vrijdag 19 juli 2024

Marathonmotor Yamaha FZ6 Fazer: al 18 jaar lol met ‘licht en goedkoop motortje’

Hoeveel plezier kun je hebben met een licht en goedkoop motortje? Heel veel als je het Jeroen Derks vraagt. Hij kocht achttien jaar geleden een Yamaha FZ6 Fazer en rijdt daar nu nog steeds op rond. Hij beleefde er de mooiste vakanties mee, maar ook de woon-werkritten van Veghel naar Nijmegen zorgden voor een dagelijks verzetje. Liever in de regen op de motor dan in de auto in de file.

Fotografie: Peter van der Sanden

Hoewel Jeroen Derks (51) zijn vader nooit op een motor heeft zien rijden, herinneren foto’s hem nog wel aan de tijd dat pa op een BMW R27 reed. ‘Compleet met lange lederen jas. Op mijn twintigste, dat was nog in mijn studietijd, heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Ik weet nog dat mijn vader later duizend gulden heeft meebetaald aan mijn eerste motor, een Honda VT500 Shadow. Ik ben er geregeld mee naar school gereden en later ook naar mijn werk. Motorrijden was leuk. Maar ik werd nog enthousiaster toen ik de eerste foto’s zag van de nieuwe Yamaha FZ6 Fazer. Ik heb de folder nog bewaard met voorop de foto van de motor waarop ik “verliefd” werd.’

Man en motor

NaamJeroen Derks
WoonplaatsVeghel
Leeftijd51 jaar
Beroepbankier
Rijdt sinds1990
Aangeschaft2004 (nieuw)
Nieuwprijscirca € 8.100,-
Dagwaardecirca € 1.500,-
Rijstijlsportief/toer
Gebruikwoon-werk, toer en vakantie
Brandstofverbruik1:16
Olieverbruiknihil
Onderhouddealer
Bouwjaar2004
Kilometerstand157.458 km
Yamaha FZ6 Fazer

In diverse motorbladen las Jeroen lovende kritieken over de nieuwe Fazer. Dat en het feit dat hij de motor zo mooi vond, deden hem besluiten om bij een Yamaha-dealer een proefrit te maken. ‘Veel overtuigingskracht van de verkoper was er niet nodig om mij op de lichte allrounder van Yamaha te krijgen. Dat het een allroundmotor is kun je wel zeggen. Ik heb er vele woon-werkkilometers mee gereden (met mijn pak en nette schoenen in het koffertje om me om te kleden op het werk) van Veghel naar Nijmegen. Daar kon ik de motor mooi droog in de verwarmde parkeergarage van de baas parkeren. Hoe slechter het weer werd, hoe liever ik op de motor stapte. Bij slecht weer was het vaak aansluiten in de file, terwijl ik met de motor er tussendoor kon. Tot een paar graden boven nul reed ik door (af en toe best koud zonder handvatverwarming), altijd met goede zin, én vooral als er dan files stonden! Vanwege corona heb ik de afgelopen twee jaar veel thuis gewerkt. Ik mis het woon-werkverkeer (alleen nu wat dichterbij naar Eindhoven) op de motor wel!’

Marathonmotor BMW K 1300 S: ideale reispartner zonder fratsen

VIB

Zolang er geen pekel op de weg lag, reed Jeroen op de Fazer naar Nijmegen waar hij als bankier werkzaam is voor de Rabobank. ‘Ik word daar geacht in nette kleding te verschijnen. Dat is de voornaamste reden waarom ik een koffer achter op de Fazer heb. Als ik van de motor stap, kleed ik me eerst om, alvorens ik op mijn werkplek verschijn. Maar buiten dat wordt de motor ook zoveel mogelijk ingezet voor leuke tochtjes. Eerst in de buurt naar de Eifel, later volgden trips naar Schotland, de Dolomieten en de Alpenlanden. De weekendjes en langere weken met de motor weg zijn altijd in groepsverband geweest met een eigen motorclubje “VIB” (Various International Bikers). Dit is een groepje met van oorsprong Yamaha GTS-rijders, waarbij naast Nederlanders ook Duitsers en Denen zijn aangesloten. Eén keer per jaar is er een vierdaagse buitenlandrit. Samen met gelijkgestemden op pad geeft altijd veel plezier en zeker de diversiteit van mensen én motoren geeft altijd een mooie dynamiek! We zijn met de VIB veel in de Eifel geweest waar het heerlijk bochtjes draaien is. De Duitsers kennen daar de weg wel. Gelukkig zijn zij technisch beter onderlegd dan ik. Toen we een keer ’s morgens voor het ontbijt rond de motoren “dartelden”, zag iemand dat ik een schroef in mijn achterband had gereden. Ik zag mijn mooie dag al in rook opgaan. Maar op dat moment begon het teamwerk van de VIB. Door de Duitsers werd een motorzaak gevonden, maar het was zaterdag en druk. Geen probleem, de band wisselen konden we (nou ja, ik eigenlijk niet) zelf. Zo gezegd, zo gedaan. Met de schroef erin rustig naar de motorzaak gereden. Zelf de band van de velg gehaald en de nieuwe band werd er door de motorzaak omgelegd, waarna we met slechts geringe vertraging weer op pad konden.’

Circuit

Jeroen noemt zichzelf een defensieve rijder. ‘Ik hou van lekker doorrijden, maar ik zal zeker de grens niet opzoeken. Daarom was het voor mensen die mij kennen, en ook voor mezelf, wel bijzonder dat ik drie keer heb deelgenomen aan een circuitdag op het TT Circuit Assen. Overgehaald door een maatje van mij die daar met eigen motor racet en die daar ook instructeur was. De dagen werden georganiseerd door de Motor Academy. Zij hadden een samenwerkingsverband met BMW AG, zodat de instructeurs en veel cursisten op BMW 1000RR’s reden. En ik daar tussendoor met mijn Fazertje, waar ik nog net die ochtend mijn koffer en middenbok van had afgeschroefd. Maar het werd rustig opgebouwd gedurende de dag tot racesnelheid aan het eind van de dag. Het geeft dan toch wel een kick om snellere tijden dan bijvoorbeeld een Yamaha R6 neer te kunnen zetten! De bochtentechniek zegt dan toch meer dan de kracht van de motor. Hoewel ik de laatste keer wel gemerkt heb dat de grenzen van mijn Fazer werden bereikt. Er werd ook les gegeven door Troy Corser, voormalig Superbike-wereldkampioen. Ook tussendoor gaf hij theorieles, zoals de zithouding en het aansnijden van bochten. Dit resulteerde in steeds snellere rondetijden met “knietjes aan de grond” waar ik toch wel trots op ben met mijn Fazertje!’

Tijdens de vakantieritten in de Alpen doet Jeroen het rustiger. ‘Hard rijden moet je doen op het circuit, niet op bochtige Alpenwegen. Daar moet je gewoon lekker sturen en genieten van de prachtige omgeving. Maar wat is motorrijden over de grens toch overal zoveel leuker dan in Nederland waar het vol ligt met obstakels. Van techniek heb ik totaal geen verstand, werk en hobby liggen bij mij mijlenver uit elkaar. Behalve poetsen, doe ik helemaal niets aan de motor. Dat laat ik over aan de dealer waar ik een keer per jaar kom voor een beurt.’

Marathonmotor BMW R 1200 RT: na 200.000 km nog steeds dik tevreden

Gasklepsensor

De Yamaha FZ6 Fazer staat bekend als een probleemloze motor. Op één dingetje na dan en dat betreft de gasklepsensor. Daar bleek af-fabriek een klein mankementje in te zitten, waarop er een terugroepactie vanuit de importeur volgde. Jeroen: ‘Ik ondervond op dat moment geen problemen, de modificatie is tijdens een beurt toch uitgevoerd. Ik kreeg later pas te maken met een niet fijn op het gas reagerende motor. De dealer adviseerde mij om de gasklepsensor te vervangen. Hij had nog een gebruikte liggen die ik gratis mocht hebben. Maar een garantie dat die sensor wel goed was, kon hij niet geven. Een mooi gebaar, maar achteraf gezien had ik toen toch meteen voor een nieuwe moeten kiezen. Tijdens de laatste reis naar Oostenrijk, dat was in 2019, sloeg de motor bij stationair draaien om de haverklap af en wilde daarna niet meer starten. Pas na een minuut of tien lukte dat weer wel. Frustrerend, al was het maar vanwege het feit dat ik zoiets met de Fazer totaal niet gewend was. Die deed het immers altijd. Ik ben wel met de motor thuisgekomen, waarna er een nieuwe gasklepsensor is geplaatst en de motor weer als een zonnetje liep. In achttien jaar was dat het enige mankement aan de Fazer.’

Yamaha FZ6 Fazer
De koppeling gaat wat zwaar bij de Fazer, smeren bracht geen verlichting.

Yamaha FZ6 Fazer op de brug

We moeten even heel goed kijken wanneer Jeroen Derks met zijn Fazer bij MOTO73-expert Van Sleeuwen arriveert. Is dit echt een motor met anderhalve ton op de teller? Dat is aan de buitenkant niet te zien. ‘En ook nergens aan te voelen’, weet Van Sleeuwen na een kort proefritje.

Dat er met deze motor nooit in de pekel is gereden, is te zien. Nergens een roestpuntje, nergens ook maar een vierkante millimeter verweerd aluminium. De eigenaar geeft dan wel aan dat hij zelf niets aan onderhoud doet, wat hij wel doet – poetsen – doet hij grondig en goed. De Fazer zou zo de showroom in kunnen.

De remschijven op de Fazer zijn nog de originele, net als de balhoofd- en wiellagers. Nooit vervangen en nog steeds prima. Een kettingvreter is de Fazer al helemaal niet. De originele set ging 60.000 kilometer mee, de tweede ‘slechts’ 55.000 kilometer en de derde set zit er nu nog op. De koppelings- en gaskabel(s) zijn tijdens een beurt preventief vervangen. De koppeling gaat zwaar, al heeft de eigenaar dat zelf niet in de gaten, hij weet niet beter. Een schoonmaak- en smeerbeurt brengen niet veel verlichting. ‘Een nieuwe kabel bij een volgende beurt is denk ik de beste oplossing’, aldus Van Sleeuwen.

Om te kunnen zien dat de motor echt veel is gebruikt, moet je letten op details. Die zijn te zien aan een lichte beschadiging bij het frame (waar links de laars tegenaan schuurt) en het afgesleten rubber van het schakelpedaal. Jeroen: ‘Als er iets veel gebruikt is, dan is het wel het schakelpedaal. Onder de 8.000 toeren doet de Fazer weinig, daarboven komt de motor pas tot leven. Bij rijden in de bergen blijf je aan het schakelen. Hartstikke leuk, maar soms ook vermoeiend. Het enige wat ik aan deze motor mis is wat meer koppel.’

Op elektrisch gebied zijn er nooit problemen geweest. In achttien jaar is de accu slechts één keer vervangen. Jeroen: ‘Als de motor langere tijd niet wordt gebruikt, hangt de accu altijd aan de druppellader. Misschien verklaart dat de lange levensduur.’

Hoewel de motor het predicaat ‘z.g.a.n.’ verdient, hoeft er bij inruil niet op een hoog inruilbedrag te worden gerekend. Van Sleeuwen: ‘Komt zo’n motor in de vrije motorhandel terecht, dan bestaat de kans dat de teller wordt teruggedraaid. Zet de teller op 50.000 kilometer en iedereen zal het geloven. Daar doe ik niet aan mee, hier worden alle kilometerstanden geregistreerd.’ Voor de eigenaar is de motor nog steeds van grote waarde. Jeroen: ‘Ik zou wel wat sportievers willen, maar er moet een topkoffertje op kunnen. Ik weet dat het er niet uit ziet, maar voor mij is dat nu eenmaal een must.’

Yamaha FZ6 Fazer goed om te weten

De Yamaha Fazer is al sinds 1998 een populaire motor en was voor Yamaha een absolute verkoophit. In de eerste FZS600 Fazer fungeerde het (teruggetunede) blok van de YZF Thundercat als krachtbron. De eerste lichting Fazers had twee rechthoekige koplampen. Van 1999 tot 2001 was er ook nog een FZ400 Fazer. Deze 400 was, afgezien van een andere boring en slag, vrijwel identiek aan de FZS600.

In 2002 veranderde het kuipje van de Fazer. De rechthoekige koplampen werden vervangen door de ‘wesp’-look. Ondertussen was er in 2001 ook een FZS1000 op de markt verschenen waarin een (teruggetuned) YZF-R1-blok was gehangen. Het 2002-model was het laatste model met carburateurs. 

In 2004 onderging de Fazer een volledige gedaantewisseling. Ook de naam veranderde van FZS600 in FZ6 Fazer. Het blok van de R6 diende voortaan als basis en kwam in een geheel nieuw frame te hangen. Het oude frame was van staal, het nieuwe van aluminium. Het kuipje veranderde ook weer wat van vorm en de demper van de 4-in-1-uitlaat verdween in het kontje, waardoor de motor een nog slanker uiterlijk kreeg. Vanwege zwaardere emissie-eisen kwam er na 2004 geen nieuwe Fazer 600-model meer uit.

Pluspunten Yamaha FZ6 Fazer

Zeer betrouwbaar

Minpunten Yamaha FZ6 Fazer

Weinig koppel

Yamaha FZ6 Fazer

Richtprijzen bij motorzaak

  • 2004 circa € 3.000,-
  • 2005 circa € 3.400,-
  • 2006 circa € 3.900,-
  • 2007 circa € 4.100,-
  • 2008 circa € 4.300,-
  • 2009 circa € 4.500,-

Reparaties en problemen

  • 28.000 km modificatie gasklepsensor (terugroepactie)
  • 53.000 km koppelingskabel vervangen (preventief)
  • 90.000 km gasklepsensor vervangen (tweedehands)
  • 105.000 km gaskabels vervangen (preventief)
  • 120.000 km accu vervangen
  • 152.000 km gasklepsensor vervangen (nieuw)

Merkenclub

Als Fazer-rijder kun je in clubverband terecht bij de All Fazer – MT Club Nederland (www.fazer.nl). Behalve Fazer-rijders, zijn sinds 2014 ook MT-bezitters welkom. Gezinsleden op andere motoren zijn ook welkom. Er worden het jaar rond activiteiten georganiseerd.

Yamaha FZ6 Fazer
Door (drie keer) op Assen een racecursus te volgen, trad Jeroen Derks geheel buiten zijn comfortzone. Hij had niet gedacht dat het met een licht Fazertje zo leuk zou zijn.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen