donderdag 28 maart 2024

Marathonmotor: Zero SR met een ton op de teller

Wanneer iemand met een Yamaha V-MAX 1700 voor woon-werkverkeer 25.000 kilometer per jaar rijdt, is dat opmerkelijk te noemen. Wanneer diezelfde persoon besluit om over te stappen op een elektrische Zero SR is dat op zijn minst nog opmerkelijker. De vele financiële voordelen gaven bij Rob Beelen de doorslag om zakelijk elektrisch te gaan rijden. Dat gebeurde zeven jaar geleden en hij reed daarna 136.000 kilometer met de Zero SR. Ook door weer en wind en met (bijna) evenveel plezier als op de V-MAX.

Fotografie: Peter van der Sanden

Rob Beelen (53) uit Rosmalen begon pas met motorrijden na zijn studie. ‘Ik ben opgegroeid in Roermond en in mijn studietijd haalde ik mijn autorijbewijs. Waarom ik op een gegeven moment mijn motorrijbewijs heb gehaald, herinner ik me niet meer. Niemand in mijn omgeving reed motor. Mijn eerste motor was een Suzuki GS450e. Een mooie beginnersmotor, maar al na een half jaar moest ik op zoek naar een andere. Ik reed tussen twee vuilniswagens en er kwam een auto van rechts. Na de eerste vuilniswagen dacht de automobilist vlug even tussen de twee vrachtwagens door de weg over te kunnen steken. Daar reed ik dus! Het voorwiel van de Suzuki zat tegen het frame gedrukt. Gelukkig bracht ik het er zelf zonder ernstige verwondingen vanaf en het was voor mij geen reden om te stoppen met motorrijden. Mijn tweede motor was een Honda Bol d’Or 900, die later een 1100 bleek te zijn. Geen probleem overigens. Hoe zwaarder, hoe liever. Na een jaar met de Honda kocht ik mijn eerste Yamaha, een XJ650 Maxim. Deze motor ging in de richting van wat ik echt leuk vond.’

Man en motor

NaamRob Beelen
WoonplaatsRosmalen
Leeftijd53 jaar
Beroepsoftware ontwikkelaar
Rijdt sinds1990
Aangeschaft2015
Nieuwprijs€ 22.683,-
Dagwaardecirca € 600,- (boekhoudmatig afgeschreven)
Rijstijltoer
Gebruikwoon-werk
Stroomverbruik1 kWh op 10 kilometer
Olieverbruikn.v.t.
Onderhoudmotorzaak
Bouwjaar2015
Kilometerstand136.596 km
Zero SR

Na een half jaar rondgereden te hebben met de Maxim, liet Rob zijn oog vallen op een Yamaha V-MAX, toen nog de 1200 (1996). ‘Deze motor heb ik tien jaar gehad en alleen gebruikt voor plezierkilometers. Ik had een auto van de zaak. Met de V-MAX 1200 ben ik voor mijn doen lang door blijven rijden, omdat er maar geen opvolger kwam. Uit noodzaak heb ik in 2006 de V-Max ingeruild op een nieuwe Yamaha MT-01. Het was niet helemaal wat ik zocht, maar iets beters was er voor mij op dat moment niet te koop. Twee jaar later kwam de nieuwe V-MAX 1700 uit. Ik reed de MT-01 zakelijk en was niet van plan om hem snel te verkopen. Maar echt goed bevallen deed de MT-01 niet. Ik had mijn vaste baan verruild voor een zelfstandig bestaan en kon nu zelf beslissen om een motor van de zaak te gaan rijden. Na vier jaar was ik de MT-01 echt zat en heb deze ingeruild op een V-MAX 1700.’

Rob gebruikte zijn 200 pk sterke V-MAX 1700 louter voor ritjes woon-werkverkeer. ‘Hoeveel kilometer ik per jaar rijd, hangt er vanaf waar ik werkzaam ben (ICT-projecten), maar gemiddeld kwam ik uit op zo’n 25.000 kilometer per jaar.’ Met de teller op 100.000 kilometer kwam Beelen in 2015 op bezoek voor de rubriek Marathonmotor.

Marathonmotor: BMW K1100LT

Garantie

De V-MAX 1700 beviel Rob nog steeds prima, het hoge koppel van deze Yamaha zorgde voor de dagelijkse glimlach op zijn gezicht, maar belastingtechnisch gezien werd het tijd om de Yamaha in te ruilen. Een nieuwe V-MAX 1700 was niet meer voorhanden. ‘Omdat ik erg veel zakelijke kilometers rij, bijna alleen maar, en alle kosten zakelijk kan verrekenen, heb ik geen moeite met de aanschaf van een dure motor. Voor privégebruik zou ik nooit een elektrische motor overwegen. Veel te duur en wat is de fun? Met die fun bleek het reuze mee te vallen. Met mijn V-MAX 1700 kon ik, als ik alles precies goed deed, in 2,5 seconde van 0 naar 100 km/u. Met de Zero SR gaat dat in 3 seconden en je kunt niets verkeerd doen. Toch waren het vooral de zakelijke voordelen die de doorslag gaven bij de aanschaf van de Zero: 21 procent BTW-aftrek, 36procent MIA (Milieu Investerings Aftrek), 28 procent investeringsaftrek, afschrijving in vijf jaar, geen BPM en geen wegenbelasting. Dat alles bij elkaar zorgde ervoor dat ik bij MotoPort Amsterdam een nieuwe Zero SR kocht. Bij aanschaf heb ik direct diverse accessoires laten monteren, zoals handvatverwarming, topkoffer met extra lader en een windscherm. Op de plek waar bij een benzinemotor de tank zit, is extra bagageruimte. Die ruimte kan worden ingevuld door een extra accu of een extra lader. Ik koos voor een extra accu, de extra lader zit in de topkoffer. Hoe ver mijn actieradius met de Zero reikt hangt heel erg af van mijn snelheid. Met 160 km/u op de snelweg haal ik nog geen 100 kilometer, maar met 50 km/u in de stad kom ik in de buurt van de 250 kilometer. Toen ik de Zero kocht, was deze uitgerust met een 12,5kWh-accu plus een extra accu goed voor 2,8 kWh. Met 80.000 kilometer op de teller zijn in 2019 beide accu’s (samen goed voor bijna 10.000 euro) onder garantie vervangen. Op de accu’s wordt vijf jaar garantie gegeven. De 12,5 kWh werd een nieuwe 14,4 kWh en de 2,8 kWh een 3,6 kWh, wat betekende dat mijn actieradius nog verder toenam.’

Merkenclub
Er is een Zero Motorcycle Owners-groep actief via Facebook met liefst 3.800 leden. Voor Nederland en België is dat op Facebook Zero Motorcycles Owners Benelux.

Met 14.000 kilometer op de teller gaf de onboard lader de geest en later bij 40.000 kilometer opnieuw. Ook dit onderdeel (ruim 1.000 euro) werd telkens onder garantie vervangen. De derde keer, ruim een jaar later, was de garantietermijn op de lader verstreken toen het apparaat, ontwikkeld in Californië, opnieuw stuk ging. De lader bleek erg slecht met vochtige winterse omstandigheden om te kunnen gaan. Toen de lader in 2019 voor de vierde keer stuk ging, en wel weer onder de garantie viel, is er een gemodificeerd exemplaar geplaatst. Vanaf dat moment heeft de motor geen problemen meer met vocht gehad.

1 op 150

Slechts sporadisch wordt de Zero SR voor privédoeleinden gebruikt. Rob: ‘Dat is ook niet praktisch. Ik wilde de Friese Elfstedentocht rijden met de motor. Accu leeg als ik daar aankom. Laden met beide laders kost me zes uur. Dus bij aankomst hotel pakken, dag later de tocht rijden, ’s avonds weer een hotel en daarna naar huis. Dan toch liever een benzinemotor, die ik altijd nog achter de hand heb. Dat kwam ook goed van pas, nadat ik in een file door een automobilist werd aangereden. Terwijl de Zero voor een week in onderhoud in de garage stond, heb ik de V-MAX nog eens van stal gehaald. Twee jaar stilstand had de motor geen goed gedaan. Ik vond de motor niet lekker meer lopen en heb hem meteen daarna verkocht. Gelukkig heeft mijn vriendin ook een motor (eerst een Kawasaki W800, later een Triumph Bonneville T120 Diamond Edition) dus ik zit niet snel zonder. Voor woon-werkverkeer is de Zero SR ideaal. Afhankelijk van waar ik werk, rij ik zo’n 25.000 kilometer per jaar. Door corona is thuiswerken vaker de norm, waardoor ik afgelopen jaar maar een beschamende 5.000 kilometer heb gereden. Van mijn woonplaats Rosmalen naar mijn tijdelijke werkplek in Goes is goed voor 140 kilometer snelweg. Daar werk ik minimaal zes uur, lang genoeg om de accu’s weer vol te krijgen. Of ik ergens een job wel of niet accepteer, heeft ook met de afstand te maken. Denk ik het met de Zero SR niet te redden, dan zoek ik iets anders dichter bij huis.’

Zero Motorcycles: Elektrisch rijden, een eerste indruk

Qua onderhoud vraagt de Zero SR om weinig aandacht. Rob: ‘Met een set banden doe ik 20.000 kilometer. Dan zijn ze na al die snelwegkilometers wel behoorlijk vierkant. De belt (aandrijfriem) moet volgens het boekje om de 30.000 kilometer worden vervangen. Dat heb ik de eerste keer gedaan. In de praktijk houdt de belt het bij mij ook 50.000 kilometer uit. Ik controleer wel regelmatig de speling, maar dat is dan ook het enige dat ik controleer. De remblokken zijn pas twee keer vervangen. Met alleen maar snelweg slijten die nauwelijks. Omdat ik de accu’s meestal thuis of op de werkplek laad, vallen de energiekosten heel laag uit. Zou ik altijd op publieke laadpalen aangewezen zijn, dan was dat een ander verhaal. Reken ik de werkelijke energiekosten om naar brandstof en vervolgens naar kilometer per liter brandstof, dan rij ik met de Zero 1 op 150.’

Zero SR

Zero SR op de brug

Hoe kan het ook anders, arriveert Rob Beelen met zijn Zero SR bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen Motoren in Volkel. Het gebruikelijke proefritje is snel gemaakt. Van Sleeuwen: ‘In de werkplaats of in onze zaak hebben we weinig ervaring met elektrische motoren. Je kunt voor- of tegenstander zijn, als het om rijbeleving gaat doet een elektrische motor weinig of niets onder voor een benzinemotor. De acceleratie is enorm. De remmen daarentegen houden niet over.’ Dat laatste heeft niets met slijtage te maken, de enkele schijf voor is nog de originele en voorlopig niet aan vervanging toe. Rob: ‘Eind 2020 remde de motor nog slechter; dat kwam omdat er een voorvorkkeerring lekte en er wat olie op de schijf terecht was gekomen. Er zijn toen nieuwe keerringen geplaatst. Dat had nog wel wat voeten in de aarde, want bij MotoPort Den Bosch hadden ze de grootste moeite om de juiste keerringen voor de Showa-voorvork te vinden.’

Met de elektromotor, bedrading of (laad)stekkers heeft Rob nog nooit problemen gehad en de onboard lader houdt het nu ook goed vol. Van Sleeuwen: ‘Onderhoud aan het elektrische deel, als dat al ooit nodig is, is specialistenwerk. Het overige onderhoud, zoals remmen, banden of belt vervangen, kan in elke motorzaak.’

De motor ziet er heel licht uit, maar met dik 200 kilo op de weegschaal is het zeker geen bromfiets. De lak op het frame ziet er na zeven pekelwinters nog tiptop uit. Sommige kunststof delen (voor- en achterspatbord) hebben hun beste tijd gehad.

Rob Beelen heeft geen moment spijt gehad dat hij zeven jaar geleden de Zero SR heeft gekocht. ‘Maar of de opvolger weer een elektrische wordt? Er verdwijnen steeds meer belastingvoordelen. Zo is de MIA al afgeschaft en ik denk dat er in de toekomst nog wel meer belastingvoordelen gaan verdwijnen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen een elektrische auto of motor zouden kopen alleen voor privégebruik? Ik in ieder geval niet. Ik heb mijn motor aangeboden bij “Ik wil van mijn motor af”. Het bod was 600 euro. Ik moest lachen, want de accu en de lader zijn in de huidige staat alleen al nog 6.000 euro waard. Ik droom stiekem al van een Triumph Rocket 3GT, maar een Energica EsseEsse9+ staat me ook wel aan. Eerst maar eens afwachten hoe het kabinet met elektrisch rijden omgaat. De schatkist moet op de een of andere manier worden gevuld, elektrisch rijden kost de staat tot nu toe alleen nog maar geld.’

Zero SR
Veel valt er bij een Zero niet te controleren, daarom maar even de remvloeistof achter gecheckt.

Zero SR: goed om te weten

Zero is nog een jong motormerk. Prototypes worden al vanaf 2006 gebouwd, maar pas in 2012 kwamen de eerste serieuze Zero’s op de markt: de S en de DS. Daarmee kon 100 mijl op een volle accu worden gereden. Een mijlpaal. De elektromotor, die Zero voor de aandrijving gebruikt, is door het bedrijf zelf ontwikkeld. Een versnellingsbak is bij een elektromotor niet nodig, omdat door de lineaire vermogensafgifte al bij lage toerentallen honderd procent vermogen wordt afgegeven. De acceleratie is enorm, maar kost wel het nodige aan energie.

Zero bouwt verschillende types. De S en SR zijn de naked bikes. Met de ZF14.4-accu in combinatie met de Power-tank (3,6 kWh extra) claimt Zero de elektrische motor met de grootste actieradius ter wereld te hebben. Rij je alleen maar korte afstanden, dan is de (goedkopere) ZF7.2-accu een optie. Het compartiment wat dan niet door de accu wordt gevuld kan als bergruimte worden benut.

De DS en DSR zijn de luxere uitvoeringen. De FX is de crossuitvoering met grotere veerwegen en de FXS is het supermoto-model. De Zero’s kennen verschillende rijmodi, die via een knop op het stuur zijn in te schakelen. En wil je die rijmodi aanpassen, dan kan dat simpel met een app op je telefoon.

Richtprijzen bij motorzaak

Een gebruikte Zero is nog maar mondjesmaat te vinden bij een reguliere motorzaak. Prijzen voor occasions vanaf € 10.000,-. 

Reparaties en problemen

  • 14.200 km onboard lader vervangen (garantie)
  • 29.700 km aandrijfriem vervangen
  • 39.405 km onboard lader vervangen (garantie) en kunststof kuipdeel onderkant accu vervangen
  • 61.000 km onboard lader vervangen
  • 80.000 km batterypack en extra battery pack vervangen (beide garantie)
  • 84.000 km aandrijfriem en contactslot vervangen
  • 107.800 km onboard lader vervangen (garantie)
  • 125.950 km lekke voorvorkkeerringen vervangen
Met een elektrische motor op vakantie in het buitenland, dan is dit de beste manier om er te komen.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen