donderdag 29 februari 2024

Suzuki V-Strom 800 DE vs. Honda XL750 Transalp #duels2023

Dat middenklasse-allroads big business zijn, hoef je Yamaha en KTM – en sinds vorig jaar Aprilia – niet meer te vertellen. Met respectievelijk de Ténéré 700, 790 en 890 Adventure, en de Tuareg scoren die merken immers bijzonder goed in de verkooplijsten. Opmerkelijke afwezigen in dat segment: Suzuki en Honda. Al is dat sinds de beurs in Milaan wel anders. Suzuki introduceerde er een V-Strom 800, Honda een XL750 Transalp. Beide met een nagelnieuw blok en klaar voor de strijd.

Motorisch

Suzuki verrast door z’n V-Strom 800 DE niet uit te rusten met een V-twin, maar wel met een 776cc-paralleltwin (84x70mm, DOHC). Of de ‘V’ in de naam nog lang overeind blijft, valt bijgevolg nog af te wachten. Met een compressieverhouding van 12,8:1 en een 270graden-krukas, levert het blok 84,3 pk en 78 Nm. Standaard is niet alleen de zesversnellingsbak met een slipperkoppeling, maar – net zoals op z’n platformbroeder GSX-S8 – ook een up/down quickshifter met blipper.

De Honda XL750 Transalp doet het met een enkele bovenliggende nokkenas, maar volgt voor de rest het voorbeeld van z’n nieuwbakken concurrent. Een ontstekingsvolgorde van 270 graden zorgt ook hier voor het nodige karakter in de paralleltwin. Een grotere boring (87 mm) en een kortere slag (63,5 mm) zorgen voor iets minder koppel, maar wat extra pk’s. Zo klokt de Transalp af op 92 pk en 75 Nm.

Test 2023 KTM 890 Adventure: Raggen in de mist

Rijwielgedeelte

Bij allroads moeten constructeurs vaak een compromis zoeken tussen prestaties op en naast de weg. Daarvoor rekent zowel Suzuki als Honda op de kwaliteiten van Showa voor de ophanging: een upsidedownvork en monoshock met link achteraan. Op dat vlak overklast de 220 mm veerweg (voor en achter) van de 800DE, die van de XL750 met behoorlijke voorsprong: die moet het zien te rooien met tweemaal 190 mm. De lange poten van de V-Strom brengen de bodemvrijheid op 220 mm en de zithoogte op 855 mm. De Transalp geeft de strijd om de bodemvrijheid op met slechts 210 mm, maar behaalt een nipte overwinning met zijn zithoogte van 850 mm.

Beide machines vallen de repen offroad aan op een 21-inch voorwiel, maar achteraan verschilt de keuze van beide merken: voor de V-Strom is de keuze gevallen op 17-inch, Honda kiest voor z’n Transalp voor 18-inch achter. De remsystemen zijn quasi identiek: een set tweezuigerremklauwen bijt in dubbele 310mm-schijven aan de voorzijde van beide modellen. Achteraan staat in beide gevallen en eenzuigerklauw in voor de remkracht, waarbij beide machines elkaar amper ontlopen qua remschijf: 260 versus 256 mm. Op het gebied van gewicht zijn er grotere verschillen: de V-Strom weegt rijklaar 230 kg, de Transalp klokt af op 208 kg.

Elektronica

Beide machines kunnen ook terugvallen op een uitgebreid elektronicapakket, met alle rijhulpjes die je je kan wensen. Zo kan de nieuwe V-Strom 800 DE rekenen op het SIRS-pakket (Suzuki Intelligent Ride System) dat voorheen onder meer op z’n grote broer V-Strom 1050 voor bijstand zorgde. Daardoor kan de 800 DE nu uitpakken met drie rijmodi, traction control (afhankelijk van de rijmodus), Gravel-traction control voor offroadrijden, een quickshifter en Low RPM Assist. Dat alles wordt mooi gepresenteerd op het tft-schermpje.

Ook op de Transalp kijkt de rijder uit op een 5-inch tft-dashboard, met Honda’s Smartphone Voice Control System voor connectiviteit. Naast de vijf rijmodi, is ook de traction control in vijf niveaus instelbaar, kan je de motorrem in drie trappen regelen en heb je twee opties voor het ABS. Bovendien krijgt de XL750 ook instelbare koppelregeling en wheelie control. Als kers op de taart lichten de achterste richtingaanwijzers dankzij het Emergency Stop Signal ook op bij een noodstop.

Suzuki V-Strom 800 DE vs. Honda XL750 Transalp
Suzuki V-Strom 800 DE vs. Honda XL750 Transalp

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen