dinsdag 23 juli 2024

#26 Chief Racer: Race Style Indian Chief Dark Horse door Bike Farm Melle

In 2022 vierde Bike Farm Melle, een van Duitslands bekendste Harley-dealers en custombouwers, haar 35-jarig bestaan. Naast een eerder Ducati dealerschap verwierf Bike Farm in 2019 ook het officiële Indian dealerschap. Met Indian als snel groeiende naam binnen de customwereld was de keuze voor een Indian als basis voor een speciaal customproject rond 35 jaar BF geen moeilijke.

Stamboom Kawasaki Ninja: van GPZ900R tot ZX-6R 40th Anniversary

“We liepen al langer rond met het idee een dikke Indian te customizen“, verklaart Gerd Remmert van BF. “De frameopbouw van de eerste generatie Indian cruisers hield ons echter tegen. Maar toen we de nieuwe Chief zagen met dat stalen buizenframe, wisten we dat die belemmering er niet meer was en dat we ermee aan de slag konden gaan. Het resultaat staat er nu in de vorm van de #26 Chief Racer!“

Rubber

Als je de machine goed bekijkt en daarbij het design van de originele Indian in het achterhoofd houdt, zul je al snel ontdekken dat de #26 dichter bij de standaard Indian staat dan je op het eerste gezicht zou denken. “Met dit project wilden we het custom potentieel van de nieuwe Chief en dat nieuwe frame laten zien, zonder al te ingrijpende wijzigingen toe te passen of er een enorme zak geld in te pompen“, verklaart André Schultz van BF. Om te beginnen richtte het team zich op de achterkant van de Chief met de vraag: ‘Hoe breed kan het rubber zijn binnen de standaard achterbrug? ‘ Na het nodige denk-, pas- en meetwerk bleek het antwoord te luiden: ‘240 op een 8 inch brede velg‘. Met standaard swingarm, frame en motorblok inclusief transmissie zou dat eenvoudig mogelijk moeten zijn met een 12 mm naar buiten geplaatste pulley. De standaard wielen breder maken is minder eenvoudig en die klus werd daarom ondergebracht bij de specialisten van Rindt-Felgen in Oberhausen. Zij vergrootten niet alleen de breedte van de velg, maar ook de diameter, zodat het achterwiel van 16 naar 17 inch ging. Met een set gloednieuwe Pirelli’s op de beide wielen was daarmee de eerste stap voltooid.

MR. BLUE SKY: MURRAY EN SIMON LATEN HET IETWAT UIT DE HAND LOPEN…

Ademhaling

In de tussentijd was het team druk aan het schetsen geweest en tot de conclusie gekomen dat de #26 in Dragstyle uitgevoerd zou moeten gaan worden. Ofwel: een lage zit en foreward-mounted footcontrols. Bike Farm bewerkte de cilinderkoppen van de Indian en op de eigen testbank werd, met behulp van een Akrapovic uitlaatsysteem en een K&N luchtfilter, nog wat extra vermogen gevonden aan het achterwiel van de Chief. De platen aan weerszijden van de tank lijken op extra luchtinlaten, maar ze zijn puur optisch en spelen dus geen enkele rol in de vrijere ademhaling van het Thunderstroke blok. De spoiler bedekt grotendeels de voorkant van het blok, maar vormt in de praktijk toch geen al te grote belemmering voor de koeling. Het snelle kuipje op de koplamp is handgemaakt en net groot genoeg om het standaard dashboardje te bedekken. De koplamp bewijst dat ze bij Bike Farm niet bang zijn om Harley onderdelen te gebruiken op een Indian customproject. De koplamp is afkomstig van een H-D Breakout en past verrassend goed in het totaalplaatje. De eveneens handgemaakte achterkant bevat een behoorlijke hoeveelheid ‘heavy metal‘, maar ziet er ook superstrak uit met de Kellermann LED lampjes en een customzadel. De sidemount houdt de achterkant ook extra clean.

Applaus

De fraaie paintjob is te danken aan Alex Henkemeier van AHA-Design. In plaats van rechtstreeks op het kale metaal te spuiten bracht hij eerst een zilverkleurige coating aan op de onderdelen, zodat de ondergrond steeds helemaal hetzelfde was. Daarna volgden drie lagen House of Kolor Candy Orange. De pinstriping werd uitgevoerd in ‘Petrol‘ voor een fraai contrast. De graphics en sponsorlogo’s zijn vlijmscherp en zeer gedetailleerd uitgevoerd. De keuze voor racenummer 26 voor deze BF custombike laat zich raden… (Denk aan de tweede en de zesde letter van het alfabet: BF) Met de Covid-ellende achter de rug werden er in 2022 alweer verschillende Indian evenementen georganiseerd in Duitsland. Het ‘1st Indian Motorcycles Riders Group Festival‘ in het Thuringer Woud bij Schalkau was dat jaar dus vanzelfsprekend een van de bestemmingen voor de Melle Indian Riders. Het was ook het evenement waar het allereerste Indian Chief customproject van Bike Farm Melle haar publieksdebuut beleefde. Met gepaste trots werd het doek van #26 afgehaald en de machine werd op een daverend applaus onthaald!

Tekst en fotografie: HRF

Speciale dank aan Walkenhorst Motorsport in Melle/Germany voor de fotolocatie

Technische specificaties #26 Indian Racer

ALGEMEEN
Bouwer/eigenaar: Bike Farm/Indian Motorcycle Melle, Industriestrasse 24a, 49324 Melle, Duitsland.
Tel: +49-5422 926080
Website: www.indian-melle.de
Bouwtijd: ca. 300 uur
Voltooiing bouw: juni 2022
MOTORBLOK
Type: lucht/oliegekoelde V twin. Indian Thunderstroke
Bouwjaar: 2021
Cilinderinhoud: 1890 cc (116 c.i.)
Cilinderkoppen: standaard, aangepast door BF
Luchtfilter: K&N
Uitlaatsysteem: bochten door BF, einddempers door Akrapovic
Vermogen: ca. 88 pk
Koppel: ca. 162 Nm
Overige specs inclusief transmissie: standaard Indian
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buisframe, standaard Indian Chief Dark Horse
Bouwjaar: 2021
Achtervering: Wilbers duoshocks
Achterwiel: 17 x 8 inch, verbreed door Rainer Rindt
Band voor: Pirelli Night Dragon, 130/60-19
Band achter: Pirelli Diablo Rosso, 240/45-17
Overige specs inclusief remmen: standaard Indian
OVERIG
Risers: standaard Indian, ingekort
Spiegels: Highsider
Brandstoftank: aangepast door BF
Zadel: custom door BF
Spatborden: custom door BF
Koplamp: H-D Breakout
Kuipje: custom door BF
Achterlicht: Kellermann LED in achterspatbord links en rechts
Richtingaanwijzers: Kellermann LED in achterspatbord links en rechts
SPUITWERK
Idee: Gerd Remmert, BF
Spuiter: een vriend
Lakbasis: Silverleaf door AHA-Design, Alexander Henkemeier Artworks
Kleur: Candy Racing Orange en Petrol pinstripe
Airbrush: House of Kolor
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen