Turbo, intercooler of supercharger?

Op de Tokyo Motorshow liet Suzuki de Recursion 600 zien. Een prototype met turbo en intercooler, die de 588cc paralleltwin van lucht voorziet. Ook Kawasaki presenteerde onlangs een motorblok met supercharger. Het lijkt er dus echt op dat we op relatief korte termijn weer motorfietsen met turbo- of supercharge-aandrijving gaan zien. Termen zoals turbo, supercharger en intercooler passeren daarom keer op keer de revue, dus zetten wij ze even op een rijtje. Want hoewel ze veelal dezelfde uitwerking hebben, verschillen ze van elkaar.

 

Werking turbo’s en superchargers

TurboZowel een turbo als supercharger voorziet het motorblok van samengeperste lucht. Simpel gezegd gebeurt dit door een turbineblad die heel snel ronddraait, en op deze manier meer lucht naar binnen duwt dan wanneer de motor het zelf naar binnen moet zuigen. Deze extra lucht heeft als voordeel dat er ook extra brandstof toegevoegd kan worden, en elke verbranding op deze manier extra kracht/vermogen oplevert. 

 

Verschil turbo en supercharger

Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt, is er wel echt verschil tussen de turbo (Suzuki) en supercharger (Kawasaki). Het verschil zit ‘m in de aandrijving. Een turbineblad draait immers niet vanzelf. Kort door de bocht kunnen we het verschil simpel duiden: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, een supercharger wordt direct aangedreven door het motorblok, meestal door een riem of ketting, rechtstreeks vanaf de krukas. 
Je kunt misschien denken dat dit voor de werking weinig uitmaakt, maar dat is niet waar. Doordat een turbo afhankelijk is van de uitlaatgassen, moet een motor dus eerst flink uitlaatgassen produceren voordat de turbo op gang kan komen. Een supercharger is hierdoor constanter, en kan al bij lage toerentallen druk leveren. Het nadeel van een supercharger echter, is dat er directe motorkracht nodig is om ‘m aan te drijven, en deze kracht dus eigenlijk wordt weggesnoept van het vermogen aan het achterwiel. Daar waar een turbo puur gebruik maakt van een restproduct (uitlaatgas).

 

Wat is nou een intercooler?

Doordat de lucht in turbo’s en superchargers wordt samengeperst, wordt de lucht opgewarmd. Dit komt niet zozeer door de wrijving van bijvoorbeeld een turboblad, maar vooral doordat lucht onder hoge compressie nou eenmaal warmer wordt. Een simpel natuurkundig verschijnsel. Echter, hoe warmer de lucht, hoe meer de lucht uitzet en waardoor er minder massa aan lucht (en dus ook zuurstof) in de cilinder gepompt kan worden. Een intercooler zorgt ervoor dat de opgewarmde lucht weer wordt gekoeld, waardoor er meer zuurstof verbrand kan worden, en is hierdoor een vaak onmisbare schakel om een turbo of supercharger te laten renderen. Qua werking kun je een intercooler vergelijken met een radiator.

 

Tekst: Eddie de Vries

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL