donderdag 25 april 2024

Aankoopdossier: BMW F800GS (2008 – 2018)

Modderspray kopen? Ach, waarom? Een alleskunner als de BMW F800GS wordt vanzelf wel smerig. Maar hoe zuiver komt-ie als occasion tevoorschijn?

Nee, natuurlijk is de BMW F800GS geen motorcrossmachine. Maar het is wel een echte reismachine, die je – met de juiste sloffen om de velgen – naar de meest stoffige droombestemmingen brengt. Net als met de vroegere Africa Twin, wiens positie sinds 2008 brutaal door de pezige BMW is overgenomen, bij gebrek aan andere concurrenten.

Aankoopdossier: Kawasaki ER-6f (2006-2016)

Echte concurrenten in de middenklasse der aardvarkens komen namelijk de laatste tijd pas weer op de markt. Het is dan ook logisch dat de reizigers vooral in groten getale voor de vroegste bouwjaren van de F800GS gingen. Door de grote aantallen is er ook veel keuze aan occasions. Daaronder vind je midi-GS-en met alle denkbare levenslopen, variërend van een rondje rond de kerk op zondag tot een expeditie van Amsterdam naar Gibraltar en vervolgens dwars door Marokko. Ongeacht de levensloop zijn de meeste GS-en behoorlijk riant uitgerust. Koffers, valbeugels, motorbescherming en aanverwante zaken krijg je echter ook tweedehands niet voor niets, maar uiteraard wel veel goedkoper dan wanneer je die er later bij moet kopen. Wat de wendbare Beier zelfs in standaarduitrusting al aantrekkelijk maakt: een smalle taille, een slanke knieruimte, een grote stuuruitslag, een laag zwaartepunt; allemaal nuttige eigenschappen voor een gemakkelijk stuurgedrag. Dat is al heel handig in het dagelijks verkeer, maar zeker wanneer je met volle bepakking aan een grote reis begint.

Riante reserves

Niet alle BMW F800GS-en zijn voorzien van ABS. Dat kostte oorspronkelijk namelijk € 710,- extra en daar was niet elke koper van gediend. Vanaf 2013 behoort het tot de standaarduitrusting, veel van deze tweecilinders waren daarbij ook meteen voorzien van ESA-vering en van uitschakelbare traction control (ASC). Al met al biedt de comfortabele GS met zijn immense veerwegen van respectievelijk 230 en 215 mm riante reserves voor avontuurlijke offroadwegen en voor ‘trucks’ met twee personen. Het 21-inch voorwiel zorgt in het terrein voor een goede spoorstabiliteit en dankzij een grote bodemvrijheid zorgt een confrontatie met een kleine rots of een uitstekende boomwortel ook niet direct voor motorische incontinentie.

Over stabiliteit bij hoge snelheid valt niets te klagen. Ook bij een blik op de weegschaal gaan de duimen omhoog, want het laadvermogen is ruim 220 kg. Dat zou zelfs genoeg moeten zijn voor een behoorlijke kampeeruitrusting voor een trip naar Ulan Bator of Ushuaia. De 85 pk sterke Rotax-twin draait graag hoge toerentallen en heeft weinig moeite met de 223 kg drooggewicht van de GS. Dankzij de unieke balanceer-drijfstang loopt dit motorblok zeer netjes, met rond de 120 km/u toch wel wat prikkelende trillingen. Ook offroad hangt hij lekker aan het gas.

Controleren

Bij de eerste series (tot 2012) ging de dynamo nog wel eens kapot. Werd deze generator al eens vervangen? Is het onderhoudsboekje zonder hiaten ingevuld en zijn de rekeningen voorhanden? Dat is mooi, maar dan nog moet je even kijken of bepaalde terugroepacties wel zijn uitgevoerd. De problemen met het kettingtandwiel (2008) en de kettingen (2008/09) zullen ondertussen wel opgelost zijn, of de problemen met de zijstandaard (schakelaar/2011-12, waterdichtheid van de schakelaar/2012-13) zijn opgelost moet je even navragen.

Altijd belangrijk: de motor en het koelsysteem controleren op lekkages, kunststofdelen en andere aangebouwde onderdelen controleren op scheuren of andere defecten. Velgen op onrondheid controleren en op spaakspanning checken. Komt de koppeling goed vrij? Schakelt de versnellingsbak zuiver? Vertragen de remmen zonder te trillen? Elektronische functies, schakelaars en weergaven controleren (boordcomputer, tankinhoud, startblokkering). Bij sporen van offroadgebruik; stuuraanslagen, de onderzijde van de motor, functioneren van de voorvork, balhoofd-en swingarmlagers bijzonder nauwkeurig inspecteren.

Pluspunten BMW F800GS

  • sterke, wendbare motor
  • stabiel rijwielgedeelte
  • goede wendbaarheid
  • geschikt voor offroadgebruik

Minpunten BMW F800GS

  • trillingen vanaf 5.000 tpm
  • polster van het zadel

Tweedehandsprijzen

Het zeer breed uiteenlopende aanbod bevat veel exemplaren van de eerste bouwserie (2008-12), maar er zijn ook zeer jonge machines van 2018/19. De oudste motoren staan doorgaans bij particulieren, met prijzen vanaf € 5.250,- (20008/09, 50.000 tot 80.000 km).

De prijzen van modellen met het optionele ESA (vanaf 2013) beginnen bij € 7.200,- (eerstehands, 34.000 km). De bovengrens voor heel jonge exemplaren ligt bij ongeveer € 10.900,- (2018, 1.000 km, volledig uitgerust).

Op dit moment heeft elke tiende geadverteerde GS al 50.000-100.000 kilometer op de teller, elke zevende echter nog geen 8.000 kilometer. Bijna de helft van de motoren is voorzien van een kofferset.

Tip van de Motor.NL occasion-expert

Het marktaanbod is zeer divers. Je vindt van alles, van zeer bereisde ‘weinig gebruikte’ motoren van een eerste eigenaar tot afgeragde GS-en met vier eigenaren of motoren ‘zonder onderhoudsboekje, maar meestal bij de dealer onderhouden’. Met een klein budget heb je dus een scherp oog nodig om het kaf van het koren te scheiden. Wie een volledig uitgeruste, goed onderhouden motor zoekt, vindt die eveneens. Maar wel tegen een daarbij passende prijs.

BMW F800GS alternatieven

Honda CRF1000L Africa Twin

Pezige nieuwe versie van een reislegende. Biedt alles, wat XRV750-fans altijd wensten. Noch meer actieradius en veerweg biedt de Adventure Sports-versie.

+ sterk motorblok
+ fijn aansprekende vering
+ goede ergonomie
– laadvermogen beperkt

Tweedehandsprijzen

Veel keuze, ongeveer een derde bij particulieren. Basisversie € 8.700,- (bouwjaar 2016, 15.000 tot 55.000 km) tot € 12.500,- (2018, DCT). Adventure Sports vanaf € 10.700,- (2018, 10000 km).

KTM 790 Adventure

Voor het zware avontuur dichtbij en veraf is de robuuste KTM zeer geschikt, vooral in de R-uitvoering met nog betere vering. Helaas tweedehands nog duur en deels (R) zeldzaam.

+ pittige motor
+ super-absorberende vering
+ geschikt voor offroadgebruik
– rukkerige gasreactie

Tweedehandsprijzen

Overzichtelijk aanbod, verhouding particulier/handelaar ongeveer 1 op 7. Basisversie vanaf € 8.500,- (bouwjaar 2019, 8.000 tot 15.000 km), 790 R vanaf € 9.700,-. Demo’s vaak sterk afgeprijsd.

Triumph Trident 800 XC

De Xc-varianten van de Tiger-roedel vertoeven graag in een vlakke jungle, maar ze kunnen in principe ook best hardcore. Driecilinder met veel power, lange veerwegen, hoog laadvermogen.

+ bullige motor
+ stabiel rijwielgedeelte
+ groot actieradius
–  hoog zwaartepunt

Tweedehandsprijzen

Overzichtelijke keuze, een derde bij particulier. Eerste generatie (2011-14) € 5.300,- (40.000 tot 70.000 km) tot € 7.400,- (20.000 km). Bouwjaren 2015-19: € 7.500,- tot € 11000,- (volledig uitgerust).

Yamaha Ténéré 700

Licht, handelbaar, liefhebber van offroad. Voor veel avonturiers is de T7 de nieuwe ster aan het firmament. Een bijna perfect functionerende reisgezel, gebruikt nog vrij zeldzaam.

+ bullige motor
+ exact sturend rijwielgedeelte
+ geschikt voor offroadgebruik
– comfort zadel

Tweedehandsprijzen

Beperkt aanbod. Enkele exemplaren bij particulier, rond € 8.500,-, nog onder 7.000 km. Bij handelaren vanaf € 8.800,- voor bouwjaren 2019/20, 1.000 tot 8.000 km. Demo’s in nieuwstaat vanaf € 9.400,-.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen