MrGPS: Welke routeplanner? Deel 7: Kurviger.de

Het automatisch plannen van een mooie route is minder eenvoudig is dan het lijkt. De kaart is de basis en die is ingericht op het plannen van een efficiënte route. Dat is te beïnvloeden door gebruik van slimme algoritmes, maar levert ook beperkingen. En bovendien is de ene rijder de andere niet, en zijn er ook grote verschillen per land. Je ziet zowel Garmin als TomTom worstelen met haar algoritmes. Voor Nederland doet in mijn ogen TomTom dat nog het beste en weet echt leuke en verrassende wegen buitenaf te vinden. Tegelijk echter stuurt TomTom je vaak door ...
Het automatisch plannen van een mooie route is minder eenvoudig is dan het lijkt. De kaart is de basis en die is ingericht op het plannen van een efficiënte route. Dat is te beïnvloeden door gebruik van slimme algoritmes, maar levert ook beperkingen. En bovendien is de ene rijder de andere niet, en zijn er ook grote verschillen per land. Je ziet zowel Garmin als TomTom worstelen met haar algoritmes. Voor Nederland doet in mijn ogen TomTom dat nog het beste en weet echt leuke en verrassende wegen buitenaf te vinden. Tegelijk echter stuurt TomTom je vaak door de bebouwde kom en leidt je bovendien veelvuldig door woonwijken bezaaid met verkeersdrempels. Vooral in Zuid Europa sta je geregeld voor een weggetje dat toch echt té avontuurlijk is en amper met de motor begaanbaar. MrGPS: Welke routeplanner? Deel 6: Routeyou Garmin kent dat laatste probleem veel minder, maar levert binnen Nederland dan vaak weer net te veel N-wegen. Kan dat nou echt niet beter? Dat dacht ook de Duitse, toch nog, student Robin Boldt. Een jaar of acht geleden ging hij zelf aan het programmeren en ontwierp de eerste versie van Kurviger. Toen bleek dat daar veel belangstelling voor was besloot hij er zijn werk van te maken. Daarbij bovendien, heel belangrijk, goed luisterend naar z’n gebruikers, ondermeer via het speciale Kurviger forum. Resultaat is de misschien wel beste routeplanner in de markt. In basis gratis, maar de meest interessante is de betaalde versie, Kurviger tourer. Met een tientje per jaar bovendien heel betaalbaar. Ik raad elke lezer aan die investering te doen. Niet alleen vanwege de extra features, maar bovendien als waardering voor de geweldige inspanning van Robin in deze. Want ik garandeer je: je gaat Kurviger zeer waarderen! Net als conculega’s MyDrive, MRA en routeyou is ook Kurviger een online planner. Je werkt gewoon vanuit je browser; en da’s altijd hetzelfde. Of je nu met PC of mac werkt; op je computer, tablet of smartphone. Want zelfs dat laatste is goed te doen. En ook al is Kurviger (= bochtiger) evident van Duitse origine: als je de website opzoekt op kurviger.de/nl is alles meteen in het Nederlands. Hoe werkt het? Om te beginnen kies je linksboven welk type route je wilt gaan maken: In dit geval is de blauwe knop de optie ‘extra bochtig’. Maar links ervan zie je ook ‘bochtig’ en ‘snel en bochtig’; voor de rijders die niet alsmaar links en rechts willen maar liever het gas nu en dan wat opendraaien. Die lijkt nog het meest op wat Garmin standaard doet. De ‘gewone’ bochtig optie; vergelijkbaar met hoe TomTom rekent, maar dan met gelukkig sterkere weerstand van steden. De optie ‘extra bochtig’ is voor Nederland beslist mijn persoonlijke voorkeur. In het screenshot zie je daarnaast nog een extra knop; die werkt alleen bij Kurviger Tourer, de betaalde versie. Daarmee zie je bij je plannen de uitkomst van alle drie de varianten tegelijk in beeld. Ter illustratie van de verschillen een bekende lastige route: van Woerden naar Leusden. Waarbij het vinden van kleine wegen echt op zeer gespannen voet staat met de kortste route. Er ligt immers een complete stad precies tussen. In zo’n situatie zie je dat de minst bochtige optie er niets van bakt en je vrolijk over de snelweg stuurt.  De middelste is al een heel end beter: Maar bijvoorbeeld dat stuk bij Maarsen is echt geen donder aan. Gaan we naar maximaal bochtig dan ziet het er heel anders uit: Wel zie je wat verboden in te rijden bordjes staan. Klik er even op en je kunt kiezen voor ‘laat zien in google maps (wel even zelf de precieze plek onthouden). Kort onderzoek leert wat er loos is: Gelukkig gaan we in het weekend toeren dus deze waarschuwing mag je negeren. Evident is die laatste route de mooiste. Maar met 79 kilometer ook echt wel de langste: de eerste versie was slechts 44 km. Er is echter ook nog een tussenvorm: wil je wél een beetje opschieten, maar snelwegen toch echt vermijden dan is daar een extra knop voor: Het resultaat is dan veel beter, maar je pakt wel veel bebouwde kom, bijvoorbeeld dwars door Breukelen. In de praktijk zul je vaak zien dat je delen van de route snel wilt rijden, bijvoorbeeld om een minder mooie omgeving door te steken, en je een tweede deel juist ‘klein’ wilt rijden. En daarvoor heeft de betaalde tourer-versie de perfecte oplossing: Klik met de rechtermuis op de kaart en stel in als startpunt. Zet op dezelfde manier het eindpunt. In dit geval van Dorsten naar Engelskirchen. Kijk naar de kaart: daar tussen Dortmund en Oberhausen is weinig eer te behalen. Maar vanaf Hattingen is het minder bebouwd. Klik ook daar met de rechtermuisknop. Doe hetzelfde ten zuiden van Schwelm; daar beginnen de bossen. Kijk nu in de kolom links en zie dat je per segment het routetype kunt instellen. Over de snelweg door het Ruhrgebiet; daarna even secundaire doorgaande wegen en vervolgens  het genieten van de kleinste wegen…. En de tijdsvoorspelling eveneens op maat zodat je op tijd in je hotel zult zijn. Hoe mooi wil je het hebben? Kan dat nóg beter? Amper. Of toch wel: nóg mooier is als je die variabelen zelf helemaal kunt finetunen. En ook dat is mogelijk: druk maar op de knop ‘sterkte van vermijdingen’: En je kunt zelf een weging geven van hoe sterk zo’n vermijding zal doorwerken Wat kan er dan beter? Nou… ik zou ook dit graag per segment willen kunnen instellen. En bovendien dat ook de weerstand van bebouwde kom instelbaar is. En tot slot de mogelijkheid om onverhard juist voorkeur te geven. Maar ik weet dat Robin mee leest dus ook die optie zal er vast wel ooit komen. En dan, als je klaar bent met plannen? Nou… da’s inmiddels gesneden koek, toch? Kiezen voor export; en daarbinnen de gpx en dan als track exporteren. En dan via de cloud draadloos naar je toestel… Exporteren als route kan ook, maar daarover een andere keer.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?