maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Ducati pompt Panigale V4R op naar meer dan 240 pk

Ducati heeft de bijgewerkte Panigale V4R superbike voor 2023 onthuld en met behulp van enkele accessoires kan hij nu meer dan 240 pk leveren. Zegt Ducati.

Wat zijn de veranderingen die dit mogelijk maken? Het is het resultaat van Ducati’s racetechnologie die weer naar beneden druppelt, of zoals het persbericht zegt: ‘De meest geavanceerde en verfijnde technologische oplossingen door het leveren van een straatlegale superbike die nog dichter bij de Panigale-racemotor staat die gebruikt wordt in het WorldSBK-kampioenschap.’

En er is ook wat MotoGP-techniek. Ducati heeft agressievere nokkenas in de 998cc-V4 gezet, met een aangepaste inlaat. De zuigers zijn lichter, met DLC-behandeling, en de overbrengingsverhoudingen zijn overgenomen van Ducati’s racemotorfietsen. En dan is er nog dit:

‘Voor het eerst op een wegmotor worden “gun drilled” titanium drijfstangen gebruikt. Dus in de lengterichting van de stang is een gaatje geboord met een diameter van 0,06 mm. Deze oplossing maakt een oliedoorgang van de kop naar het kleine uiteinde mogelijk, waardoor de smering en de betrouwbaarheid in extreme omstandigheden worden verbeterd.’

Trucjes, inderdaad! Toch, in standaard vorm, is het vermogen beperkt tot 218 pk bij 15.500 tpm. Maar als je Ducati’s track-only uitlaat toevoegt, springt het maximumvermogen naar 237 pk. En als je dan ook nog eens de speciale motorolie gebruikt die Ducati Corse in samenwerking met Shell heeft ontwikkeld, kun je nog eens 3,5 pk winnen, aldus Ducati. Dan stijgt het totale vermogen tot 240,5 pk!

Met veel vermogen komt ook een grote behoefte om het te benutten. Daarom heeft Ducati ook veel gesleuteld aan de elektronica. Het persbericht daarover:

‘De effectiviteit van de V4R op het circuit wordt versterkt door de elektronische evoluties die op de Panigale V4 van 2022 en 2023 worden geïntroduceerd, waaronder uitbreiding van de Power Mode, een nieuw ‘Track Evo’ dashboarddisplay, mappings met kalibratie voor elke afzonderlijke versnelling, verfijningen van de Ducati Traction Control- en het Ride By Wire-systeem, de toepassing van de Engine Brake Control EVO 2, de nieuwe DQS en een update van de koelventilatorregeling.’

2023 Ducati Multistrada V4 Rally: de Ducati gewijd aan avontuurlijke reizigers

‘Om de Panigale V4R nog sneller en beter bruikbaar te maken in de racerij, is de Power Mode bijgewerkt met kalibraties die speciaal zijn afgestemd op het Desmosedici Stradale R-blok. De Power Modes hebben vier motorconfiguraties die allemaal zijn herzien voor de Panigale V4R: Full, High, Medium en Low.’

‘In de Full Power Mode komt het volledige potentieel van de motor tot uiting, met koppelcurves zonder elektronische filters, behalve in de eerste versnelling. Voor de Medium en High Power Modes heeft een nieuwe Ride by Wire-mapping speciale kalibratie voor alle zes de versnellingen, zodat de rijder telkens wanneer het gashendel wordt opengedraaid een optimale aandrijving bereikt. Aan de andere kant is de Low Power Mode ontworpen voor het rijden op de weg of op ondergronden met weinig grip, waarbij het maximale vermogen van de motor wordt beperkt tot 160 pk en de gasrespons beter beheersbaar is.’

Dat klinkt allemaal erg verstandig.

Het chassis lijkt verschillende veranderingen te hebben ondergaan; de Öhlins-vering krijgt meer veerweg aan de voorkant en een stijvere schokdemper aan de achterkant, die beide het rijgedrag preciezer moeten maken. Ducati heeft ook nieuwe aerodynamische vleugels in twee vlakken toegevoegd voor extra downforce, en samen met de optionele uitlaat kunnen kopers om het gewicht laag te houden ook veel carboncarrosserie- en andere onderdelen kopen. De kuip op de motor is ontworpen om de koeling te verbeteren; Ducati heeft hem zelfs zo geconfigureerd dat de lucht het quickshift-systeem (dat is bijgewerkt voor een verbeterde soepelheid bij het schakelen bij elk toerental) kan koelen.

Ducati plaatst zelfs een individueel nummerbord op elk van deze machines, hoewel het niet duidelijk is of het een gelimiteerde serie is of niet. Eerlijk gezegd, met een vanafprijs van € 49.790,- zal het aantal kopers sowieso beperkt zijn.

Al met al veel updates voor 2023, met nog veel meer vermeld op Ducati’s website. De Panigale V4R zou volgend voorjaar bij de dealers moeten staan.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen