Niet alleen in Nederland moeten we ons zorgen maken over het effect dat te luide motorfietsen heeft op het welzijn van ‘langswoners’ van onze geliefde wegen. Corona heeft ons geen goed gedaan. Terwijl ‘Nederland’ al dan niet vrijwillig in een soort van coronaslaap geraakte, waarin het Blijf Vooral Thuis een opvallende overheidsmaatregel was, gingen motorrijders de stille wegen op. Daardoor ‘reden’ we onszelf vol in de kijker. Omdat het doorgaans aanwezige andere geluid op die wegen ontbrak, viel plotseling op dat sommige motorfietsen wel heel veel herrie maakten. En dat er wel heel veel motorrijders over dat ene populaire weggetje reden.
NEFOM
Dat was het moment waarop we hoorden van de NEFOM (Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen). De verzamelclub van activistische antilawaaiburgers pikt het niet langer. Ze zijn de mening toegedaan dat het niet zo kan zijn dat de hobby van enkelen het welzijn van velen verstoord. Daar kun je van alles tegenin brengen, maar inmiddels zijn we het stadium gepasseerd dat we verbaal gaan uitknokken of de NEFOM wel of geen gelijk heeft. De club bestaat, vertegenwoordigt inmiddels 80 burgerinitiatieven en verdwijnt niet vanzelf. Kortom, we hebben er mee te dealen.
Tirol
Dit als lange inleiding tot wat er in Tirol gaande is. Daar is een klacht van ene Georg Sedlmayr door de administratieve rechtbank als ongegrond afgewezen. De man had om een klacht in te kunnen dienen tegen het Tiroler rijverbod expres het maximum toegestane aantal dB’s overtreden..
Sedlmayr reed op 13 juni 2020 met zijn motorfiets, waarvan het geluidsniveau bij stilstand 100 dB bedraagt, op een van de routes in Tirol die enkel mogen worden gebruikt door motorfietsen met een geluidsniveau bij stilstand van maximaal 95 dB. Hij werd gecontroleerd en kreeg een boete van 220 euro. Daar ging hij tegen in beroep bij de regionale administratieve rechtbank. Wat hij daarmee wilde bereiken, was dat de wegafsluiting zelf wordt gecontroleerd.
De klacht afgewezen. De regionale administratieve rechtbank achtte de afsluiting van de route niet in strijd met de wet. Het rijverbod dient om de bevolking te beschermen tegen geluidsoverlast en dit weegt zwaarder dan het belang van motorrijders om ongehinderd van de trajecten gebruik te maken.
MAG roept op om bezwaar aan te tekenen tegen afsluiting dijk voor motoren
Initiatief Motor Aktie Groep
We weten niet of in Nederland jurisdictie ook naar het oordeel van ‘Tirol’ neigt. Als dat niet zo is, zal de NEFOM niet aarzelen een proces uit te lokken. Stel dat de Nederlandse wet de Tiroolse volgt; dan zijn de rapen gaar. Dan laten antilawaaiclubs zoals die in Deventer nog meer van zich horen en blijft het niet bij banners langs de weg. Dan worden acties als het filmen van groepen motorrijders schering en inslag. Vervolgens worden ze achter elkaar gemonteerd waardoor het probleem groter lijkt dan het in werkelijkheid is. Dan lijkt het of het alle dagen bonje is op de dijk, in het dorp en op het zandpad. En als ze met dergelijke acties de publieke opinie op hun hand krijgen – wat goed mogelijk is, want iedereen wil ‘stilte’ – hebben wij het pleit verloren. Dan staan we met 1-0 achter. Daarom is het initiatief van de Motorrijdersactiegroep (MAG) zo belangrijk.
De MAG heeft op teluidgeluidisuit.nl een convenant staan waaraan ook Motor.NL zich heeft verbonden. De tekst zal mogelijk door sommigen als truttig en belerend worden ervaren, maar wat er staat snijdt hout. Als we ons houden aan een aantal spelregels kunnen we misschien tot in eeuwigheid blijven genieten van al die mooie wegen. Dan wordt de Mooiste Dijkweg van Nederland, Hoorn – Venhuizen, niet gesloten voor motorrijders. Om maar een voorbeeld te noemen. Daarom houden wij onze uitlaat in toom. Jij ook?
We zien de comments tegemoet. We rekenen erop dat ze vijandig van toon en luid zijn. Maar dat staaft alleen maar onze mening dat Te Luid Geluid Uit Is.