Onno kan een week lang op pad met een BMW R 18 waar door BMW een Bobber Kit op gemonteerd is. Het uiterlijk van de R 18 krijgt daarmee een sobere, nostalgische en erg coole bobber look.
De R18 heeft wat prestaties betreft niets te klagen. Het imposante Boxerblok komt schuddend tot leven, loopt mooi rond en gas geven is verslavend. De acceleratie is door het koppel van bijna 160 Nm, in combinatie met ruim 90 paardenkrachten, gewoonweg subliem. Bak en koppeling werken fijn samen, de R 18 schakelt licht en precies. Meest opvallende onderdelen van de bobberkit zijn het achterspatbord en het zadel. En dat zadel, dat is jammer genoeg keihard, veert niet en staat schuin naar voren gekanteld… Je raadt het al, raak de voorrem een beetje enthousiast aan en je schuift zo met je edele delen tegen de tank. Niet verder vertellen, maar na de eerste dag rijden had deze R 18 Bobber zich daarmee officieus de bijnaam ‘Ball Breaker’ verworven.
BOBBERKIT
De bobberkit omvat een plat metalen achterspatbord, inclusief zwarte kentekenplaathouder en bevestigingsbeugel voor de richtingaanwijzers, en het eenpersoonszadel Hommage. Het vrijstaande spatbord zorgt voor de typische bobber-look. Het spatbord en de bevestigingsbeugel zijn met primer behandeld, de kentekenplaathouder aan de zijkant en de bevestigingsplaat van het zadel zijn zwart gepoedercoat, aldus de door BMW opgegeven specificaties. Het achterspatbord biedt helaas geen mogelijkheid voor een duozadel, dus een passagier meenemen kan niet, tot groot verdriet van dochterlief. Ook bagage meenemen wordt erg lastig en dat is natuurlijk een behoorlijk minpunt, maar wel met de kanttekening dat dit inherent is aan deze stijl motorfiets. Dat BMW met deze kit de bobberliefhebber een groot plezier doet is duidelijk. De kit transformeert de R 18 naar de jaren veertig-vijftig uitstraling; minimalistisch, ingetogen en nostalgisch.
Dubbeltest BMW R 18 Roctane vs. Harley-Davidson Breakout 117: krachtig rommelen
OPTIES EN KEUZES
Deze R 18 is een 2020 ‘First Edition’ model, waarop standaard al enige opties zitten. Navraag hierover bij BMW verschaft duidelijkheid; “Het klopt dat de opties op de door jou gereden motorfiets als € 0,- zijn genoteerd. Dit komt omdat deze opties onderdeel zijn van het ‘First Edition pakket’ waarvan deze motor is voorzien, hierdoor hebben deze opties geen meerprijs. Normaliter kunnen deze opties wel een meerprijs hebben, afhankelijk van het pakket dat de koper selecteert. De aanschafprijs van de BMW R 18 waar jij op gereden hebt was destijds € 32.262,-. De bobberkit is een accessoire die af fabriek gekozen kan worden, deze optie kost € 1.577,-, exclusief montagekosten. Je kan deze kit uiteraard ook achteraf bij de dealer laten monteren, dan zal dit ongeveer € 1.905,- kosten”, aldus BMW Motorrad Nederland.
NOSTALGIE
BMW heeft met de R 18 een zeer breed inzetbaar motorplatform op de markt gebracht. Geschikt voor modellen variërend van cruiser tot bagger en bobber. Mede door het koppelrijke motorblok heeft de R18 inmiddels al een grote groep mensen bekoord. Als de uitlaten van de Big Boxer ’s avonds na een lange rit zachtjes na staan te tikken, roept het beeld van de motor een gevoel van nostalgie op. Tegelijkertijd is het ook best wel een gedurfd ontwerp, met het enorme blok, de brede tank, het vette achterwiel en de minimalistische richtingaanwijzers, die je pas ziet als ze branden. Een heel knap design waarin ‘Modern meets vintage.’
Fotografie: Onno “Berserk” Wieringa
Rijfoto’s: Ylva Wieringa – madnessphotography.nl
TECHNISCHE SPECIFICATIES BMW R 18 FIRST EDITION (2020) MET BOBBERKIT | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk | BMW Motorrad |
Model | R 18 First Edition |
Bouwjaar | 2020 |
Extra | Bobberkit |
Motorblok | lucht/oliegekoelde tweecilinder boxer |
Distributie | dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud | 1802 cc |
Max. vermogen | 67 kW (91 pk) / 4.750 t.p.m. |
Max. koppel | 158 Nm / 3.000 t.p.m. |
Versnellingsbak | zesbak |
Secundaire transmissie | cardan |
Voorvering | conventionele voorvork, niet instelbaar |
Achtervering | niet instelbaar |
Voorrem | dubbele 300 mm schijfrem met 4-zuigerremklauwen |
Achterrem | enkele 300 mm schijfrem met 4-zuigerremklauw |
Wielen | spaakwielen |
Voorband | 120/70-19 |
Achterband | 180/65-16 |
Tankinhoud | 16 l |
Prijs Nederland | € 32.262,- in 2020 |
BOBBERKIT |
De kit bestaat uit: metalen achterspatbord en bevestigingsbeugel (primer), zwarte kentekenplaathouder en bevestigingsbeugel voor de richtingaanwijzers (zwart gepoedercoat) en een solozadel Hommage (bevestigingsplaat zadel zwart gepoedercoat) Kosten: € 1.577,-, exclusief montagekosten en € 1.905,-, inclusief montage. Onderdeelnummer 77315A1CBB7. |