De prijzen van het duo liggen op hetzelfde niveau. Met 189 euro is de Bowtex Essential de goedkoopste. De Skin UH 03 kost je vier tientjes meer. Het is dezelfde legging als zijn voorganger, de met een A-label verkochte UH 02. Door deze legging ook van heupprotectoren te voorzien kreeg hij het AA-label.

Producttest Alpinestars Tech-air OFF-ROAD: airbagtest in Death Valley!

Cool

Er is technisch motorondergoed dat vooral bedoeld is om je warm te houden. Daar horen deze twee lange onderbroeken duidelijk niet bij. De Bowtex bestaat op de letselgevoelige (gele) delen uit een mix van 45% Kevlar en 55% Coolmax. Tijdens een regionaal ritje bij 10° hield dat mijn benen in combinatie met een gewone spijkerbroek een kwartiertje op temperatuur, maar veel langer niet. De Skin UH 03 bestaat op de letselgevoelige secties voor 65% uit Balistex, een letterlijk meer dan ijzersterk en ademend materiaal dat zelfs in een verwarmde ruimte koel aanvoelt en zelfs als je loopt al voelbaar ventileert. Het met spandex gemengde Balistex van de Skin is in beide richtingen rekbaar, duidelijk meer dan de gele met Kevlar versterkte delen van de Essential. De andere secties zijn bij beide leggings van dun en elastisch materiaal.

Pando Moto Skin: als een schaatsbroek.
Scheepskettingen

Het door Pando Moto gebruikte Balistex is een van de merknamen van een van oorsprong Nederlandse vezel, die destijds gelanceerd werd onder de naam Dyneema. De generieke naam is – let op – Ultra High Molecular Weight Polyethylene ofwel UHMWPE. Het materiaal is veel sterker dan staal en weegt slechts een fractie. Geweldig spul voor talloze toepassingen, van scheepskettingen en visdraad tot motorkleding.

Slobber

Het materiaalverschil uit zich ook in de pasvorm van de leggings. De overwegend gele Essential slobbert een beetje om je benen, terwijl de Skin als een schaatsbroek aansluit. Wat prettiger voelt is een persoonlijke kwestie. Wel is het zo dat de Bowtex zeker onder strakkere kleding duidelijker aftekent. Dat komt deels door die pasvorm en het dikkere materiaal, deels ook door de vrij grove naden en de grotere, dikkere protectoren op heupen en knieën. De strakkere pasvorm van de Skin houdt de protectoren strak op hun plaats, maar de Essential lijkt daar nauwelijks voor onder te doen.

De Bowtex Essential slobbert een beetje.

Decolleté

Beide leggings zijn van achteren aan de lage kant, de Essential voelbaar meer dan de Skin. Hurken en voorover buigen leidt vooral bij de Essential dus al snel tot een bouwvakkersdecolleté. De Skin heeft dat minder, mede door de strakkere pasvorm en de toepassing van een heupkoordje. Omdat hij zo nauw aansluit, heeft hij ritsen bij de enkels. Dat maakt aan- en uittrekken iets tijdrovender. Zonder die ritsen te gebruiken lukt dat echt niet. Beide leggings hebben onder de voet doorlopende bandjes die opkruipen tegengaan. Door de strakke pasvorm van de Skin voegen ze aan die legging weinig toe.

Protectoren

De Bowtex gebruikt level 2-protectoren van het Duitse SAS-TEC. Bij Pando Moto kozen ze voor de level 1-protectie van hetzelfde merk en type, de bekende zwarte ‘matjes’. De level 2-modellen zijn met 9 mm iets dikker en stugger dan de de 6,5 mm dikke level 1’s. Daarmee tekenen ze natuurlijk ook wat duidelijker af onder je gewone kleding. Ander verschil: de Level 2 heupprotectoren van de Bowtex zijn iets kleiner dan de 1’s van de Skin. Bij de knieprotectoren is dat andersom. Wil je level 2-protectie in je Skin? Dan kan dat ook, maar de firma koos in de balans tussen comfort en veiligheid op dit punt voor het eerste. Zorg er bij het vervangen van protectoren altijd wel voor dat ze precies in de daarvoor bestande vakken passen: te groot is net zo mis als te klein.

Verschillende levels, verschillende maten.

Graadje hoger

Voor motorrijders die nog beter beschermd op weg willen biedt Bowtex de Elite (€ 329,-). Onder meer door de toepassing van Dyneema heeft deze legging een AAA-label. Pando Moto heeft inmiddels ook een legging in die veiligheidsklasse. Bij beide fabrikanten kan je ook terecht voor veilige shirts met protectie. Bowtex houdt het bij onderkleding, Pando Moto biedt een complete collectie. Met al deze spullen wordt motorrijden nóg leuker. En veiliger natuurlijk, zelfs als de mussen straks weer van het dak vallen.

Gratis in het nieuw

Leuk extraatje van Pando Moto tot slot: als je binnen je garantieperiode met een van hun kledingstukken onderuit gaat, dan wordt het – na beoordeling door de fabrikant – kosteloos vervangen in ruil voor het beschadigde product en ter plaatse gemaakte foto’s en een omschrijving van het ongeval.

Tekst: MAG redactie

Beeld: MAG media, Bowtex, Pando Moto

Profiteer van €700 korting op een nieuwe Yamaha XSR700

0

Voor motorrijders die op zoek zijn naar een nieuwe Yamaha, heeft Yamaha goed nieuws. De XSR700, gewaardeerd om zijn veelzijdigheid en betrouwbare prestaties, is nu verkrijgbaar voor de aantrekkelijke prijs van slechts €8.999. Dat betekent een korting van maar liefst €700!

Check www.yamaha-motor.nl voor meer informatie over de XSR700 en de vele customization mogelijkheden. Of ga direct naar je dichtstbijzijnde Yamaha-dealer.

Eerste rijindruk Yamaha XSR900 GP

Bering introduceert een nieuwe merkidentiteit: Ride, we care!

0
Bering; Ride, We Care

Bering trapt het nieuwe motorseizoen af met een volledig nieuwe merkidentiteit. De nieuwe slogan onderstreept de missie van Bering. Ride, we care! Wat voor type rijder je ook bent, Bering biedt in ieder segment de juiste protectie. 

Duidelijke segmenten

Binnen deze merkidentiteit maakt Bering nog steeds een duidelijk onderscheid binnen de verschillende type motorrijders. De aangeboden segmenten sluiten daardoor nog steeds naadloos aan op de wensen van ieder type rijder. De focus ligt hierbij op complete outfits, die de identiteit van de rijder verder onderstrepen. Bering kent voor de nieuwe line-up de volgende segmenten: Touring, Adventure, Roadster, Urban Mobility en E-bike. Aan de basis van ieder segment staat nog steeds de kernwaarde van Bering: Bescherming voor iedereen.

Stijlvol op avontuur: ontdek de Bering Siberia motorkleding collectie

Nieuw logo en The Signal

De kernwaarde van Bering komt eveneens terug in het nieuwe logo. Volledig in hoofdletters maakt het een robuuste indruk. De ronde vormen voor sommige van de letters staan voor de bescherming die Bering biedt. Doordat het logo sterk, gedurfd, rond en in hoofdletters is, behoudt dit nieuwe logo een continuïteit met eerdere logo’s. De nieuwe kleur Night Blue suggereert betrouwbaarheid, kracht en stabiliteit. Deze drie woorden vertegenwoordigen Bering.

Daarnaast brengt Bering nu ‘The Signal’. Een duidelijk herkenbaar design element, dat Bering duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Op iedere jas is dit terug te vinden vlak onder de schouders en in het midden van de bovenrug. Door het reflecterende karakter van The Signal verhoogt het ook nog eens de zichtbaarheid van de rijder, wat de veiligheid ten goede komt.

Bescherming en innovatie al 30 jaar lang

De nieuwe merkidentiteit staat nog steeds in de lange traditie die Bering heeft. Bescherming voor iedereen. Bij Bering streven we ernaar het rijplezier van de rijder te waarborgen, ongeacht de omstandigheden. Als motorkleding merk combineren we technische expertise met innovatie, om veilige, elegante en comfortabele producten te ontwikkelen die geschikt zijn voor alle omstandigheden en lichaamstypen. Al 30 jaar lang is Bering een Frans merk dat uitrustingen maakt voor ieder type rijder. Kies voor Bering en ervaar de betrouwbare bescherming die elke rit onvergetelijk maakt.

Moderne Evolutie

Deze nieuwe merkidentiteit onderstreept niet enkel de veiligheid van de rijder, maar laat Bering ook een nieuwere schone weg in slaan. Uiteraard staat de motorrijder hierin nog steeds centraal, Bering ziet motorrijden namelijk nog steeds als de laatste ‘great escape’. Daarnaast ziet Bering ook het belang van nieuwe vormen van (stads)mobiliteit zoals elektrische motoren, elektrische scooters en E-bikes.

IJzersterke seizoenstart Kawasaki!

0

Kawasaki start motorseizoen 2024 zeer succesvol. Al vanaf februari heeft Kawasaki de positie als marktleider ingenomen en met een groei van maar liefst 33% en een marktsaandeel van 16,3% leidt Kawasaki de verkooplijsten in de eerste 4 maanden van 2024! 

Met 1.270 registraties t/m 30 April 2024 heeft Kawasaki 318 motoren meer verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Nederlandse motorrijders erkennen de kwaliteit en betrouwbaarheid van Kawasaki en hebben een sterke voorkeur voor het groene merk met maar liefst 7 Kawasaki’s in de top 25 van bestverkochte motoren boven de 125cc ! 

Frank Zoontjes, Marketing Manager Kawasaki Benelux:

We hebben nog nooit zo’n goede seizoenstart gehad. Een zeer sterke model line-up, veel Kawasaki nieuws voor 2024, 4 jaar Garantie en Road Assistance, succesvolle Kawasaki Promo Tour en een ijzersterk dealernetwerk dragen hieraan bij! Een nadeel is dat de vraag naar sommige modellen zo groot is dat we waarschijnlijk vrij vroeg uitverkocht zullen zijn in 2024. Een groei van +33% is immers niet te voorspellen

Herman Brusselmans: ‘Het maakt ze niet uit dat hun motoren kopieën zijn’

0
Column_Herman_Brusselmans_2023

Het werk aan m’n op stapel staande roman getiteld ‘De Motorenman’ schiet goed op. Ik heb reeds meer dan 350 bladzijden gevuld, en het einde is niet meteen in zicht. Doch waar handelt dit merkwaardige boek over? Nou, het Chinese motormerk Zhing Huan wil voet aan de grond krijgen in Europa. Het merk bestaat nog niet zo lang, maar in China is het een groot succes. De bazen, Yin Zhing en Umi Huan, willen dit succes over de grenzen brengen, en na een grondige studie door een gespecialiseerd bureau, wordt besloten dat de eerste buitenlandse vestiging van het merk het beste zal aarden in België, en meer bepaald in Gent. Een paar medewerkers van Zhing Huan komen hier hun licht opsteken, en ze vinden een mooie locatie op de Ottogracht, een ruimte waarin vroeger een fitnesszaal zat, die moest sluiten omdat één fitnesser in een bui van onverklaarbare woede twee andere fitnessers had doodgeslagen met een gewicht van 60 kilo. De Chinezen zorgen ervoor dat de ruimte prachtig ingericht wordt als motorenshowroom, waarin de twee bestaande Zhing Huan-modellen ten zeerste tot hun recht komen. Het eerste model is de Zhing Huan Riksja RS, een motor die zowel van dicht als van ver nogal lijkt op de Triumph Daytona 660, en het tweede model is de Riksja GT, die je gerust zou kunnen wisselen met de Yamaha Tracer 700. Maar dat hun motoren in wezen kopieën blijken te zijn van reeds bestaande motoren, daar trekken Yin Zhing en Umi Huan zich niks van aan. Waar ze zich wel iets van aantrekken is de uitbater van hun Gentse showroom. Samen met een Belgische headhunter gaan ze op zoek, en op den duur komen ze uit bij een kerel genaamd Piet Fluweel, die eerder gewerkt heeft voor Sym, Norton, Suzuki, Peugeot, en een paar maanden bij Ducati, waar hij ontslagen werd omdat hij een relatie was begonnen met de dochter van de toenmalige hoofdontwerper van Ducati, die trouwens ondertussen overleden is nadat hij een halve kip had ingeslikt, en uiteraard begon met stikken, terwijl er niemand aanwezig was die de befaamde, levensreddende Heimlich-manoeuvre kon uitvoeren.

Herman Brusselmans: ‘Arnon Grunberg vindt motoren verschrikkelijke uitvindingen van de duivel’

Enfin, Yin en Umi zijn redelijk blij met Piet, die als extra voordeel heeft dat hij een paar woorden Chinees spreekt, die hij heeft opgepikt in de tijd dat hij een in Gent residerende en studerende Chinese vriendin had, genaamd Ping, die Piet echter de bons gaf nadat ze had ontdekt dat hij haar bedroog met een andere studente, een Japanse die vreemd genoeg ook Ping heette. Mensen denken vaak dat Chinees en Japans totaal verschillende talen zijn, maar ze hebben ook overeenkomsten. Yin en Umi laten de showroom over aan Piet en z’n twee medewerkers, Anja en Dirk Jan. Anja is een meisje uit Waarschoot, dat heel goed is in boekhouding en administratie, en Dirk Jan is een uit het Nederlandse Zaandam afkomstige mecanicien, die het vak heeft geleerd bij Mercedes en Honda. Het duurt een paar dagen voor de eerste klant opdaagt, ondanks de karrevrachten publiciteit op de sociale media, en zelfs op de televisie (in het programma ‘Onze Tweewielers’). Deze eerste klant is de 67-jarige Roger Van de Posteneele, die wel eens iets anders wil dan z’n eeuwige Harley-Davidsons, en hij ziet wel iets in de Riksja GT. Hij mag van Piet een proefrit doen, en tijdens deze rit verongelukt hij. Zal dit een smet werpen op de prille reputatie van Zhing Huan? Zal Piet toch vele motoren verkopen? Beginnen Anja en Dirk Jan een affaire? Dit alles moet ik nog opschrijven in ‘De Motorenman’, en als het boek klaar is, zal men er zeker van horen. De motorwereld is hoe dan ook een schitterende omgeving om er een toproman in te situeren.

Hoe monteer je een telefoonhouder op je motor? | Motorkledingtips

0

Hoe monteer je makkelijk een telefoonhouder op het stuur van je motor? Dat laten we in deze video zien.

The Bruce Band; Bruce Springsteen op RIDERS Festival 2024

0
BruceRIDERS

RIDERS Festival is naast hét leukste motorfestival aller tijden ook een waanzinnig Tribute Festival! Grote namen komen optreden om jou een fantastisch weekend te bezorgen. Zo ook The Bruce Band!

The Bruce Band bestaat al ruim 16 jaar en is inmiddels een begrip bij de Springsteen kenners in binnen- en buitenland. De band heeft een uitgebreide show in de vingers met songs uit het gehele repertoire van Bruce Springsteen.

Het streven van de band is om een show neer te zetten zoals je bij Bruce Springsteen en zijn E-street Band ook kunt verwachten. De bandleden zijn perfect op elkaar ingespeeld. De energie en het enthousiasme straalt bij elk optreden van het podium af. “Plezier op het podium maken en alles geven is het motto”.

Tribute bands Line-up RIDERS Festival 2024 bekend

De band ziet het als een  groot compliment dat ze regelmatig te horen krijgen dat hun optreden dichtbij “het origineel komt”. Met een vaste schare fans in het kielzog spelen ze alle podia in Nederland en België plat en proberen ze het Springsteen evangelie over te brengen.

Voor menig motorrijder – jong en oud – zal de naam Bruce Springsteen een speciale zijn.’ The man himself’ is zelf ook groot motorfanaat. Gedurende de jaren is hij gespot op onder andere Harley-Davidson motoren, verschillende Triumph’s en een Yamaha motorfiets. Ook is hij eens gestrand langs de weg op zijn Moto Guzzi, waarna een groep voorbijkomende veteranen hem geholpen hebben.

Wil je The Bruce Band live aan het werk zien? Op zaterdag zorgen zij met nog twee grote namen voor het entertainment en hoogstaande muziek tijdens RIDERS Festival in Autotron Rosmalen.

Wil je zeker weten dat je erbij bent? Scoor dan nu alvast je tickets! Je besteld ze hier. Wil je meer weten of een sfeerimpressie van het festival? Check ridersfest.nl.

Praktische info

WaarAutotron Rosmalen

Wanneer         
1 en 2 juni 2024
Zaterdag van 10.00 – 17.00u
Zondag van 10.00 – 17.00u
Meer informatieRIDERSfest.nl
Ticketsticketpoint.nl/RIDERSfestival

De Motor Podcast #122: wat doe je als je heel slecht nieuws krijgt?

0

We kennen het als motorrijders allemaal. Na een lange dag werken of gewoon een dipje  opstappen voor een lekkere rit. Je slechte humeur verdwijnt als sneeuw voor de zon. Motorrijden lijkt dan wel een magisch medicijn. Maar wat als de dip wel heel groot is en het nieuws heel slecht? Ook dan lijkt motorrijden dé oplossing. Althans, voor Perry Wens.

Hij is te gast in aflevering 122 van De Motor Podcast, dé populaire podcast voor motorrijders én motorliefhebbers. Perry kreeg de diagnose kanker en dat zette zijn leven flink op zijn kop. Het ene ziekenhuisbezoek na het andere. “De ene dag was ik nog gezond en de andere dag was ik opeens doodziek en had ik de diagnose kanker” vertelt hij in de podcast-studio. Zo snel als mogelijk begonnen de bestralingen, maar toen begon de ellende eigenlijk pas. Want juist de bestralingen hakken flink in op je fysieke gezondheid. Alhoewel Perry door de impact van de bestralingen niet meer fysiek kon rijden, zorgde motorrijden er toch voor dat hij de energie vond om zich door de pittigste periode in zijn leven heen te vechten.

Je hoort zijn hele verhaal hier in aflevering 122 van De Motor Podcast.

Naast het emotionele verhaal zit deze aflevering bomvol andere motorzaken. Zo bespreken hosts Peter en Dennis net als in elke aflevering hun motormomenten, was Dennis aan het genieten bij het World SuperBike in Assen en vallen er veel prijzen te winnen. Wat dacht je van kaarten voor het Riders Festival en de bioscoopfilm The Bikeriders die vanaf 4 juni in de bioscoop te zien is.

Luisteren naar De Motor Podcast is helemaal gratis en kun je doen via elke podcast-app zoals Spotify of de andere platformen. Er verschijnt elke 2 weken een nieuwe aflevering.

MOTO73 #8 – 2024

0
MOTO73 08 2024