22.3 C
Nederland
vrijdag 20 mei 2022

Hugo Pinksterboer (MAG) over geluidsproblematiek: ‘Het is één voor twaalf’

Fotografie: ANP en Jørgen Ingmar Alofs

Wat je mening ook is over de geluidsdiscussie rondom motorfietsen, het is glashelder dat we een probleem hebben. Het aantal dreigende wegafsluitingen is niet meer bij te houden, bewonersgroepen keren zich steeds feller tegen ‘ons’ en tot overmaat van ramp gaan beleidsbepalers steeds vaker mee in deze anti-motor-stroom. Maar hoe erg het precies is, lijkt niemand te weten. Nou ja, helemaal niemand? Eén iemand biedt ons gelukkig duidelijkheid in een strijd die steeds meer op die van Asterix en Obelix tegen de Romeinen begint te lijken. Het woord is aan Hugo Pinksterboer, woordvoerder van Motorrijdersactiegroep (MAG).

Hugo, is het kijkend naar de geluidsproblematiek rondom motoren vijf voor twaalf, twee voor twaalf of misschien zelfs al wel vijf over twaalf?

‘Het is één voor twaalf, denk ik. We hebben het bij de MAG zo druk met het voorkomen van wegafsluitingen dat we aan ons andere werk nauwelijks nog toekomen.’

Wat is de belangrijkste factor in deze wegafsluitingen?

‘We hebben op dit moment vooral veel last van de Nefom, de Nederlandse federatie omgevingslawaai motorvoertuigen, die enorm veel lawaai maakt over de geluidsproblematiek, ondersteund door lokale bewonersgroepen. De Nefom draait vooral op emoties en niet zo zeer op kennis. En de informatie díe ze hebben, verdraaien ze vaak met veel plezier zodat het ze beter past. Gelukkig hebben de belanghebbende instanties dat wel door, maar het maakt de discussie er niet gemakkelijker op.’

Het verdraaien van informatie is wel een echt serieuze uitspraak, Hugo. Kun je daar een voorbeeld van geven?

‘We zijn pas met de Nefom, KNMV en MAG bij de Politieacademie geweest, naar aanleiding van een aantal bekeuringen van Harley-Davidson-rijders in Limburg. Die zouden te veel lawaai hebben gemaakt, althans volgens de geluidsmeters van de provincie. Het probleem is alleen dat die meters geen toerental kunnen meten, iets dat de politie bijvoorbeeld wel kan. Om een lang verhaal kort te maken: een paar Harley-rijders mét toerenteller werden bekeurd, de Harley-rijders zonder toerenteller gingen vrijuit…’

Motorrijders op dijk

Allemaal rijden zonder toerenteller dus!

‘Dat zouden we kunnen doen, maar dat lost het niet op, denk ik…’

Oké, terug naar je punt.

‘Tijdens die bijeenkomst op de Politieacademie liet de politie weten dat de controle op geluidsoverlast door motorvoertuigen behoorlijk is geïntensiveerd. Daardoor ging het aantal bekeuringen voor onnodig geluid, illegale dempers en rijden zonder dB-killers fiks omhoog. En wat maakt de Nefom ervan? Dat er meer bekeurd is omdat er nóg meer geluid gemaakt werd… Onzin, dus.

Na de val van de bijl: het bloedbad van Euro 5

Waar of niet, daarmee creëren ze wel een enorm publiek.

‘Inderdaad. Dat gaat van kwaad tot erger en daardoor verschijnen er uiteindelijk krantenkoppen als “Het is een klereherrie, maar Europese regels bepalen hoeveel geluid motoren mogen maken”. Dit is notabene een citaat van een wethouder, van Bloemendaal in dit geval. Wij maken dus legaal een klereherrie? Dit werkt enorm polariserend en is natuurlijk koren op de molen van bewonersgroepen. Daarom spreken we hier zowel zo’n wethouder als de krant op aan.’

Maar er zijn natuurlijk wel mensen die echt last hebben van motorgeluid.

‘Nou en of, en daarom zijn wij ook de campagne Te luid geluid is uit gestart (www.teluidisuit.nl; red.), samen met bijna alle motormedia en motorrijdersorganisaties. Heel veel motorrijders snappen dit en we zien dat steeds meer motorrijders elkaar hierop aanspreken. Helaas is er ook een kleine groep die zich er totaal niets van aantrekt. Die graven niet alleen een graf voor zichzelf, maar voor alle motorrijders. Gemeenten mogen gewoon proefafsluitingen doen en dat aantal gaat zo absoluut stijgen.’

Dit vraagt duidelijk om een mentaliteitswijziging voor een groep motorrijders, maar dat vraagt tijd, als het al lukt. Hebben we die tijd nog wel?

‘Ik hoop het en door meer te handhaven zal dit ook een stuk sneller gaan. Daarom pleiten wij met Te luid geluid is uit ook voor meer controles. Natuurlijk zouden we het liefst zien dat iedereen kon doen, waar-ie zin in heeft, maar dat gaat niet. Als je thuis gaat oefenen met een muziekbandje, dan hou je rekening met je buren. Als je op de motor stapt, is iedereen je buurman.’

Werkt Te luid geluid is uit eigenlijk wel?

‘Nou en of. Met dit initiatief laten we zien dat we het probleem serieus nemen. Daarmee worden motorrijders serieuzer genomen, hebben we meer invloed als gesprekspartner en zijn we beter in staat om afsluitingen tegen te gaan. Daar hebben we wel álle motorrijders bij nodig.’

Er is straks geen dijk meer open als we doorgaan zoals we nu doen?

‘Geen dijk zou ik niet willen zeggen, maar het aantal wegafsluitingen zal dan zeker verder toenemen – en als er niets verandert, staat ook de MAG met de rug tegen de muur.’

Auto’s worden steeds stiller, motoren niet. We vallen dus ook steeds meer op.

‘Bij de meeste auto’s hoor je alleen nog de banden en de geluidseisen voor auto’s worden binnen een paar jaar nog strenger. Bij motoren is dat een heel ander geval, want dat is technisch haast niet mogelijk. De Honda Goldwing is een uitzondering. Het 2022-model maakt 70 decibel bij de dynamische meeting, maar een Goldwing heet niet voor niets wel een auto op twee wielen. Bij het overgrote deel van de motoren kan dat niet. In Duitsland is een proef gedaan door een motor helemaal in te pakken en daarbij werd echt maar twee decibel gewonnen.’

Wat kunnen we wel doen?

‘Heel simpel: normaal doen. Of zelfs nog één stapje verder. Het is bijvoorbeeld heel simpel om als je ruiters of fietsers inhaalt even de koppeling in te knijpen en stationair voorbij te rollen. Probeer het een keer. Mensen bedanken je. Zo creëer je weer iets meer draagvlak voor de motorrijders. Hoe klein ook, alles is winst, want het is echt één voor twaalf!’

Waarom het technisch gezien haast onmogelijk is een motorfiets fluisterstil te krijgen

Ten opzichte van een auto hebben motoren een veel korter uitlaattraject, en zowel het blok als het inlaattraject en de aandrijflijn zijn niet of nauwelijks af te schermen. Iéts stiller kan, ook met verbrandingsmotoren, maar dat kost wel tijd. Europese beleidsmakers weten dat. Anti-motorgeluidgroepen helaas niet.

Hugo Pinksterboer.
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

1 Reactie

  1. Weet je, bij veel overtredingen is de pakkans miniem en de eventuele boete te overzien. Dus moet de straf draconisch zijn.
    Stel dat naast de mobiele geluidscontrolepost een shredder zou staan, waar een motor die teveel geluid maakt onverbiddelijk in gaat? Zou het dan niet snel afgelopen zijn met de ‘niet standaard-uitlaten’?

Reacties zijn gesloten.