vrijdag 26 april 2024

MrGPS: Hoe bereid ik m’n navigatie goed voor op een motortocht?

Hoe weet je dat het voorjaar wordt? De meesten zullen het hebben over dat de dagen langer worden, dat de vogels weer fluiten en dat de zon warmer voelt. Als MrGPS merk ik het aan mijn mailbox, die vol loopt met praktische vragen rond de voorbereiding van de voorjaars- of de zomervakantie. Een zo’n vraag is afkomstig van Jac, die in juni met z’n vrouw naar Umbrië gaat, de Honda Africa Twin gaat op de aanhanger mee.

Illustraties: Hans Vaessen

Jac heeft via het al eerder door mij genoemde ontouritalia.nl een reis geboekt en krijgt nu van verhuurder Robert een zip-bestand met daarin een hoop gpx-bestanden… Hij heeft een Garmin Zümo XT en vraagt zich af wat hij precies met de gpx-bestanden moet doen. Het zal je, zeker als je een beginnend gps-gebruiker bent, misschien bekend voorkomen.

MrGPS: Gaat een navigatie dan nooit stuk?

Thuis aan de slag

Als iemand me een dergelijke vraag stelt, dan gaat het meestal om iemand met relatief weinig gps-ervaring. Ik begin dan altijd met het advies om vooral eerst thuis te oefenen met het apparaat. Zeker, zo’n vakantie is een mooie gelegenheid om je apparaat te leren kennen. Maar het komt wel eens voor dat dit niet zonder slag of stoot gaat. Heeft je vrouw weer een chagrijnige vent of, erger, zit je onderweg meer op het scherm te turen dan op de weg te letten.

Stop je Garmin of TomTom dus niet vers uit de doos in je reisbagage in de verwachting dat je daar straks alle tijd voor hebt. Ga er thuis mee aan de slag. Dat betekent echt niet dat je eerst alle updates van toestel- en kaartsoftware moet installeren, maar ik weet dat je dat toch doet. Nou…, doe dat dan in ieder geval niet de dag voor vertrek; laat staan op je vakantieadres. Beetje slechte WiFi en je zit straks helemaal zonder kaarten.

Het is belangrijk dat je ervoor zorg dat je rijdt met het apparaat. Wen aan de aanwijzingen. Bekijk de opties van de knoppen op het toestel. Schakel herberekenen uit en kijk hoe dat gaat. Maak een korte route in je eigen omgeving en vertaal die naar een track. Laat ’m (in geval van een Zümo) projecteren op de kaart en probeer, zonder verder actieve route, gewoon het lijntje te volgen. Doe hetzelfde mét een actieve route. Wijk bewust af en kijk wat het apparaat doet. Gaat het een keer mis, zeg dan niet ‘pokkeding’ maar zoek naar waarom het mis ging. Dan kan je straks, in Umbrië, zeggen: ‘Hahaha! Dat heb ik eerder meegemaakt, maar ik weet het trucje’.

Zip-bestand

Enfin, terug naar de bestanden van Jac. Een zip-bestand moet eerst uitgepakt worden en kan vervolgens tot wel honderden deelbestanden bevatten. Het is ook altijd anders. In dit geval zie ik zestien gpx-bestanden.

Totaal is het meer dan 4.000 kilometer route, in lengte oplopend van 85 tot 434 kilometer. Normaal zie je dat niet meteen, maar nu wel omdat de maker de lengte heeft opgenomen in de routenaam. Handig. Ook zie ik een mapje ‘onroad tracks’ staan. Daarin vind ik gpx-bestanden met dezelfde naam. Ik begrijp de verwarring van Jac. Welke moet ik nou gebruiken? Tsja, had Robert gezegd, ik ga wél uit van enige basiskennis.

Wat Robert heeft gedaan, is luisteren naar MrGPS. Mijn advies aan touroperators en aanverwante organisaties is altijd: bied een route aan als track en zet dan elke track in een apart gpx-bestand. Dat is precies de inhoud van de map ‘on road tracks’. Robert heeft het echter extra goed willen doen en in de hoofddirectory exact dezelfde routes geplaatst, maar dan per gpx zowel de track als de route. Want ja, er zijn ook mensen die bijvoorbeeld zo’n route thuis nog willen bewerken. Als je het weet, is het zo simpel, maar je moet het wel eerst weten. Uiteindelijk kom je er het gemakkelijkst achter door, zoals in de vorige editie beschreven, de inhoud van de gpx in Basecamp te bekijken.

Eén op één overzetten

Het handige van zo’n gpx-bestand met louter een track is dat je die gewoon één op één zowel naar Garmin als TomTom over kunt zetten. Het gemakkelijkst gaat dit via Windows Verkenner, en dat is ook wat ik de beginner adviseer. Via cloud of smartphone komt later wel. Heb je een Zümo, dan kun je ook gemakkelijk binnen Basecamp de track naar je toestel verslepen. Is ook een prima optie.

Maarrrr… Ga ik nu echt goed kijken en open ik alle gpx-bestanden in Basecamp, dan zie ik het volgende.

Je ziet onderdaan een lijst met afwijkende naam. Klik ik daarop, dan zie ik in die ene gpx álle tracks staan!

Dat is enorm gemakkelijk, maar daardoor kun je volstaan met het overzetten van alleen dat gpx- bestand en vervolgens kun je die routes één voor één binnen je toestel importeren. Bijvoorbeeld door de lijst naar de Zümo te slepen.

Vervolgens werkt het bij Garmin en bij TomTom net iets anders. Uitgaand van Jac, ga ik uit van de Zümo XT. Je gaat naar apps en sporen, en je ziet de hele lijst.

Kies je track en kies via de sleutel linksboven voor converteer naar reis. Even later staat-ie in de reisplanner. Voor een set als deze, ben je met de XT in een kwartiertje klaar. Heb je een ouder type, dan ben je met 4.000 kilometer aan routes een kleine twee uur onderweg.

Met een TomTom Rider gaat het het snelst, maar zul je, als delen van de route niet over officiële wegen lopen (en dat is bij deze set zo, dat zie je aan afbeelding 9), bij sommige routes tegen problemen aanlopen. Het is niet anders. Bij Garmin zeg je gewoon ‘nee’. En anders heb je je ‘toon op kaart’ nog.

Andere vraag van Jac was: hoe verwijder je al die routes weer? Begrijp ik. Want op basis van de toegezonden zip zouden alle routes er vier keer in staan! Gelukkig is verwijderen gemakkelijk. Zowel bij de reisplanner als de sporen: druk op de sleutel rechtsboven, kies voor ‘verwijder’ en dan ‘verwijder alles’.

Nu is je apparaat weer schoon en kun je opnieuw van voor af aan beginnen. Dat is mooi: oefenen, oefenen, oefenen tot het kinderspel is! Ik wens Jac en jullie allen, een goede reis!

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen