vrijdag 6 december 2024

Marathonmotor Triumph Thunderbird 900: bijna te mooi om nog mee te rijden

Een Triumph die eruitziet als een Golden Oldie, maar dan zonder de druppel olie onder het blok. Voor Mario Monden was het een droom die uitkwam toen Triumph met de Thunderbird 900 op de proppen kwam. In 1997 kocht Mario een nieuwe Thunderbird. 27 jaar en 110.000 km later heeft Monden de Thunderbird nog steeds in bezit. Het liefst zou hij de Triumph in zijn woonkamer zetten, zo mooi vindt hij de motor nog steeds. Maar voorlopig wordt er (met mooi weer) ook nog gewoon mee gereden.

Man en motor

Naam Mario Moonen
Woonplaats Putte
Leeftijd 59 jaar
Beroep CNC-zetter/kanter
Rijdt sinds 1982
Aangeschaft 1997
Nieuwprijs circa €10.200
Dagwaarde circa €5.000
Rijstijl toer
Gebruik woon/werk en toer
Brandstofverbruik 1:22
Olieverbruik nihil
Onderhoud motorzaak
Bouwjaar 1997
Kilometerstand 109.975 km

Mario Monden (59) woont in het Nederlandse deel van het grensplaatsje Putte, maar werd geboren aan de Belgische kant en heeft daarom een Belgisch paspoort. Mario: ‘Niks bijzonders want dat komt hier vaker voor. De grens tussen Nederland en België is in dit dorp amper te zien. Ik denk dat ik een jaar of veertien was toen ik me voor motoren ben gaan interesseren. Dat uitte zich in het verzamelen van motorplaatjes. Hoe meer plaatjes hoe zekerder ik wist dat ik later zelf motor zou gaan rijden. Op mijn achttiende heb ik mijn motorrijbewijs gehaald, pas later mijn autorijbewijs. Behalve mijn opa, die in een heel ver verleden ooit iets heeft gehad wat op een motor leek, zat motorrijden niet bij mij in de familie. Met mijn motorrijbewijs op zak had ik nog niet direct een idee wat voor motor ik zou gaan kopen. Totdat ik oog in oog kwam te staan met een Triumph Bonneville. Wat een prachtige motor en wat een mooi geluid. Zo eentje wilde ik. Het duurde even voordat ik er een vond, een Bonneville T140, bouwjaar 1980. Drie jaar heb ik met deze motor gereden, maar nog meer gesleuteld. Technisch gezien was deze Bonneville, bij mij althans, geen succes. Om nog maar te zwijgen van de vele zweetdruppels die er vloeiden om de Triumph met de kickstarter aan de praat te krijgen. De Triumph werd verkocht waarna ik een jaar of vijf geen motor had. Begin jaren 90 begon het echter toch weer te kriebelen en ik heb toen een Suzuki Intruder gekocht. Een prachtige motor, maar het was geen Triumph, het merk waar ik ondanks de minder goede eerste kennismaking een zwak voor had.’

Marathonmotor Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT: ‘Opvolger van Pan European voldoet’

Buienradar

Mario Monden was dan ook heel blij toen hij vernam dat Triumph bezig was met een herstart, maar was tegelijk ook weer teleurgesteld toen hij de eerste nieuwe Triumph-modellen zag. ‘Niet mijn smaak, al maakte de zwarte Speedtriple 900 toch wel iets bij me los. En toen was daar in 1995 de prachtige Thunderbird 900. Dat was de motor waarvan ik had gedroomd. Twee jaar later had ik genoeg gespaard om bij Motorservice Ossendrecht een nieuwe Thunderbird te kopen. Ik kreeg nog een heel mooi inruilbedrag terug voor mijn Intruder, wat de aanschaf vergemakkelijkte. Ik heb heel bewust voor de kleur imperial green and silver gekozen. Voor mij met afstand de mooiste kleur voor dit model. Blijkbaar was ik niet de enige die er zo over dacht. Zo was er eens een Belgische automobilist die me “achtervolgde” en me min of meer tot stoppen maande. Gewoon om de motor van dichtbij te kunnen bekijken. Of de motoragent die positief verbaasd was dat Triumph weer dit soort modellen ging maken. Hij vroeg me nog wel of deze net als die van vroeger ook olie lekte. Gelukkig niet.’

Met gemiddeld zo’n 4.000 km per jaar is Mario Monden op zijn Thunderbird niet echt een kilometervreter. ‘Ik ben geïnteresseerd in alles wat met de Romeinse geschiedenis te maken heeft en reis zo vaak mogelijk naar plekken waar de Romeinen hebben gezeten. Maar dat reizen doe ik niet op de motor. Die gebruik ik meestal voor kortere dagritjes in Nederland, België en soms Duitsland. Niet zo spannend allemaal en ik ben een rustige rijder. Hoe ouder de motor wordt, hoe meer ik de motor koester. Voordat ik met de Thunderbird op pad ga, kijk ik daarom eerst altijd even op Buienradar. De motor en ik hebben een hekel aan regen.’

Aanpassingen

Hoe mooi Mario de Thunderbird 900 bij aanschaf ook vond, dat nam niet weg dat hij direct en later wat dingen aan de motor veranderde. ‘Allereerst moest er iets gedaan worden aan het uitlaatgeluid. De motor was zo ontzettend stil, dat paste helemaal niet bij het uiterlijk. Daarom heb ik gelijk andere uitlaten – die wat meer geluid produceerden – laten monteren. Wel een mooi beschaafd geluid. Een lager stuur zorgde voor een betere zitpositie en progressieve WP-voorvorkveren kwamen het stuurgedrag van de Thunderbird zeer ten goede. In lange doordraaiende bochten reed de Triumph nu veel strakker. Die aanpassing was zijn investering meer dan waard. De originele knipperlichten, net lolly’s, vond ik niet mooi. Op de Sport-uitvoering van de Thunderbird zaten kleinere exemplaren. Die heb ik daarom gemonteerd. Ik was ook niet weg van het vele chroom. Daarom heb ik de zijschildjes achter de carburateurs zwart gemaakt. De uitlaatbochten heb ik bij een gespecialiseerd bedrijf zwart keramiek laten coaten. Daarna was de motor precies zoals ik hem wilde hebben. Tja, behalve dan die zesde versnelling die pas te vinden is op de latere modellen.’

Onderhoud

Mario, die werkzaam is in de metaal als CNC-zetter/verkanter, doet afgezien van poetsen zelf weinig aan onderhoud aan zijn motorfiets. ‘Voor het reguliere onderhoud ga ik naar Motorservice Ossendrecht, waar ik de motor ook heb gekocht. Maar als er iets speciaals met de Triumph aan de hand is ga ik naar Triumph-dealer MotoPort Goes. Helaas heb ik al een paar zaken aan de hand gehad. Nog net binnen de garantie gaf de toerenteller de geest. Die is netjes vervangen. Rond de 30.000 km hield de motor er onderweg plotseling mee op. De ANWB heeft me toen thuisgebracht. Koop je een nieuwe motor, sta je zomaar stil langs de kant. Dat had ik niet verwacht. De oorzaak bleek een kapotte ontstekingssensor te zijn. Een paar jaar later begon de motor soms slecht te lopen. De driecilinder werd dan een tweecilinder. Het ene moment wel, het andere weer niet. En dan is het lastig zoeken voor een monteur. Het duurde een poos voordat het euvel gevonden werd. “Ruik je soms benzine als de motor niet goed loopt?” vroeg een van de monteurs zich hardop af. Dat bleek het geval, waarna de conclusie werd getrokken dat een van de bobines niet in orde was. Dit kwam vaker voor. Met een nieuwe bobine was het probleem uit de wereld. Later heb ik zelf de andere twee bobines uit voorzorg vervangen. Ik bleek niet de enige Triumph-rijder met bobineproblemen. Met bijna 70.000 km op de teller hoorde ik een vreemde tik in het blok. “Geen meter meer rijden” was de reactie van de monteur toen hij de tik hoorde. De nokkenaskettinggeleider was doormidden gebroken en was naar beneden gevallen. Omdat ik er op tijd bij was en niet ben doorgereden (de motor liep nog wel), heb ik erger voorkomen. Maar het leverde desondanks wel een gepeperde rekening op. Maar het had erger gekund denk ik dan maar. Hoe zoiets kon gebeuren, ik draai de motor altijd netjes warm en ben een rustige rijder, kon niemand mij vertellen. Tot de 100.000 km bleef het bij deze twee problemen. Een dure reparatie bij 100.000 km was het vervangen van de startkoppeling. De startmotor draaide wel, maar pakte niet. Kapot vrijlooplager. Een kostbaar lager, maar dat was niet het probleem. Om dat lager te vervangen moet het blok open wat tijd en dus geld kost. Samen met de benodigde onderdelen, zoals een complete pakkingset, werd het een duur grapje van bijna 2.000 euro. Een aantal jaren geleden heb ik als tweede motor een Triumph Speed Triple uit 2008 gekocht bij Triumph-kenner Willem Sleutel. Toen ik hem een paar jaar later belde met de vraag waarom mijn Thunderbird telkens als die warm werd, stopt had hij meteen het antwoord klaar: krukassensor vervangen.’

Ook de onderkant van de Thunderbird 900 wordt aan een kritische blik onderworpen.

Triumph Thunderbird 900 op de brug

Gelukkig is het droog op de dag dat Mario Monden met zijn Thunderbird MOTO73-expert Van Sleeuwen bezoekt. Dat er weinig met de Triumph in de regen, laat staan in de pekel, is gereden is aan het uiterlijk van de motor te zien. De motor zou zo de showroom in kunnen. Van Sleeuwen maakt eerst een proefritje alvorens de motor op de brug gaat. ‘Motor rijdt prima, ik had niet anders verwacht. Dit is weer zo’n motor die door de eigenaar wordt gekoesterd’, aldus Van Sleeuwen.

Als eerste wordt het remgedeelte gecontroleerd. De enkele remschijf voor is niet zo lang geleden vervangen en is nog als nieuw. Dat geldt ook voor de schijf achter die evenmin nog de originele is. Mario: ‘De remleiding voor is vervangen omdat de oude volgens de monteur net een “ballon” was. Die leiding zette uit bij het remmen wat een sponzig gevoel opleverde.’

De balhoofdlagers, origineel, zijn in orde. Net als alle lagers van de Triumph. Op de lagers van het linksysteem zit een smeernippel. Die lagers gaan daarom misschien wel eeuwig mee. Het driecilinder-motorblok draait zoals je dat van zo’n blok mag verwachten. Maar dat is volgens de eigenaar wel eens anders geweest. ‘Een jaar of twee geleden liep de motor heel onrustig. Het was eigenlijk niet eens leuk meer om met de Thunderbird op pad te gaan. Hoewel ik altijd V-Power of 98 tank was er toch iets met de carburateurs aan de hand. Allereerst zijn deze ultrasoon gereinigd en nog veel belangrijker, de gasnaalden en de gasnaaldbuizen zijn vervangen. Dat leverde een wereld van verschil op. De Thunderbird reed weer zoals ik hem kende. Met brandstof springt de Triumph zuinig om. Met mijn rustige rijstijl haal ik 1:22.’

De eigenaar hoeft tussen beurten in nooit olie bij te vullen. De kenmerkende druppel olie van vroegere Triumphs behoort bij de nieuwe generatie tot de verleden tijd. Het lakwerk ziet er nog prima uit, net als het chroom. De aluminiumdelen laten hier en daar wel wat ouderdomssporen zien. Dat geldt niet voor de prachtige velgen en rvs-spaken. Die zijn nog om door een ringetje te halen. Er moet lang worden gezocht om een onvolkomenheid bij de Thunderbird te vinden. Uiteindelijk blijkt een gaatje in het koplampglas, veroorzaakt door steenslag, het enige dat Van Sleeuwen kan vinden.

De eigenaar hoort het allemaal met de nodige trots aan. ‘Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik vind de motor haast te mooi om er nog mee te rijden. Het liefst zou ik hem een plekje in de woonkamer geven. Naast deze motor heb ik ook nog de Speed Triple. Die is van een heel ander kaliber dan de Thunderbird. De eerste nodigt uit om alsmaar harder te rijden, dat probleem heb ik niet op de Thunderbird.’

Foto’s: Peter van der Sanden

Merkenclub
Er is geen specifieke club voor de Thunderbird 900; als Triumph-rijder ben je welkom bij de Triumph Owners Club Nederland. Deze club bestaat al sinds 1977. Het maakt niet uit of je een oude dan wel een nieuwe Triumph bezit.
Reparaties en problemen
11.000 km                Toerenteller vervangen (garantie)
30.000 km                Remschijf voor vervangen
33.900 km                Ontstekingssensor vervangen
50.086 km                Bobines vervangen
64.000 km                Remschijf achter vervangen
67.591 km                Nokkenaskettinggeleider na breuk vervangen
90.000 km                Remschijf voor vervangen
100.358 km              Startkoppeling vervangen
105.632 km              Gasnaald + naaldbuizen vervangen
108.124 km              Krukassensor vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
Er zijn van de Thunderbird 900 geen recordaantallen verkocht en dat is terug te zien in het aanbod van occasions. Vind je er eentje, reken dan op een bedrag rond de 6.000 euro.

Technische gegevens Triumph Thunderbird 900

Specificatie Detail
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde driecilinder viertakt
Cilinderinhoud 885 cc
Boring x slag 76 x 65 mm
Kleppen per cilinder 4
Compressieverhouding 10,0:1
Carburatie Drie carburateurs
Transmissie Vijfbak
Eindoverbrenging Ketting
PRESTATIES
Maximum vermogen 70 pk (51,4 kW) @ 8.000 tpm
Maximum koppel 72 Nm bij 4.800 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Frame Ruggengraat frame
Vering voor Telescoopvork
Vering achter Monoschokdemper
Veerweg v/a 120 / 95 mm
Rem voor Een 320mm-schijf met tweezuigerklauw
Rem achter Een 285mm-schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a 110/80-18, 150/80-16
MATEN EN GEWICHTEN
Gewicht 220 kg (droog)
Tankinhoud 15 liter
Zithoogte 776 mm
Wielbasis 1.580 mm
Balhoofdhoek 27°
Naloop 106 mm
Goed om te weten
De Triumph Thunderbird 900 werd in 1995 gelanceerd. Een jaar later werd de swingarm aangepast en weer een jaar later werd de Thunderbird voorzien van meer chroom. In 1998 kreeg de Thunderbird een ander zadel en in 1999 kwam de Sport-uitvoering van de Thunderbird op de markt. Uiterlijk valt de andere uitlaat op en de Sport is voorzien van betere instelbare vering en een zesde versnelling. De eerste Thunderbirds hadden een vijfbak, die bij latere modellen plaats maakte voor een zesbak. In 2003 stopte de productie van de Thunderbird 900, maar daarmee verdween de typeaanduiding niet van het toneel. De naam Thunderbird kwam in 2009 terug in de vorm van een cruiser, de Thunderbird SE een 1600 cc metende paralleltwin met riemaandrijving.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen