Yamaha Ténéré 700: Verdwalen in navigatie – Garage29

Het is pas echt avontuurlijk om kriskras over onverharde wegen Nederland te doorkruisen. Alleen vrees ik altijd weer op saaie asfaltwegen terecht te komen in gebieden die ik niet ken. Het is meer dan handig om navigatieapparatuur aan boord te hebben die me op de TET-route houdt. Navigatieapparatuur is dus een vereiste, terwijl ik het woord vroeger slechts met moeite uit mijn strot kreeg. Een papieren kaart was de ware. Hoe mooi is het om vooraf kronkelige groene weggetjes uit te zoeken op de kaart, soms te verdwalen, maar altijd te arriveren? Sinds een paar jaar ben ik om. Ook ...
Het is pas echt avontuurlijk om kriskras over onverharde wegen Nederland te doorkruisen. Alleen vrees ik altijd weer op saaie asfaltwegen terecht te komen in gebieden die ik niet ken. Het is meer dan handig om navigatieapparatuur aan boord te hebben die me op de TET-route houdt. Navigatieapparatuur is dus een vereiste, terwijl ik het woord vroeger slechts met moeite uit mijn strot kreeg. Een papieren kaart was de ware. Hoe mooi is het om vooraf kronkelige groene weggetjes uit te zoeken op de kaart, soms te verdwalen, maar altijd te arriveren? Sinds een paar jaar ben ik om. Ook dit fossiel ziet de voordelen van een toverkastje dat overal de mooiste weggetjes kent. De ‘kronkelwegen-optie’ trok me over de streep. Toch verdiepte ik me verder nooit in de wondere wereld van navigatie. Als het ding me van A naar B zoveel mogelijk bochten voorschotelt, vind ik het best. Mijn TomTommetje klaart die klus. Toch voelt zelfs een digibeet als ik op zijn klompen aan dat er voor een offroadroute als de TET andere navigatiewetten gelden. Tijd om een expert in te schakelen. Duur grapje Het mooie is dat die expert binnen onze eigen gelederen rondloopt: Hans Vaessen ofwel MrGPS. Zijn eerste woordjes waren eerder ‘track’ of ‘POI’ dan papa of mama. Jammer genoeg heeft hij direct slecht nieuws. Mijn TomTom is ongeschikt voor offroadexpedities. Vaessen hoeft niet lang na te denken over het antwoord, hij krijgt de laatste maanden zoveel vragen over de TET dat hij al in de materie dook. Een TomTom legt altijd een relatie met een kaart. Staat daar het onverharde pad waar je volgens de TET-route overheen moet niet op, dan herberekent hij de route en stuurt je over asfalt. Precies wat we niet willen. Treurige conclusie: de TomTom kan bij het oud vuil. Vaessen heeft nog wel een heel kleine ‘maar’ in de aanbieding. Je kunt met een TomTom bij offroadescapades eventueel werken met genummerde POI’s. Omdat hij dat als gepruts bestempelt, zien we er vanaf. Wie ben ik om MrGPS himself tegen te spreken? Als TomTom afvalt, komt al snel die tweede navigatiegrootheid in beeld: Garmin. Die gaat beter overweg met de TET. Bij het importeren van een track legt ook Garmin een relatie met de kaart. Alleen houdt de navigatie de oorspronkelijke vorm van de lijn aan als wegen ontbreken. Hij slaat dus niet wanhopig als een dolle aan het herberekenen. Wel kiest een Garmin altijd voor een verharde weg als die vlak naast de onverharde route loopt. Zoals altijd is Mr GPS niet voor een gat te vangen. Als je de track instelt als ‘toon op kaart’ zit je altijd recht bovenop de oorspronkelijke route. Vaessen heeft ook goede ervaringen met een outdoor-toestel als Garmins Montana. Moet ik dan in die richting denken? Alleen die kosten... Een Zümo begint bij € 350,- en tel daar bij een Montana gerust nog tweehonderd euro bij op. Kan dat goedkoper? MrGPS Hans Vaessen Probleem na probleem Is een mobiele telefoon een optie? Vaessen deed ook voldoende ervaring op met smartphones en is niet onverdeeld positief. Allereerst vraagt het om een bevestiging die de telefoon niet alleen solide vastklemt, maar ook ultrasone trillingen dempt. Die slopen de soldeerverbindingen op de printplaat. Voor € 65,- heb je een knap exemplaar. Daarmee ben je er nog niet. Als het telefoontoestel niet waterdicht is moet er een regenhoes komen. Alleen zie je na de bui de condens in de hoes verschijnen als boze Trump-aanhangers bij een stembureau. Wordt zo’n toestel niet beter van… Dubbeltest: AJP PR7 vs. Yamaha Ténéré 700 Vaessen schudt moeiteloos nog meer tips uit zijn zak. Controleer de afleesbaarheid van de telefoon, het verschilt enorm per fabrikant. Hetzelfde verhaal gaat op voor de GPS-ontvangst. Toch lullig als je ergens zonder signaal staat en geen clou hebt van de route. Soms lijkt een mobiele telefoon wonderelixer voor alles, maar voor het navigeren gelden andere wetten. MrGPS gaat namelijk onvermoeibaar door. Bediening van de kleine apps is een probleem met handschoenen aan. Verder heeft een telefoon zo veel aan zijn kop bij het navigeren dat hij stroom vreet. Dat vraagt om een externe voeding of om een oplaadsnoertje naar de accu. Om een lang verhaal kort te maken: ik weet nog niet wat ik moet doen. Iemand tips? Het snode plan dat nu in mijn hoofd rijst, is om mijn mede-TETters voorop te laten rijden en hen te volgen. Weet ik ook direct waar ik moet opletten. De originele TET-route geïmporteerd in TomTom. De donkere lijnen laten zien waar er afwijkingen ontstaan. Kosten tot nu toe Aanschaf€ 10.690,-Protectie€ 444,-Bagagespul€ 136,-

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?