Mr GPS: Hoe interessant is de Zümo XT?

Nog nooit van de Zümo XT gehoord? Dat kan kloppen, want het toestel werd pas enkele dagen geleden geïntroduceerd tijdens de motorbeurs in Dortmund. Uiteraard zit MrGPS daar bovenop. Juist de komende tijd zul je immers gaan bepalen of er een (nieuw) navigatiesysteem moet komen. Daarom: hoe interessant is de Zümo XT? Zoals je misschien weet, ben ik als MrGPS van origine een Garmin-man. TomTom vond ik lange tijd maar niets. Dat is de afgelopen jaren echter behoorlijk verschoven: TomTom maakte grote stappen, terwijl Garmin stilstond en misschien zelfs iets achteruit ging. Dat verschil was ook zeer ...
Nog nooit van de Zümo XT gehoord? Dat kan kloppen, want het toestel werd pas enkele dagen geleden geïntroduceerd tijdens de motorbeurs in Dortmund. Uiteraard zit MrGPS daar bovenop. Juist de komende tijd zul je immers gaan bepalen of er een (nieuw) navigatiesysteem moet komen. Daarom: hoe interessant is de Zümo XT? Zoals je misschien weet, ben ik als MrGPS van origine een Garmin-man. TomTom vond ik lange tijd maar niets. Dat is de afgelopen jaren echter behoorlijk verschoven: TomTom maakte grote stappen, terwijl Garmin stilstond en misschien zelfs iets achteruit ging. Dat verschil was ook zeer zichtbaar in de markt: vijf jaar geleden kocht tachtig procent van de toerrijders een Garmin Zümo. Afgelopen jaar lag die verhouding andersom. Sinds de komst van de TomTom Rider 400 heeft Garmin significant marktaandeel verloren. Er moest dus echt wel iets gebeuren. Heeft Garmin nu wél geluisterd naar de markt? Spoiler alert: ik ga niet eerst een heel verhaal vertellen, maar meteen de uitkomst. Ja! Garmin heeft duidelijk alle zeilen bijgezet. De nieuwe Zümo XT is goed, erg goed, zowel qua hardware als software. Zó goed dat ik verwacht dat de verhoudingen weer helemaal terug zullen draaien. Sla de spaarpot maar vast stuk. Alle registers open Wat is er dan zo goed aan de nieuwe XT? Nou, dat is een hele lijst. Garmin heeft echt alle registers opengetrokken. Om te beginnen het fysieke toestel. Dat heeft een scherm van 5,5 inch, dus nog groter dan dat van de 595. Ook de resolutie is hoger dan ooit tevoren (1.280 x 720 HD). Bovendien is het scherm ‘capacitief’, wat het veel gemakkelijker te bedienen maakt. Het belangrijkste is echter dat de helderheid en de afleesbaarheid in zonlicht echt heel erg goed zijn. Het zet alle andere Zümo’s en Riders in de schaduw. De kast is strak vormgegeven. De Zümo 595 was wat stoerder, de XT meer ‘sophisticated’. Ondanks het grotere scherm is de unit even breed als de 595, maar minder hoog en (veel) minder dik. Hij is daardoor minder ‘lomp’. Met 226 gram is hij maar liefst 148 gram lichter dan zijn voorganger. Dat gaat niet ten koste van de robuustheid; voor het eerst is zelfs sprake van ‘military grade 810G’. Er is gelukkig ook geen verwisselbare accu meer, want daar waren bij de 590/595 veel problemen mee. Aan de achterzijde vind je twee flapjes: één voor een optionele micro-SD- geheugenkaart en één voor usb. Bij deze usb valt op dat Garmin is teruggegaan naar de mini-usb. Wat mij betreft een goede keuze: micro-usb en usb-C zijn toch echt kwetsbaarder gebleven. Ook de motorsteun is veranderd en veel compacter geworden. De kleine omvormer van twaalf naar vijf volt zit nu in de voedingskabel. Een ander pluspunt is dat we nu ook van die enorme kabelboom van de voorganger af zijn. Nadeel: de XT kent, net als de 396, geen audio-out meer. Het geluid zal dus altijd via Bluetooth gaan. Het toestel is ook veel sneller geworden. Dat merk je bij de bediening, maar ook bijvoorbeeld bij het importeren van een track. Dat gaat nu in enkele seconden (!) in plaats van enkele minuten. Bovendien hoef je niet meer óp de track te staan om je route te activeren: bij de XT kun je kiezen je naar het dichtstbijzijnde punt te laten brengen. Kronkelwegen Maar… hoe zit het dan met het MrGPS-stokpaardje, de ‘curvy roads’? Zoals bekend functioneerden die bij de Zümo tot dusverre niet goed: veel te veel N-wegen. Daarin scoorde de TomTom Rider veel beter. Ik zeur er bij Garmin al jaren over. En nu: eindelijk, eindelijk kijkt de Zümo ook naar de ‘lagere’ wegen dan de N-wegen. Bovendien heeft de functie ook een mooie plek gekregen in de user-interface. Je hoeft het niet als ‘algemene instelling’ (zoals ‘Snelste route’) te gebruiken, maar je ziet bij elke ingevoegde bestemming een extra knop waarmee je kunt aangeven dat je helemaal niet zo snel mogelijk van A naar B wilt, met daarbinnen dan ook weer verschillende niveaus. Ook qua ‘slimme dingen’ zit alles erop en eraan. En daarmee bedoel ik vooral de relatie met je smartphone. Niet alleen voor verkeersinformatie, maar ook voor het via de Garmin-app overzetten van gpx-bestanden of afspelen van je Spotify. Net als in de 396 kent ook de XL ongevaldetectie. Ziet het toestel dat je een ongebruikelijke move hebt gemaakt, dan kan het automatisch een tevoren in te stellen contact informeren. Wel zo veilig als je in je uppie op pad bent. De Zümo wordt uiteraard geleverd met de CN-wegenkaart van heel Europa, maar daar blijft het niet bij! Vooral voor de offroader interessant is dat ook de topo-kaart van heel Europa is voorgeïnstalleerd. Bovendien kun je ook de satellietfoto’s van BirdsEye installeren. Switchen tussen die kaartlayers doe je met één druk op de knop. Updaten van de kaarten kan zowel op de ‘ouderwetse’ manier via Garmin Express als via wifi. Lastige keuze Grote vraag is vervolgens natuurlijk wat die XT gaat kosten. De BMW Navigator VI kost immers € 800,- en dat is nog zónder motorsteun! Dit toestel biedt méér dan de Navigator VI, dus zal ook wel duurder zijn? Nope… Misschien nog wel de grootste verrassing: de Zümo XT is € 100,- goedkoper dan de 595 en ligt voor € 499,- in de schappen… En tja, dan wordt de keuze wel lastig. TomTom scoort zijn punten vooral op het gebruiksgemak in combinatie met de ‘Spannende route’. Ook al is er ook behoorlijk gesleuteld aan de interface van de Zümo, het is en blijft een heel veelzijdig toestel en dus relatief complex. De nu wél goede kronkelwegen maken echter veel goed en zijn zeer eenvoudig te gebruiken. De XT concurreert allicht ook met de Zümo 396: voor het prijsverschil tussen die twee zou ik zelf echter altijd voor de XT gaan, al was het maar vanwege dat schitterende scherm. Tekst en fotografie: Hans Vaessen Zie ook de uitgebreide video-review op www.mrgps.nl [ninja_form id=27]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?