vrijdag 19 juli 2024

Marathonmotor: Moto Guzzi California 1100i: tweede leven na total loss

Na een motorluwe periode van achtentwintig jaar besloot Paul Buijvoets om toch eindelijk weer een motor aan te schaffen. Dat werd een Moto Guzzi California 1100i waarmee hij en zijn vrouw prachtige tochten door Europa maakten. Meest in gezelschap van andere Moto Guzzi-liefhebbers. Naast vele hoogtepunten leverde die tochten echter ook een dieptepunt op.

Fotogafie: Peter van der Sanden

Motorrijden zat bij Paul Buijvoets (67) in de familie. Zijn vader reed motor en een broer volgde dat voorbeeld. Paul: ‘Ik ben geboren in de Brabantse Kempen in een tijd dat er nog volop ruimte was om met brommers en motoren te crossen. Ik haalde eerst mijn motorrijbewijs. Rij-examen deed ik op mijn eigen DKW-Hummel-politiemotor die net 70 km/u haalde. Daarna heb ik nog even een Kreidler Florett RS met volle kuip gehad. Die reed 100 km/u en is later gestolen. Een Yamaha RD250, zo’n snelle tweetakt, was mijn eerste echte motor. Als je jong bent denk je dat je alles kunt. Totdat ik een bocht verkeerd inschatte. Gelukkig geen bomen geraakt, maar de motor had wel zijn beste tijd gehad. Daarna heb ik een Yamaha RD350 gekocht, een opknapper. In 1980 heb ik die motor van de hand gedaan. Mijn jonge gezin kostte te veel tijd en geld om er nog een hobby als motorrijden op na te houden. Daarna volgde een periode van bijna 28 jaar waarin ik zelf geen motor had. Wel verkeerde ik in de gelukkige omstandigheid dat ik van mijn zwager regelmatig een Moto Guzzi 850T3 California kon lenen. Die motor beviel ons, mijn vrouw achterop en ik, zo goed dat in 2008 de knoop werd doorgehakt om zelf toch ook maar weer een motor aan te schaffen. Dat het een Moto Guzzi California moest worden stond bij voorbaat vast. Bij Lamers Motoren (TLM) in Nijmegen stond een prachtige Moto Guzzi 1100i California van veertien jaar oud met slechts 41.705 km op de teller. De motor zag eruit als nieuw. Voor 5500 euro werd ik de trotse eigenaar. De motor stond in de showroom met harde zijkoffers en een topkoffer. Ernaast stond een motor met lederen tassen, wat ik veel mooier vond. Het ruilen van de koffers en de tassen bleek geen probleem. Ik had de motor van mijn dromen gevonden.’

Man en motor

NaamPaul Buijvoets
WoonplaatsSomeren-Heide
Leeftijd67 jaar
Beroepprocestechnicus (pensioen)
Rijdt sinds1973
Aangeschaft2008
Nieuwprijscirca € 11.500,-
Dagwaardecirca € 3.000,-
Rijstijltoer
Gebruiktoer/vakantie
Stroomverbruik1:17
Olieverbruiknihil
Onderhoudzelf
Bouwjaar1994
Kilometerstand123.950 km

Sloot

De California was al voorzien van een groot scherm, tassen en valbeugels. Paul plaatste later zelf nog enkele accessoires zoals een luchthoorn, een verhoogde rugsteun voor de passagier en extra lampen als dagrijverlichting. Paul: ‘Vrij kort na aanschaf van de Moto Guzzi heeft mijn vrouw me lid gemaakt van de Moto Guzzi Club Nederland. Inmiddels ben ik zelf bestuurslid en runt zij de Guzzi-webshop. MGCN is een hechte club die leuke evenementen organiseert variërend van clubmeetings tot buitenlandse reizen. Vanwege corona heeft het de afgelopen twee jaar helaas op een lager pitje gestaan. Samen met andere Moto Guzzi-rijders hebben we veel landen in Europa bezocht. Frankrijk, Italië, Spanje, Alpenlanden en Schotland. Een bezoek aan de Noordkaap staat nog op mijn verlanglijstje. In 2012 stond een reis naar Hongarije gepland, maar helaas zijn we toen niet verder gekomen van Tsjechië. Op een mooie overzichtelijke weg schatte ik een bocht verkeerd in. Op zich nog geen ramp, maar een hobbeltje in het wegdek zorgde ervoor dat ik in het gras terecht kwam. Meteen langs de weg was een droge sloot waar de Guzzi abrupt tot stilstand kwam. Afgezien van een pijnlijk sleutelbeen en wat schrammen bij mijn vrouw brachten wij het er redelijk van af, maar dat kon niet worden gezegd van de Guzzi. De hele voorkant zat in de kreukels. Onze reis was ten einde. Via de ANWB werd voor vervangend vervoer gezorgd (auto) en de motor werd later door de ANWB teruggebracht naar Nederland. Allemaal netjes geregeld. Economisch gezien was mijn motor total loss. Bij TLM, waar de motor naar toe was getransporteerd, gaven ze er nog 500 euro voor. Mooi niet dus. Ik heb thuis een prima werkplaats en ik ben zelf redelijk handig en ik kon rekenen op hulp van mijn Moto Guzzi-maten. Alles wat kapot was, of een beetje stuk, heb ik vervangen. Omdat ik een groot deel van de onderdelen tweedehands heb kunnen kopen bleven de kosten binnen de perken. De duurste kostenpost, reparatie van de tank en het voorspatbord, is uitgevoerd door een goede motormaat. Kosteloos nog wel. Het duurde even, maar na een paar maanden stond de California er weer bij als nieuw. Alles bij elkaar heeft het me 2800 euro gekost. Had ik het niet in eigen beheer gedaan dan was de schadepost minstens het dubbele geweest. Om er zeker van te zijn dat het frame niet krom was is de motor gestript en het frame nagemeten met een laser. Alles bleek nog kaarsrecht.

Marathonmotor: Zero SR met een ton op de teller

Onderhoud

Voor onderdelen gaat Paul Buijvoets in de regel naar Moto Guzzi-dealer TLM, het feitelijke onderhoud aan de motor doet hij zelf. Paul: ‘De eerste jaren dat ik de motor had was ik niet tevreden over de afstelling. De motor sloeg soms af, zorgde regelmatig voor backfire en het brandstofverbruik liep flink op. Via mensen bij de Guzzi-club kwam ik erachter dat de afstelling van de gasklepsensor aangepast moest worden. Maar omdat die afstelling afwijkt van de fabrieksinstelling zagen de monteurs bij TLM dat niet zitten. Bij de standaard instelling staat de gasklepsensor op 2,6°, het advies dat ik kreeg was om deze tussen 4-4,5° te zetten. Na deze aanpassing liep de motor weer prima en kwam het verbruik weer op de normale waarde van 1:16. Olie verbruikt de Guzzi geen druppel.’
Ieder jaar krijgt de motor in de winter een grote beurt, wat gebeurt in eigen beheer. Paul: ‘De Guzzi is niet alleen een fijne motor om mee te rijden, het is ook een prettige motor om aan te sleutelen. Kleppen controleren? Even deksel los, voelermaatjes in de aanslag en klaar is Kees. Stellen is zelden aan de orde. Het oliefilter zit onder in de carterpan. Dan moeten er een stuk of vijftien boutjes los worden gedraaid; dat is inmiddels ook een handigheidje. Zeker wanneer je zoals ik thuis over een hefbrug beschikt.’
De schokdempers van de California zijn niet het sterkste punt. Paul: ‘De achterschokdempers heb ik twee keer vervangen. De originele dempers waren bij 45.000 km lek. Ik heb ze verruild voor Hagons welke tien jaar later aan vervanging toe waren omdat elke vorm van demping was verdwenen. Er zitten nu dempers van IKON onder. Het chroom van de voorvorkpoten was zo slecht dat met een halve ton op de teller de binnenpoten vervangen moesten worden. Veel plezier heb ik daar niet van gehad, want na het ongeval in Tsjechië stonden ze onder een hoek van dertig graden. De complete vorkpoten zijn daarna vervangen. Een regelmatig terugkerend euvel betreft een kapotte koppelingskabel. Ik heb altijd een reserve bij me. Vervanging stelt weinig voor.’
In 2013 met dik 70.000 km op de teller laadde de accu niet meer goed. Een nieuwe accu bracht geen uitkomst. Bij ombouw van mistlampen naar dagrijverlichting bleek dat de (originele) Ducati-spanningsregelaar defect was. Bij Carmo Electronics heb ik toen een zwaardere uitvoering gekocht. Een paar maanden later liep de motor weer niet lekker, het bleek een elektrisch probleem, want de toerenteller ging aan en uit. Van een monteur bij TLM kreeg ik de tip dat er dan iets niet in orde was met het rechter ontstekingscircuit. Hij had gelijk, de rechter bougiekabel had een breuk net boven de bougiedop. Met het enkele centimeters inkorten van de kabel was het euvel verholpen. Hoe simpel kan het soms zijn.’

Moto Guzzi California 1100i op de brug

Dat de California 1100i 28 jaar oud is valt er niet aan af te zien wanneer Paul met zijn Moto Guzzi bij MOTO73-expert Van Sleeuwen arriveert. ‘Deze heeft weinig pekel gezien’, is de eerste opmerking van Van Sleeuwen. ‘Dat klopt, als er pekel ligt komt de motor niet buiten. Eén keer heb ik dat wel gedaan en ik merkte gelijk dat de Guzzi daar slecht tegen kan’, aldus de eigenaar.
Met de opmerking ‘een goed verzorgde en fijne relaxte motor’ keert Van Sleeuwen terug na zijn proefritje. Alles glimt aan de Guzzi, tot het gepolijste aluminium aan toe. Aan alles is te zien dat de eigenaar zijn Italiaanse trots vertroetelt. Paul: ‘123.000 km, waarvan ik er zelf 80.000 heb gereden, is op zich niet zo bijzonder voor een motor van 28 jaar oud. De motor is alleen gebruikt voor vakantietrips, nooit voor woon-werkverkeer. Alleen op die manier kun je een motor in topconditie houden’.

Test 2022 Energica Experia: het nieuwe toeren?

Dat laatste is zeker het geval. De remschijven, origineel 6 mm dik, vertonen nauwelijks slijtage. Het meeste afremmen gebeurt via het motorblok. Het balhoofdlager is in orde nadat dit na het ongeval uiteraard is vervangen. Van enige olie- of benzinelekkage is geen sprake. Paul: ‘Olie heeft de motor nooit verbruikt of gelekt, maar met een ton op de teller rook ik wel benzine. Ik dacht eerst aan een lekke brandstofpomp, maar dat was niet zo. Later heb ik alle brandstofleidingen vervangen, waarna de benzinelucht was verdwenen.’
De originele uitlaten zien er nog super strak uit. Paul: ‘Ik heb even met Lafraconi’s gereden, maar die maakten zoveel lawaai dat ik ze snel weer heb vervangen door de originele pijpen. De originele balanspijp is wel vervangen door een kleiner exemplaar. Dat zorgt voor een iets voller geluid en het sleutelt gemakkelijker wanneer bij het olie verversen de carterpan er onderuit moet.’
De cardan van de Guzzi voelt prima. Paul: ‘Dat is wel eens anders geweest. Bij 87.000 km hoorde ik een alarmerend geluid vanuit de cardan. De kruiskoppeling stond op het punt te bezwijken. Ik was er precies op tijd bij.’
Afgezien van overmatige speling op de versnellingspook (daar wordt binnenkort aan gewerkt) valt er helemaal niets aan te merken bij deze tijdloze California 1100i. Paul: ‘Ik heb nog nooit over een andere motor nagedacht, al vind ik de V85TT Travel van Moto Guzzi wel heel mooi. Maar zolang ik samen met mijn vrouw kan genieten op deze California maakt deze geen plaats voor een andere motor.’

In zo’n mancave is het prettig om onderhoud te plegen aan je eigen motor.

Merkenclub

Als Moto Guzzi-berijder ben je welkom bij de Moto Guzzi Club Nederland (www.mgcnonline.nl). De club organiseert o.a. toertochten, buitenlandse reizen en geeft een eigen clubblad uit. De club bestaat al sinds 1972.

Reparaties en problemen

  • 45.000 km                achterschokdempers vervangen
  • 49,900 km                keerring en binnenpoot voorvork vervangen
  • 56.680 km                nieuwe voorkant na crash
  • 68.400 km                koppelingskabel vervangen
  • 70.100 km                accu vervangen
  • 71.998 km                spanningsregelaar vervangen
  • 73.129 km                bougiekabel en -dop vervangen
  • 74.432 km                koppelingskabel vervangen
  • 86.902 km                kruiskoppeling vervangen
  • 93.357 km                alle benzineslangen vervangen
  • 98.420 km                koppelingskabel vervangen
  • 107.364 km              accu en schokdempers achter vervangen
  • 119.914 km              koppelingskabel vervangen
  • 123.618 km              koplamphuis vervangen

Richtprijzen bij motorzaak

Reken voor een Moto Guzzi California 3 (1100i) op een bedrag tussen de 3000 en 5000 euro. Afhankelijk van de staat van de motor en de km-stand. Het bouwjaar is iets minder relevant.

Moto Guzzi California 1100i: goed om te weten

De typenaam ‘California’ gebruikt Moto Guzzi al sinds 1971. Toen werd van de V7 850 voor de Amerikaanse markt een toerversie gemaakt die de looks had van een Harley-Davidson. De California II kwam in 1981 op de markt. De cilinderinhoud steeg tot 950 cc, maar het vermogen nam niet toe. De kenmerkende koelribben waren rechthoekig zoals die eerder al op de zwaardere Guzzi-modellen te vinden waren. In 1987 verscheen de California III herkenbaar aan de druppelvormige tank. In 1994 steeg de cilinderinhoud van de California III tot 1064 cc. De California 1100i was zowel met carburateurs als met injectie leverbaar. De elektrische problemen die zich bij de oudere modellen regelmatig manifesteerden waren deels opgelost door waterdichte Japanse stekkers te gebruiken. De California 1100 i is tot 2011 in diverse uitvoeringen (meestal alleen optisch van elkaar verschillend) geproduceerd.

Pluspunten Moto Guzzi California 1100i

Heerlijke toermotor.

Minpunten Moto Guzzi California 1100i

Blinkt niet uit wat betreft vermogen.

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen