MrGPS: Welke GPS op de motor?

Je zou denken: na al die jaren motornavigatie weten we het wel: wat is de beste gps voor op de motor? Maar zo simpel ligt het ook weer niet. Vandaar dat we in juni 2021 toch weer even de stand opmaken. In basis heb je de keuze uit drie opties: TomTom, Garmin of smartphone. En daarbinnen heb je dan weer verschillende modellen. Laat ik eerst ingaan op de ‘geloofsdiscussie’ Garmin versus TomTom. Want inderdaad: Die bestaat nog steeds. Net zoiets als de discussie tussen iPhone en Android. Zelf was ik jarenlang honderd procent een Garmin-man. Vond die TomTom Rider helemaal niets; ...
Je zou denken: na al die jaren motornavigatie weten we het wel: wat is de beste gps voor op de motor? Maar zo simpel ligt het ook weer niet. Vandaar dat we in juni 2021 toch weer even de stand opmaken. In basis heb je de keuze uit drie opties: TomTom, Garmin of smartphone. En daarbinnen heb je dan weer verschillende modellen. Laat ik eerst ingaan op de ‘geloofsdiscussie’ Garmin versus TomTom. Want inderdaad: Die bestaat nog steeds. Net zoiets als de discussie tussen iPhone en Android. Zelf was ik jarenlang honderd procent een Garmin-man. Vond die TomTom Rider helemaal niets; vooral doordat het ITN-routesysteem alsmaar tot problemen leidde. Met de komst van de Rider 400, alweer zes jaar geleden, veranderde dat fors. De Rider kon ineens uitstekend met tracks overweg en die bovendien laden via ‘de cloud’. De 400 was misschien nog wat traag, maar dat werd drie jaar geleden goedgemaakt door de 550; het toestel dat je nu op de markt ziet. In de tussentijd bleef Garmin een beetje stil zitten, wat ertoe leidde dat TomTom een fors marktaandeel van Garmin afsnoepte. En daardoor zag je vorig jaar bij de toerrijders zelfs een bijna 50/50 verhouding. Maar ook dat is alweer veranderd, met vorig jaar de introductie van de Garmin Zumo XT. Want daarmee haalde Garmin in één keer z’n achterstand weer helemaal in. Als ik zelf op dit moment een toestel zou moeten kiezen zou dat zonder twijfel de XT zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen de juiste keuze is. Laat ik even verschillende aspecten op een rij zetten. De verschillende modellen Bij TomTom heb je de keuze uit de Rider 50, 500 en 550. De verschillen zitten in kaartdekking, specifieke motorroutes in MyDrive en al dan niet flitspaaldekking. De 50 en 500 zijn bedoeld voor de ‘dozenschuivers’, de 550 is voor gespecialiseerde kanalen zoals de motordealers, WayPoint en MrGPS. De 50 is sowieso een onverstandige keuze: daar zit maar een half jaar flitspalen bij en daarna betaal je 20 of 30 euro per jaar. Niet handig. En doordat je de 550 al weer enige tijd kunt kopen, is de prijs zodanig gedaald dat er in de praktijk eigenlijk geen verschil meer is tussen de 500 en 550. Dus: kies de Rider 550, die momenteel vaak voor minder dan €340,- te koop (zónder autosteun) is. Bij Garmin gaat de keuze tussen de 396 en de XT. Je ziet goed dat Garmin met die 396 de concurrentie aan gaat met de Rider 550. En dat klopt ook wel, vooral vanwege de afmeting van het scherm. Met een prijs van €300,- (inclusief autosteun) is de Zumo 396 momenteel echt heel erg goedkoop. Maar tóch wordt hij amper nog verkocht. Je ziet dat de Garmin-kopers meer de focus hebben op kwaliteit dan prijs. En ofschoon de 396 echt een prima ding is, staat de XT er toch echt meerdere treden boven. Fysieke verschillen De Rider en de 396 hebben een 4,3 inch scherm, de XT 5,5 inch. Tel daarbij op dat de lichtsterkte van de XT een factor anderhalf hoger is. Als je ze in de praktijk naast elkaar ziet, ga je geheid voor de XT. Daar komt nog bij dat ook de processor veel sneller is en het toestel zelfs een topografische kaart en luchtbeelden kent. Qua bevestiging ontlopen ze elkaar niet veel. De steun van de Rider oogt wat degelijker. Die van de Zumo is compacter en je zou zelfs wat huiverig zijn voor offroad-condities. Maar schijn bedriegt: Ook die steun staat z’n mannetje. Zelfs in de meest extreme condities. Kijk maar eens naar de video’s van Itchy Boots in Zuid-Afrika. Softwarematige verschillen Onderhuids zijn de verschillen tussen Garmin en TomTom veel groter. TomTom is duidelijk beperkter in z’n mogelijkheden. Dat maakt het toestel wel makkelijker in gebruik. Garmin kent juist enorm veel (instel)mogelijkheden, maar die moet je dan wel even willen leren kennen. Simpel voorbeeld is dat je bij Garmin veel meer datavelden in beeld kunt hebben en daar bovendien zelf de inhoud van aan kunt geven. Bij TomTom geldt ‘what you see is what you get’. Je actuele hoogte in beeld? Is bij de Rider gewoon niet mogelijk. Voordeel: hoef je ook niet te zoeken hoe je dat instelt. Wat de Rider wel nog steeds wat beter doet dan de Zumo is automatisch, zonder computer, een spannende route berekenen. Perfect is het niet; want nu en dan rij je dwars door een woonwijk. De Zumo pakt een iets hogere roadclass en zal daardoor die woonwijken beter weten te vermijden. Maar je rijdt wel zo nu en dan over een N-weg zetten. De 396 heeft daar meer last van dan de XT. Bovendien: let op! De Rider is NIET geschikt voor allroad-routes zoals de TET. Kies daarvoor beslist de Zumo. Routes ontwerpen Garmin werkt af fabriek met Basecamp, TomTom met TomTom Drive. Garmin dankt z’n naam complex te zijn vooral aan Basecamp. Sommigen kunnen er mee lezen en schrijven, anderen kunnen er maar niet aan wennen. Ik vind dat anno 2021 niet zo belangrijk meer. Met zowel de Rider als de Zumo kun je immers prima overweg met alternatieve - en betere - routeplanners als Kurviger, MyRouteApp of Routeyou. Met de Rider kun je ook met Basecamp werken, met de Zumo ook met MyDrive. Wat ook verschillend is: Het overzetten van routes. Bij beiden kan dat sowieso met een snoertje of geheugenkaart. TomTom doet het makkelijker via de cloud, maar Garmin scoort in mijn ogen juist weer met het overzetten vanuit de telefoon. Beetje lood om oud ijzer. Of toch de smartphone? Dat kan zeker, vooral met een speciale ruggedized smartphone. Maar doe het vooral niet omdat het goedkoper is. Want dat lijkt maar zo. Aan spul voor bevestiging en voeding ben je al snel 100 euro kwijt. Hetzelfde geldt voor de kosten van de softwarelicentie van MRA of TT Go. Als je er vervolgens vanuit gaat dat een zumo 396 na vijf jaar nog minimaal 100 euro opbrengt, dan is de kostprijs van beiden feitelijk gelijk. Krijg je er bij de smartphone alleen ‘gratis’ wat praktische issues bij plus het risico op defect. Dat laatste risico is zelfs 100% als je rijdt met een actuele iPhone. Gaat geheid stuk Ook hier: Vraag maar aan Itchy Boots. Niet doen dus. Gebruik dan liever een ‘oudje’. Of koop een gebruikte Garmin of TomTom. TIP: op https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/ vind je een keuzehulp ‘garmin of tomtom’.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?