maandag 27 mei 2024

Marathonmotor Yamaha XJ6F Diversion: veel betrouwbaarheid voor weinig geld

Voor Alida Poppe is motorrijden haar lust en haar leven. En in de vorm van een Yamaha XJ6F Diversion heeft ze haar perfecte maatje gevonden. In minder dan vijf jaar reed ze meer dan 100.000 kilometer bij elkaar en dat zonder noemenswaardige problemen. Niet gek voor een motor die ze voor 3800 euro tweedehands op de kop wist te tikken.

Fotografie: Peter van der Sanden

Vrouw en motor

NaamAlida Poppe
WoonplaatsHoedekenskerke
Leeftijd26 jaar
Beroepadministratief medewerker
Rijdt sinds2017
Aangeschaft2017
Nieuwprijscirca € 8.999,-
Dagwaardecirca € 2.500,-
Rijstijltoer
Gebruikwoon-werk, toer/vakantie
Brandstofverbruik1:22
Olieverbruiknihil
Onderhoudmotorzaak
Bouwjaar2013
Kilometerstand145.808 km

Alida Poppe (26) uit het Zeeuwse Hoedekenskerke kreeg het motorvirus niet van huis uit mee. ‘Ik ken niemand in mijn familie die iets met motorrijden heeft. Mijn interesse is aangewakkerd door mijn (auto)rijinstructeur. Hij is een fanatieke motorrijder en in de auto hadden we het tijdens het lessen vaak over motorrijden. Een vriendin van me, die zelf overigens (nog) geen motorrijbewijs heeft, spoorde me aan om motorijlessen te gaan nemen. Maar eerst moest er even worden gespaard, vandaar dat ik pas op mijn 21e ben begonnen met motorrijles. Uiteraard bij dezelfde rijinstructeur die me enthousiast had gemaakt. Ik leste op een Yamaha XJ6N Diversion wat ik een heel prettige motor vond. Dat had mijn rijinstructeur ook in de gaten.’

Na wat oriënteren op de motormarkt viel haar oog op een Kawasaki Z650, vooral door de uitstraling. Maar met twee cilinders een wat ‘bokkige motor’. Haar instructeur wees haar in september (2017) op een motor die hij op Motoroccasion had zien staan. Alida: Toen ik de foto’s van die motor zag, was ik meteen verliefd. Net zo fijn sturen als de lesmotor, maar dan in de F-uitvoering met volle kuip. Die vind ik namelijk veel mooier dan die met een half kuipje. De motor stond bij Termaat Motoren in Nijmegen. Voor mij niet naast de deur, maar ik moest hem hebben. Ophalen van de motor was nog wel even een punt, want ik was nog aan het lessen. Gelukkig kon ik bij het bedrijf waar ik toen administratief werk deed een bestelbusje lenen. Met dat busje, voorzien van een rijplank en spanbanden, reed ik naar Nijmegen. De motor, met 34.500 kilometer op de teller, stond daar voor 3.950 geprijsd, maar ik kreeg hem voor 3.800 euro mee. Terug naar Zeeland, met de motor achter in het busje, voelde ik me de koning te rijk.’

Heb jij ook een marathonmotor?

Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.

35kW

De Yamaha XJ6F Diversion stond bij aanschaf op vol vermogen. Gezien haar leeftijd was Alida, die pas drie maanden na aanschaf van de motor slaagde voor haar rijbewijs, te jong om met deze motor rijden. ‘Dat was me uiteraard bekend. Ik ben met de motor naar Ruud Frederiks in Goes gegaan. Hij paste het gashendel van de Yamaha dusdanig aan dat de motor niet meer dan 35kW produceerde. Kort door de bocht gezegd kon ik maar een heel klein beetje gas geven. Vervolgens is de motor op de Dynojet-testbank gezet om via een uitdraai aan te tonen dat de motor echt maar 35kW vermogen leverde.’

Marathonmotor Yamaha FJR1300A: 250.000 km en nog lang niet op

Met dat bewijs in handen ging ze op zoek naar een verzekeraar. Alida: ‘Viel dat even tegen. Ik denk dat ik er een stuk of tien heb gebeld, maar ik kreeg overal nul op rekest. Alleen bij Combi Motors Verzekeringen gingen ze wel akkoord met de vermogensuitdraai. Daar werd ik netjes geholpen en kon ik mijn motor WA-extra verzekeren. Ik liep nog wel het risico dat als ik door een agent aangehouden zou worden, hij me zou kunnen verbaliseren omdat het kenteken niet was aangepast. Dat risico heb ik bewust gelopen. Twee keer kenteken aanpassen, eerst van vol naar 35kW en dan twee jaar later weer van 35kW naar vol vermogen zag ik niet zitten. Ik heb wel altijd de uitdraai van de Dynojet bij me gehad om te kunnen aantonen dat ik echt op een 35kW-fiets reed. Op de dag dat ik “vol” mocht rijden heb ik direct het schroefje uit het gashandvat verwijderd. Eindelijk kon ik gaan genieten van het volle vermogen dat er in de Diversion zit.’

Reis

Alida gebruikt haar Diversion voor woon-werkverkeer, wat een poos goed was voor 70 kilometer per dag. Het meest wordt de motor toch gebruikt voor leuke trips, alleen of met vrienden. ‘Ik ben op woensdag vrij en dat is de dag dat ik er dan geregeld met de motor op uit trek. Ik draai mijn hand niet om voor een rondje van 500 kilometer op een dag. Even een retourtje Namen of Luik, zoveel mogelijk over secundaire wegen. Of een rondje Nederland. Een weersvoorspelling met slecht weer houdt me niet thuis. Toen de Yamaha 700 Ténéré op de markt kwam, heb ik even overwogen om zo’n motor aan te schaffen. Een prachtige motor, maar te groot en te zwaar en te hoog voor mij om offroad mee te rijden. Want dat was de bedoeling. Maar het offroad-idee liet me niet meer los. Met mijn XJ6F hoefde ik daar niet aan te denken, dus ging ik op zoek naar een motor “voor erbij”. Zo vond ik in Drenthe voor niet al te veel geld een hele mooie Husqvarna TE450 uit 2008. Hoewel toen twaalf jaar oud, zag de motor er nog uit als nieuw. Als ik nu zin heb, kan ik toch met een motor de modder in en blijft de Yamaha thuis. Consequentie is wel dat vanaf dat moment de Husqvarna in mijn kleine berging staat en de Yamaha (wel droog) onder een afdakje schuilt. Met twee motoren in mijn schuurtje is er geen plek over om iets aan de motor te doen zoals poetsen.’
Een droom van Alida was om op de motor een groot deel van Europa te gaan verkennen. Dat gaat niet in een paar weken tijd. Zodoende nam ze ontslag bij haar baas en plande een reis van twee maanden door België, Luxemburg, Frankrijk, Andorra, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland en Duitsland. ‘Ik ben vertrokken in april 2022 en heb de tijd van mijn leven gehad. De eerste weken reed er iemand met me mee, daarna ben ik alleen verder gegaan. Voor vertrek heb ik nog even getwijfeld of ik zo’n reis wel aan moest gaan met een motor die toen al 127.000 kilometer op de teller had staan. Maar de Yamaha heeft geen klap verkeerd gegeven, eerder niet en tijdens de reis ook niet. Het meenemen van alle bagage was nog wel even een dingetje. Spanhaken, laat staan een rekje, ontbreken. Maar wat ben ik op mooie plekjes geweest. Alles was nieuw voor me, ook het overnachten in een tentje had ik nooit eerder gedaan. Het voelde voor mij als een soort ontdekkingsreis, gecombineerd met heerlijk motorrijden.’

Merkenclub
Voor de bezitters van Yamaha Diversion-modellen is er de Yamaha Diversion Club Nederland. Deze actieve club bestaat al sinds 1994 en organiseert het hele jaar door evenementen. Vier keer per jaar wordt een eigen clubblad uitgegeven. Daarnaast bestaat er ook nog een Yamaha XJ-club waar Diversion-bezitters eveneens welkom zijn. De XJ-club dateert van 1996.

Onderhoud

Als het om onderhoud gaat zijn we snel klaar met de Diversion. Om de 10.000 kilometer krijgt de Yamaha een kleine beurt. Alida: ‘Eerst was dat bij Motorini, later bij Motonini, nadat de monteur die ik kende voor zichzelf Motonine was begonnen. Olie verversen doe ik de laatste tijd zelf, gewoon omdat ik het leuk vind zelf onderhoud aan de motor te doen. Om de 50.000 kilometer krijgt de Diversion een grote beurt. Afgezien van een kapotte accu, remschijf achter, lekke pakking van de waterpomp, koppelingskabel en twee keer een lekke voorvorkkeerring is er nooit iets bijzonders aan de hand geweest. Zo bleven de onderhoudskosten binnen de perken. Ach, een hobby mag geld kosten. Mijn motto is “every mile is my destination and every failure my motivation”. Met een kettingset heb ik zelfs twee keer 50.000 kilometer gereden. Dat de ketting zo lang mee ging, kwam denk ik deels door het beperkte vermogen. De laatste keer is de ketting veel eerder vervangen, wat te maken had met mijn reis door Europa. Toen zijn er meer delen preventief vervangen om ervoor te zorgen dat ik onderweg niet met versleten banden of remmen te maken zou krijgen.’
Eén keer zorgde een rijfoutje voor extra kosten. Alida: ‘Door een combinatie van grind en modder op de weg schoof ik onderuit. Als ik er aan terugdenk hoor ik nog steeds het krassende geluid van de motor die over het asfalt schuurde. Ik vond dat zo verschrikkelijk erg. De kuip is opnieuw gespoten, de andere krassen zijn helaas nog wel te zien. Doet me nog steeds pijn.’

Yamaha XJ6F Diversion
Op elektrisch gebied heeft de XJ6 nog nooit een steek laten vallen.

Yamaha XJ6F Diversion op de brug

Op een dag dat het hemelvocht met bakken naar beneden komt, arriveert Alida na twee uur rijden met haar Yamaha bij MOTO73-expert Van Sleeuwen in Volkel. ‘Het is maar goed dat ik de motor vooraf niet heb gepoetst, want daar had je nu toch niets meer van gezien’, verontschuldigt de Zeeuwse zich. Dat excuus is niet nodig, want de tien jaar oude Diversion ziet er nog prima uit. Vier doorrijwinters hebben weinig invloed gehad op deze motor. Alida: ‘Ik rij elke dag, behalve als er sneeuw of ijs ligt. Een heel enkele keer ga ik met de auto naar mijn werk. Dat levert dan verbaasde blikken van mijn collega’s op. En de vraag of ik soms ziek ben?’
‘Ongelooflijk hoe mooi dit motortje nog loopt.’ Dat is de eerste reactie van Van Sleeuwen bij terugkomst na het proefritje. Op de brug kan de motor eens goed van alle kanten worden bekeken, maar afgezien van de eerder genoemde krassen valt er op het uiterlijk weinig aan te merken. Alleen de spiegelsteunen zijn wat verweerd en er zit roest op de stelbouten van de kettingspanner. De remschijven voor vertonen amper slijtage, hoewel ze al 145.000 kilometer in gebruik zijn. De schijf achter is al wel een keer vervangen en een tweede vervanging zit eraan te komen. Alida gebruikt de achterrem intensiever dan de voorrem.

Marathonmotor KTM 1290 Super Duke GT: probleemloze brute kracht

Benieuwd zijn we naar de balhoofdlagers die nog niet zijn vervangen, maar inmiddels voelbaar hun beste tijd hebben gehad. Het kost weinig moeite om daar de eigenaresse van te overtuigen. Aan de linker voetsteun (doorgezakt) en het schakelpedaal is te zien dat de Yamaha zeer intensief is gebruikt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Van Sleeuwen: ‘Je kunt aan alles merken dat de motor goed is onderhouden, alles werkt nog als ware het een nieuwe motor. Oké, het contactslot vraagt om een handigheidje, maar dat is bekend bij veel Yamaha’s. Met deze motor kun je nog best een ton vooruit.’
Bij terugkeer in Nederland vond Alida direct weer werk, maar voor de toekomst heeft ze andere plannen. ‘Ik wil van mijn hobby, motorrijden, mijn werk maken. Daarom ben ik een opleiding tot rijinstructeur aan het volgen met de bedoeling dan straks zoveel mogelijk motorrijlessen te gaan geven.’

Richtprijzen bij motorzaak

Voor een watergekoelde Yamaha XJ600 (S of L) moet je rekenen op een bedrag tussen de € 4.000,- en € 5.000,-. 

Reparaties en problemen

50.000 km nieuwe kettingset
60.000 km accu vervangen
80.000 km kuipdeel gespoten na schuiver
100.000 km nieuwe kettingset, remschijf achter vervangen
105.000 km lekke pakking waterpomp vervangen
119.800 km koppelingskabel en linker voorvorkkeerring vervangen
123.500 km linker voorvorkkeerring vervangen
127.500 km nieuwe kettingset 

Yamaha XJ6F Diversion: goed om te weten

De geschiedenis van de Yamaha XJ600 Diversion gaat terug tot 1984. Een populair Yamaha-instapmodel, want gemakkelijk te rijden en niet duur. Tot 2009 was de XJ600 een luchtgekoelde viercilinder, vanaf 2011 werd het blok watergekoeld. De XJ600S is de luchtgekoelde versie met topkuipje, de XJ600N de kale versie. De watergekoelde versie kreeg een iets andere naamgeving, XJ600 werd XJ6. De ‘F’ is de uitvoering met volle kuip, de ‘N’ heeft een halve kuip meegekregen. Als krachtbron werd het teruggetunede blok van de Fazer gebruikt. ABS was een optie. In 2014 kwam Yamaha met de MT-07 die (min of meer) gezien mag worden als de opvolger van de XJ6. Geen viercilinder, maar een tweecilinder. 

Yamaha XJ6F Diversion
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen