donderdag 29 februari 2024

Marathonmotor Suzuki DL650 V-Strom: motorrijden hoeft niet altijd duur te zijn

Zeven jaar geleden kocht Wim Smallenbroek voor 4.000 euro een acht jaar oude Suzuki DL650 V-Strom. In de jaren daarna reed hij zonder een centje pijn bijna 100.000 kilometer op de V-Strom bij elkaar. En het einde is nog lang niet in zicht, al is de eigenaar niet van plan om tot in eeuwigheid met de DL650 V-Strom door te blijven rijden. Een zwaardere DL1050 V-Strom staat op zijn verlanglijstje.

Fotografie: Peter van der Sanden

Wim Smallenbroek (58) uit het Groningse Meeden was een fietsfanaat. Met motoren had hij niets, totdat hij een keer op een Yamaha XT350 van zijn buurman had gereden. ‘Die ervaring vond ik zo gaaf dat ik kort daarna ben begonnen met motorrijlessen. Dat was op mijn 27e. Ik slaagde de eerste keer voor mijn rijbewijs en omdat ik motorrijden veel leuker vond dan autorijden heb ik daarna gelijk een motor gekocht. Heel veel motoren zelfs, want ik wilde steeds wat anders proberen. In het begin waren dat allemaal Honda’s. Het begon met een XL250, daarna een CB400, een CBR600, een VFR750 en een CBR900RR. Na deze snelle motoren werd het tijd voor wat degelijker toermateriaal. Bij Koos Mulder Motoren kocht ik mijn eerste Honda Pan European. Daarna zouden er nog twee volgen. Vooral met de Pans heb ik veel door Europa gereisd.’
Na jaren met veel motorplezier vond Smallenbroek een andere hobby. Wim: ‘Via via was ik in contact gekomen met mensen in de 4×4-wereld. Hoe meer ik in dat wereldje verzeild raakte, hoe leuker ik het vond. Ik heb zelf gereden, heb les gegeven en heb evenementen mee georganiseerd. Al mijn motorspullen had ik verkocht, want ik had niet de verwachting dat de drang naar twee wielen nog eens terug zou keren. Maar na veertien jaar in het 4×4-wereldje kreeg ik voor 200 euro een oude Yamaha FJ600 aangeboden. Ik dacht, ach, waarom ook niet. Ik heb die motor opgeknapt en ben ermee gaan rijden. Niet lang daarna heb ik een Honda Transalp aangeschaft. Die heb ik drie jaar gehad. Een Yamaha XJ900 Diversion was de volgende motor. Op zich een prima motor, maar de zitpositie beviel me niet. Bij Premium Motoren in Apeldoorn, waar ik toevallig een keer binnen liep omdat ik er in de buurt op vakantie was, stond een mooie Suzuki DL650 V-Strom met 45.000 kilometer op de teller. Gewoon even gekeken, niet met de bedoeling om die motor te kopen. Weer thuis bleef ik aan die motor denken. Een aantal weken later heb ik nog eens met de motorzaak gebeld of ze de motor nog hadden. Het antwoord was ja. Zonder eerst een proefrit te maken heb ik de motor toen gekocht. Ik kreeg nog 1.000 euro terug voor de XJ900, zodat ik uiteindelijk maar 3.000 euro hoefde te betalen.’

Man en motor

NaamWim Smallenbroek
WoonplaatsMeeden
Leeftijd58 jaar
Beroeptechnisch magazijnmedewerker
Rijdt sinds1991
Aangeschaft2015 (45.000 km)
Nieuwprijscirca € 8.990,-
Dagwaardecirca € 2.500,-
Rijstijltoer
Gebruikwoon-werk, toer en vakantie
Brandstofverbruik1:22
Olieverbruiknihil
Onderhouddealer en zelf
Bouwjaar2007
Kilometerstand143.312 km
Suzuki DL650 V-Strom

Toeruitvoering

De V-Strom die Wim had gekocht was een toeruitvoering met ABS, wat inhield dat de motor was voorzien van een aantal praktische accessoires. ‘De motor stond er in de showroom netjes bij en alle extra’s die ik maar kon bedenken zaten er op. Onder andere een hogere ruit, skid plate, valbeugels, middenbok en een kofferrek met zijkoffers. Zijrek en zijkoffers heb ik snel weer verkocht, die maken de motor veel te breed. Ik rij liever met een roltas achterop. Mijn vriendin zit bij langere tochten nooit achterop, dus dat gaat prima. Ik heb er later zelf nog wat accessoires aan toegevoegd, zoals cruise control, extra daglichtverlichting, richtingaanwijzer in de topkoffer en handvatverwarming. Die handvatverwarming gebruik ik overigens nooit. Ik werk al jaren bij kartonfabriek Eska in het technisch magazijn. De afstand Meeden-Hoogezand is slechts een rit van 15 kilometer enkel. Dan voldoen de handkappen prima tegen de kou. Omdat het rond de accu met extra aansluitingen voor druppellader, usb en handvatverwarming druk werd met kabeltjes en stekkers heb ik een extra zekeringskastje geplaatst. Onder had zadel was daar genoeg ruimte voor en het staat veel opgeruimder.’
Behalve voor woon-werkverkeer wordt de Suzuki vooral gebruikt voor talloze (georganiseerde) tochten door Nederland en de buurlanden. Wim: ‘Ik ben actief op het Nederlands/Belgische V-Strom-forum. Dat gaat via Facebook. Er worden geregeld afspraken gemaakt voor leuke toertochten. Soms ben ik de voorrijder bij een plaatselijke club. Ik vind het leuk om zelf tochten te maken. Ritten in Duitsland en België staan ook geregeld op het menu. De DL650 V-Strom leent zich uitstekend voor toeren op kleine weggetjes, dankzij de wendbaarheid en de ontspannen zithouding op de Suzuki.’

Marathonmotor Yamaha FZ6 Fazer: al 18 jaar lol met ‘licht en goedkoop motortje’

Vrijdag de 13e

Wim Smallenbroek rijdt zo’n 15.000 kilometer per jaar met zijn V-Strom. Onderweg heeft de Suzuki hem nooit in de steek gelaten, maar in 2019 scheelde het maar een haar of het was voor zijn motor einde verhaal geweest. ‘Ik was ’s morgens op weg naar mijn werk toen een vrachtwagen, die beton ging storten, voor me afdraaide maar plotseling stopte omdat hij blijkbaar de bocht niet kon nemen. Ik stond achter de vrachtwagen toen deze ineens achteruit begon te rijden. Ik werd door de aanhanger, die achter de betonwagen hing, omver gedrukt. De chauffeur heeft niks gemerkt, maar een getuige op een brommer is de chauffeur gevolgd en vertelde hem wat er was gebeurd. Hij had niets van het voorval gemerkt. Mijn motor was flink beschadigd en zelf had ik overal blauwe plekken. Maar het had erger gekund.’

Met knikkende knieën, er kon nog worden gereden met de motor, is Wim naar zijn werk gereden. ‘Dat gebeurde allemaal op vrijdag de 13e! Volgens de verzekering was de schade aan de motor groter dan de waarde van de motor en werd deze daarom total loss verklaard. Ik kreeg een bedrag (2.100 euro) uitgekeerd wat genoeg was om de meeste schade te repareren. Het voorwiel was bij de aanvaring beschadigd geraakt. Een nieuw wiel ging bijna 800 euro kosten en ik moest er heel lang op wachten. Door puur toeval ontmoette ik iemand van Nimag (Suzuki-importeur) en hij heeft me voor een leuke prijs snel aan een nieuw wiel kunnen helpen. Waarvoor bij deze nogmaals mijn dank.’

Onderhoud

De Suzuki DL650 V-Strom staat niet bekend als een motor die voor veel problemen zorgt. Het simpele onderhoud, zoals vloeistoffen en filters vervangen, doet de eigenaar zelf. Wim: ‘Als het wat ingewikkelder wordt zoals kleppen stellen (het blijft meestal bij controleren), breng ik de motor naar Arnolds Motorshop in Kolham. Serieuze technische problemen met de V-Strom ben ik nog niet tegengekomen. De motor had 45.000 kilometer op de teller toen ik hem kocht en dat zijn er nu bijna 145.000. Ik ben geen snelle rijder, ze noemen mij wel eens “Captain Slow”, maar dat deert me niet. Het rijden vind ik leuk, het genieten van de omgeving heeft bij mij een even hoge prioriteit. Door mijn rijstijl rij ik gemakkelijk 1 op 22, doe ik meer dan 35.000 kilometer met een kettingset (wel met Osco-smeersysteem) en is een setje banden goed voor tussen de 15.000 en 20.000 kilometer. Ik heb zelf een keer de (lekke) voorvorkkeerringen en het balhoofdlager vervangen. De lagers van het linksysteem heb ik preventief vervangen (ze bleken nog goed). Omdat de radiateur niet meer goed in de lak zat en erg vuil was, heb ik die ook vervangen, niet omdat deze lek was. De motor heeft nog nooit een druppel olie verbruikt. De koppelingsplaten heb ik een keer vervangen, omdat ik dacht dat dat een keer tijd werd. Maar of dat ook echt nodig is geweest? Vanuit technisch oogpunt is de DL650 V-Strom een saaie motor. Hij doet wat hij moet doen zonder tegensputteren. Het enige probleempje dat andere V-Strom rijders en ik geregeld tegenkomen is dat een verzamelstekker achter de radiateur corrodeert. Met als gevolg dat het licht uitvalt. Even schoonmaken en het euvel is opgelost. Probleem is alleen dat je er lastig bij kunt.’

Van het noordelijkste punt in Nederland naar het zuidelijkste punt in Luxemburg

Suzuki DL650 V-Strom op de brug

Wim Smallenbroek heeft er met zijn V-Strom een ritje van Groningen naar Brabant voor over om zijn Suzuki bij MOTO73-expert Van Sleeuwen aan een grondige inspectie te onderwerpen. Van Sleeuwen begint met het gebruikelijke proefritje. Bij terugkomst heeft hij niets anders te melden dan dat de motor alles doet wat die moet doen. Op de brug worden eerst de remmen bekeken. De schijven voor zijn nog nooit vervangen en vertonen amper slijtage. De schijf achter, waarschijnlijk vaker gebruikt, heeft ongeveer een millimeter aan dikte ingeleverd. Nog steeds geen probleem. De remmen functioneren nog prima. Diverse lagers zijn al een keer vervangen, dus ook op dat gebied geen opmerkingen. Over het uiterlijk van de Suzuki valt weinig anders te melden dan dat alles er nog goed uit ziet. Weinig gebruikssporen. De vering van de V-Strom is aangepast. De vorige eigenaar had de motor al voorzien van Hyperpro-veren voor en achter. Op elektrisch gebied heeft de V-Strom nooit problemen gekend. Wim: ‘Als ik de motor een poos niet gebruik, zet ik hem aan de druppellader, maar ook als ik dat niet doe start de motor direct.’
Hoe lang Wim nog met zijn DL650 V-Strom blijft doorrijden weet hij zelf niet. ‘Technisch gezien is de motor nog lang niet op, maar een nieuwe(re) DL1050 V-Strom staat wel op mijn verlanglijstje. Mooi en net dat beetje extra. Maar alles op zijn tijd, eerst maar eens een verbouwing thuis afwerken en als er dan weer wat geld beschikbaar is, komt er een andere motor. Dat wordt hoe dan ook weer een V-Strom. Kan ook niet anders, want het logo van de V-Strom Club Nederland België heb ik op mijn onderarm laten tatoeëren.’

Suzuki DL650 V-Strom
Op elektrisch gebied heeft de V-Strom nooit voor problemen gezorgd.

Suzuki DL650 V-Strom: goed om te weten

De successtory van de V-Strom begon in 2002 met de komst van de DL1000. Ruim een jaar later kreeg de DL1000 een kleiner broertje in de vorm van de DL650. Op het eerste gezicht lijken beide motoren als twee druppels water op elkaar; als je goed kijkt, zie je dat de 1000 twee uitlaatdempers heeft en de 650 één. Het kuipwerk lijkt identiek, maar de 650 is smaller. Ook het motorblok, afkomstig uit de SV650, maar teruggetuned, is kleiner. De eerste V-Strom DL650 was zonder ABS. Vanaf 2006 is er de DL650A, waarbij de ‘A’ staat voor ABS. Daarnaast is er ook een Black Rhino-uitvoering (2006) met onder andere handkappen, matzwarte kleurstelling, kofferset, valbeugel en carterplaat. De laatste aangepaste versie is de Adventure-uitvoering. Vanwege zijn geroemde handelbaarheid is bij het grote publiek de DL650 populairder dan de DL1000. Rij je vaak met duopassagier en bagage dan is de DL1000 misschien de betere keuze. De V-Strom is nog steeds nieuw leverbaar in twee inhoudsklassen, 650 cc en 1050 cc, en in twee uitvoeringen: A (onder andere gietwielen) en XTA (met spaakwielen, kleur geel).

Richtprijzen bij motorzaak

  • 2003 circa € 3.000,-
  • 2004 circa € 3.500,-
  • 2005 circa € 4.000,-
  • 2006 circa € 4.500,-
  • 2007 circa € 4.750,-
  • 2008 circa € 5.000,-
  • 2009 circa € 5.250,-
  • 2010 circa € 5.500,-
  • 2011 circa € 5.750,-
  • 2012 circa € 6.000,-
  • 2013 circa € 6.250,-
  • 2014 circa € 6.500,-
  • 2015 circa € 7.750,-
  • 2016 circa € 7.000,-
  • 2017 circa € 7.500,-
  • 2018 circa € 8.000,-
  • 2019 circa € 8.500,-
  • 2020 circa € 9.000,-
  • 2021 circa € 9.500,-

Reparaties en problemen

80.000 km balhoofdlagers vervangen
85.000 km voorvorkkeerringen vervangen
120.000 km schade na ongeval
128.000 km koppelingsplaten vervangen
138.000 km radiateur preventief vervangen
140.000 km lagers linksysteem preventief vervangen

Merkenclub

Met zoveel Suzuki V-Strom-motoren in Nederland kan het niet anders of er is ook een forum voor de V-Strom-bezitters: www.forum.v-strom.nl. Een kwestie van aanmelden en je kunt actief worden op het forum. Verder is er een V-Strom-forum Nederland België.
De Suzuki DL650 V-Strom wordt vooral gebruikt voor trips in Nederland en net buiten de landsgrenzen.
Suzuki DL650 V-Strom

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen