zondag 19 mei 2024

Negen belangrijke motorfietsen van de afgelopen 50 jaar

Gedurende de 50-jarige geschiedenis van MOTO73 hebben we duizenden motorfietsen aangekondigd, besproken en getest. We hebben een breed scala aan typen behandeld, waaronder praktisch alles met een kenteken: cruisers, tourmotoren (sport/luxe/traditioneel), sportmotoren, standaardmodellen, adventure motoren, dual-sports, caféracers, klassiekers, scooters, trikes, elektrische motorfietsen en sommige die moeilijk te categoriseren zijn. Hier zijn negen motorfietsen die het verloop van de tweewielergeschiedenis volgens ons mede hebben veranderd.

1. 1975 Honda GL1000 Gold Wing

We hebben een zwak voor de Gold Wing omdat deze niet zo heel lang na het begin van MOTO73 werd geïntroduceerd. Met zijn cardanaandrijving en vloeistofgekoelde motor is de Wing in de afgelopen 49 jaar geëvolueerd van een naakte high-performance machine tot een luxe tourmotor, van vier naar zes cilinders en van een inhoud van 1000cc naar 1833cc. De eerste dresser-versie maakte aftermarket onderdelen voor kuipen en zadeltassen vrijwel overbodig, en latere versies introduceerden de eerste motorfiets-airbag en waren verkrijgbaar met Honda’s automatische Dual Clutch Transmission.

Waarom worden er nauwelijks meer zescilindermotorfietsen gebouwd?

2. 1981 BMW R 80 G/S

De R 80 G/S was de eerste motorfiets die zowel op de weg comfort en prestaties als daadwerkelijke offroad capaciteiten bood, en zijn luchtgekoelde boxer-motor en cardanaandrijving gaan terug tot BMW’s eerste productiemotorfiets, de R 32 uit 1923. Tussen 1981 en 1985 behaalde de G/S (het schuine streepje werd later weggelaten) vier overwinningen in de slopende Paris-Dakar Rally. De GS werd het bestverkochte model van BMW en in het kader van het honderdjarig bestaan van BMW Motorrad werd een volledig nieuwe R 1300 GS onthuld.

3. 1984 Harley-Davidson FXST Softail

In 1983 verkeerde Harley-Davidson in diepe problemen. Hun oude Shovelhead-motor had zijn tijd gehad, dus introduceerde het merk een nieuwe Evolution-motor met een inhoud van 80ci, een luchtgekoelde V-twin motor met een hoek van 45 graden, aluminium koppen en talloze verbeteringen. Hij werd aangeboden in verschillende modellen uit ’84, waaronder de nieuwe custom-look Softail, die een klassiek hardtail-frame leek te hebben maar dubbele schokdempers verborg onder de motor. Deze Evolution-motor redde het bedrijf en de Softail was een enorm succes, wat de weg vrijmaakte voor het Harley-Davidson-imperium van de jaren 90 en daarna.

4. 1986 Suzuki GSX-R750

Voordat de Gixxer verscheen, was een ‘sportmotor’ een standaardmotorfiets waarvan de eigenaar motoraanpassingen, een lager stuur en upgrades aan vering en remmen had toegevoegd, alles in een uitputtende en dure poging om vermogen en handling te verbeteren. Met zijn oliegekoelde vier-in-lijn en aluminium frame was de lichtgewicht GSX-R750 direct klaar voor het circuit. De GSX-R ontketende de sportmotoroorlog tussen de vier grote Japanse merken, en modellen met inhoud van 600cc, 750 cc en 1000 cc verkochten als warme broodjes en wonnen talloze kampioenschappen.

5. 1990 Honda ST1100

In 1990 zette Honda de gedurfde stap om een speciaal ontworpen sport-tourer te introduceren met een volledige kuip, geïntegreerde carrosserie, afneembare koffers en cardanaandrijving. Zijn vloeistofgekoelde V-viercilinder was specifiek voor dit model ontwikkeld. De Pan stond bekend om zijn comfortabele vering, comfortabele zitpositie en enorme brandstoftank van 28 liter. De ST1100 was een groot succes en stond aan de wieg van de sport-touring klasse.

6. 1993 Ducati M900

Bekend om exotische, verfijnde motorfietsen die races winnen en harten stelen; de Ducati Monster is een van de meest geliefde modellen. Met eenvoud als uitgangspunt zei ontwerper Miguel Galluzzi: ‘Alles wat je nodig hebt is een zadel, tank, motor, twee wielen en een stuur.’ De M900 (bijgenaamd Monster) had een stalen vakwerkframe, een luchtgekoelde 904cc L-twin motor, een gebogen stuur en een ronde koplamp. Het was direct een hit en leverde talloze Monster-modellen op en werd het icoon van hoe een naked bike eruit zou moeten zien.

7. 2001 Triumph Bonneville

Weinig motorfietsen zijn zo iconisch als de Triumph Bonneville. Voor het eerst geïntroduceerd in 1959 en vernoemd naar de beroemde zoutvlaktes in Utah waar Triumph een wereldrecord vestigde, werd de Bonneville geadverteerd als ‘de snelste productiemotorfiets die er is’ en werd enorm populair in het Verenigd Koninkrijk en Amerika. Nadat Triumph begin jaren 80 failliet ging, werd het merk nieuw leven ingeblazen door John Bloor en midden jaren 90 opnieuw gelanceerd. Maar pas in 2001 werd de moderne Bonneville geboren, met een perfecte mix van retro stijl en moderne techniek.

Steampunk Trudi: Max schiet zelf de kogelgaten in de tank

8. 2001 Yamaha FZ1

De FZ1 bood prestaties vergelijkbaar met die van literklasse sportmotoren in een comfortabel pakket dat geschikt was voor dagelijks woon-werkverkeer, bochtenwerk op binnenwegen, sport-touring of trackdays. Afgeleid van de machtige YZF-R1 had zijn 998cc-vier-cilinder-in-lijn een aangepaste afstemming voor meer koppel bij lage toeren, maar leverde nog steeds 120 pk aan het achterwiel. De FZ1 legde de basis voor krachtige en qua zithouding praktische sportmotoren zoals de Aprilia Tuono, BMW S 1000 RR en KTM Super Duke. De FZ1 uit 2006 leeft voort in de Yamaha MT-10.

9. 2014 KTM 1190 Adventure

Afgeleid van KTM’s Dakar Rally-winnende LC8 950R waren de 950/990 Adventure-modellen van KTM tussen 2003 en 2013 de meest offroad georiënteerde grote adventure motoren op de markt. In 2014 lanceerde KTM de 1190 Adventure, die sportmotorprestaties op straatniveau bood terwijl hij nog steeds zeer capabel was in het terrein. Zijn LC8 V-twin leverde maar liefst 150 pk, en zijn state-of-the-art elektronica omvatte niet alleen rijmodi, tractiecontrole en elektronisch geregelde vering, maar ook ’s werelds eerste hellingshoekgerelateerde ABS-systeem, waarmee het tijdperk van high-tech adventure motoren werd ingeluid.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen