dinsdag 18 juni 2024

Reportage: Supermoto voor beginners

Het meest gehoorde woord tijdens de supermoto voor beginners? Platter! Met een uitroepteken. Wij hoorden het vrijwel continu, en als je deze instaptraining in de toekomst ook eens zou volgen, dan geldt wellicht hetzelfde. Vergeet al je circuitkennis met een ‘normale’ sportmotor en bereid je voor om alles tegenovergesteld te doen. Een bijzonder leerrijke en vooral leuke ervaring om je motortechniek bij te schaven. Met de nadruk op bijschaven.

Fotografie: MotorAcademy.nl

Of we zin hadden om eens een dagje supermoto te rijden op het Midland Circuit in Lelystad, bij MotorAcademy.nl. Ja hoor, schrijf ons maar op! De uitgekozen dag kon niet beter; volop zon en warme temperaturen voor de tijd van het jaar. Ronnie en Paddy van MotorAcademy.nl ontvingen ons met open armen, zoals de supermotostijl het vraagt, en een aantal gloednieuwe GasGas EC350F’s stonden blinkend in de paddock op ons te wachten. Leren racepak aan, crosshelm op en gas met die GasGas. Na enkele opwarmronden om de machine en het compacte circuit wat te leren kennen, roepen de mannen ons bij elkaar voor een eerste oefening. De zitpositie en bijgevolg algehele rijtechniek is compleet anders dan wat wij gewend zijn als we eens op circuit rijden. Je duwt de supermoto namelijk in de bocht, waardoor je lichaam zo goed als recht blijft, in plaats van naast de motor te hangen en de machine mee de bocht door te trekken. En je voeten blijven niet braaf op de voetsteuntjes, maar je plaatst de binnenste voet op het asfalt en laat hem door de bocht glijden voor extra steun en gevoel. Met extra versleten zolen tot gevolg… Een derde dingetje, en dat kregen we de hele dag niet afgeleerd; supermotorijders gebruiken zelden of nooit hun voorrem. Drie technieken die in theorie makkelijk verstaanbaar zijn en waarvan je denkt ze wel even toe te passen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het zit bij ons zo ingebakken om de motor te ‘trekken’ en niet weg te duwen dat het wel wat tijd nodig heeft om een soort van basis-supermototechniek te ontwikkelen. Maar daarvoor zijn Ronnie en Paddy er, om je met allerlei oefeningen om te vormen tot hun religie. ‘Platter!’

Plat, platter, platst, aldus de instructeurs.

Spannendste oefening

We zijn ondertussen slechts een halfuurtje bezig en het is al tijd voor de spannendste oefening van de dag. Zo plat mogelijk rondjes draaien. Dat is niet alleen om aan te tonen hoe plat je met een supermoto kunt, maar ook om de juiste zitpositie aan te leren. De instructeurs doen het voor en het lijkt de makkelijkste zaak ter wereld. Ieder rondje gaan ze platter en platter, de binnenste voet al glijdend en steunend over het asfalt. De voetsteun schraapt ondertussen ook flink, terwijl hun lichamen bijna loodrecht op het asfalt zijn gepositioneerd. Indrukwekkend om te zien en behoorlijk uitdagend om te proberen. Het is echt een kwestie van vertrouwen hebben in de banden en ieder rondje steeds dieper te duwen. ‘Platter!’ We konden de voetsteun net niet schrapen, maar het scheelde blijkbaar een centimeter. Als we meer tijd hadden, waren we er wellicht wel in geslaagd. Vreemd is ook om steun te zoeken op het binnenbeen. Het voelt onnatuurlijk aan; je gaat ineens van twee steunpunten – de banden – naar drie.

Offroad leren rijden met een allroad #1: Goede voorbereiding is het halve werk

Juiste rijlijn

Tijd om die techniek in een circuitvorm te gieten. Kegeltjes worden in de bocht uitgezet om de juiste rijlijn aan te leren. Dat is goed te doen als het maar om één bocht gaat, maar het is bij een korte combinatie dat je flink moet opletten. In dat geval ben je verplicht, voor zover kegeltjes dat kunnen, om je motor plat te duwen en ‘extreem’ te sturen. En het wordt er niet makkelijker op gemaakt, want in een volgende oefening mogen we geen remmen meer gebruiken. Gelukkig remt de eencilinder goed af op de motor, maar te veel snelheid bij het aankomen van de bocht kan alleen maar geneutraliseerd worden door de GasGas dieper door de bocht te sturen. ‘Platter!’ Aanvankelijk denk je dat het levengevaarlijk is, maar op den duur merk je dat je niet veel trager bent en dat je steeds soepeler begint te rijden. Tip: probeer dit vooral niet op de openbare weg…

Zonder remmen

Dus komen we op een punt waarbij onze rijtechniek volledig is omgevormd en we niet meer mogen remmen. Nog niet genoeg, denken Ronnie en Paddy, en ze laten ons met één hand rijden. Ja, het is de rechterhand die op het stuur blijft. Schakelen kan zonder de koppeling, dus de linkerhand verplaatst naar de benzinetank. En dat voelt vreemd aan in het begin, maar al snel krijg je het juiste gevoel te pakken… in rechterbochten. Daarin kun je namelijk makkelijker de motor sturen omdat je rechterpols zich al in een natuurlijke positie bevindt. Maar bochten naar links zijn een stuk moeilijker. Om die ietwat correct te nemen, komt je rechterpols in een onnatuurlijke hoek en wordt gas doseren en vooral zuiver sturen heel wat uitdagender. Hoe dan ook is het een leerrijke oefening die je wat extra zelfvertrouwen geeft en het rijden met twee handen op het stuur plots als kinderspel laat lijken. Hoe dan ook, toch nog ‘platter!’

Echte supermotogevoel

De ochtend zit er bijna op en er staat ons nog één oefening te wachten voor we ’s middags aan het vrij rijden kunnen beginnen. Een oefening die je het échte supermotogevoel geeft, áls je het durft en kunt. We gaan namelijk al slidend met het achterwiel aanremmen tot aan een krappe bocht. Dat lukt slechts alleen met motoren met een slipperkoppeling. Om de slide te verzilveren is het een kwestie van dubbel af te schakelen terwijl je de achterrem gebruikt en de slipperkoppeling zijn werk te laten doen, waardoor het achterwiel gecontroleerd slipt. Maar voor we dat niveau bereiken, hebben we nog heel wat uren nodig op een supermoto. We proberen het wel, maar laten het liever rusten voor een volgende keer.

Mentale grens

Het moment van de waarheid breekt aan, want na een intens oefenen en nieuwe technieken leren, mogen we dat nu uitproberen tijdens enkele sessies vrij rijden. Ondertussen is ook half supermotorijdend Nederland afgezakt naar Lelystad om mee te rijden tijdens de track day. We starten de eerste sessie in de traagste groep en merken dat het opvallend goed gaat. Sterker nog; tijdens die eerste 20 minuten worden we geen enkele keer ingehaald, terwijl we zelf wel bijna het hele veld voorbijsteken. Dat hadden we nooit verwacht, gezien onze beperkte ervaring. De oefeningen hebben blijkbaar goed geholpen.

De overige drie sessies rijden we mee in een snellere groep en proberen af te kijken van de betere rijders. Vloeiender lijnen rijden, agressiever aanremmen en vooral… platter! Het vertrouwen in de banden is er wel, maar toch voelt het vreemd om een motor zo diep in een bocht te duwen. Je moet echt een mentale grens over en geloven in het kunnen van de machine en jezelf. Continu is het ook zaak om de aangeleerde technieken toe te passen en niet te vervallen in wat je daarvoor deed. Een behoorlijk intense mentale oefening. Maar het gebruik van de voorrem krijgen we niet afgeleerd, aan de andere kant lijkt die ons ook niet te vertragen. Qua rondetijd dan. Het ziet er wel een stuk spectaculairder uit om al driftend de bocht in te steken, maar hebben twijfels over de tijdswinst. Onwetendheid? Wellicht wel.

Alle gevoel weg

De laatste sessie van de dag en we gaan er volledig voor. Net als enkele andere deelnemers, want recht voor onze ogen crashen twee rijders met elkaar. Gelukkig op lage snelheid en dus kunnen ze beiden hun overige 17 minuten vervolgen. Op driekwart van de sessie beginnen mijn armen wat gevoelloos te worden. Ik probeer mijn handen los te schudden, maar op het kleine, technische Midland Circuit is er nauwelijks ruimte of een recht stuk om dat te doen. Het gevoel verslechtert naarmate het einde van de sessie nadert en het wordt zelfs even akelig als ik helemaal geen gevoel in mijn rechterhand meer heb. Met de achterrem dan maar? En dan wordt ineens duidelijk waarom supermotards hun voorrem zelden gebruiken. Of is het alweer onwetendheid van ons?  Ondertussen horen we Ronnie en Paddy langs de zijkant van de baan schreeuwen: ‘Platter!’

Zelf eens proberen? Surf naar MotorAcademy.nl

MotorAcademy.nl biedt de cursus ‘Race- en supermoto-training’ aan inclusief huur van de motorfiets, benzine, eventuele valschade en lunch. Heb je geen eigen supermoto, dan kan je gebruikmaken van de nieuwe GasGas EC350F-huurmotoren. Als beginnend motorrijder raden we het niet aan, want de technieken die je aangeleerd worden zijn geavanceerd. De cursus wordt gehouden op het Midland Circuit in Lelystad en Raceway Venray. Naast deze cursus biedt MotorAcademy.nl ook nog een opstaptraining motorcross en een allroadtraining. Alle info en prijzen vind je hier.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen