vrijdag 26 april 2024

Boudewijn Geels: ‘Ik dagdroom van een gitzwarte Z1000SX’

Kun je verliefd worden op de tweelingzus van je vrouw? Geen flauw benul, mijn vrouwen hadden nooit tweelingzussen. Bij motoren kan het in elk geval heel erg wel. Want opnieuw dagdroom ik van een gitzwarte Kawasaki Z1000SX.

Maar gast, denkt de lezer van dit artikel na kennis genomen te hebben van mijn vorige epistels, je hebt toch al een Kawasaki Z1000SX? Eh, ja, maar met dat exemplaar waren wat dingetjes aan de hand. Grotendeels oplosbaar – de verkopende partij stelde zich redelijk op. Maar toen de motor ook nog geen ABS bleek te hebben waar dat wel in de advertentie op Motoroccasion.nl was beloofd, was het klaar. Ik heb netjes mijn geld teruggekregen en heb mijn handen weer vrij om te kopen wat ik wil.

En ik wil dus opnieuw een Kawasaki Z1000SX. Gitzwart. Uit zijn geboortejaar 2011, net als de vorige, want dan zijn ze nog een beetje betaalbaar: zo rond de 6.500 euro. Maar nu graag met ABS. En zonder gedoe what so ever.

Er stond er een bij een vestiging van MotoPort. Helaas, toen ik belde, zwaaide de verkoper net de gelukkige nieuwe eigenaar uit. Er staat er eentje bij een bedrijf dat me door een ander bedrijf sterk wordt afgeraden. Terecht, onterecht, geen idee, maar ik neem geen enkel risico meer.

Boudewijn Geels: ‘Eerst keuren, dan kopen (en dus niet andersom)’

Alleen, hoe doe je dat, ‘geen enkel risico nemen’? Ik ben een hardcore leek. Telkens weer een aankoopkeuring laten doen dan? Ja, heb ik dus net geleerd. Maar ik ben ook hardleers. En gierig? Hm. Nee, ik hou het op ‘kostenbewust’. Dat klinkt als een kwaliteit, en zelfbedrog makes the world go round.

Ik heb nog een zwarte Kawa Z1000SX gezien, maar die heeft heel wat kilometers op de teller: 51.000. Dat is veel meer dan andere Kawa’s, die vaak nog onder de 30.000 zitten. Maar, weet ik inmiddels, een tellerstand van 51.000 met onderhoudsboekjes is geloofwaardiger dan 29.000 zonder boekjes. Zeker als het een importmotor betreft.

Boshuizen Motor Service heet de verkopende handelaar. In Raalte. Nooit geweest, Raalte. Klinkt als zo’n boerendorp waar je voor lul rijdt als je geen open uitlaat hebt. Maar à la, ik stuur een mail. En wat ik terugkrijg, maakt me blij. ‘De motor is nieuw verkocht bij Ter Braake Motoren in Nijeveen’, lees ik. ‘Wij hebben de motor vanaf bijna nieuw in onderhoud gehad en hij heeft altijd zijn beurten op tijd gehad.’

Oké, dat zei de vorige handelaar ook, maar nu is er kennelijk sprake van hard bewijs. ‘Het meest recente onderhoud is een half jaar geleden geweest, zo’n 700 kilometer geleden. Dat was een grote beurt. Verder zijn de kleppen gesteld, nieuwe bougies, remvloeistof, olie + filters, nieuwe remblokken voor en een nieuwe voorband. Dat was voor bijna 1.000 euro aan onderhoud!’

Ik vind uitroeptekens in advertenties altijd verdacht, maar deze werkt. En om het af te maken staat er: ‘Er zit voorlopig ook geen verder onderhoud aan te komen.’

In mijn buik gaat een hele vlinderkolonie tekeer.

In alle staten bel ik mijn vriend E. ‘We gaan naar Raalte!’ Hij: ‘Wat moeten we in Raalte?’ Ik: ‘Daar staat mijn nieuwe Kawa!’ Hij: ‘Weet je dat net zo zeker als de vorige keer?’ Ik: ‘Nu nog zekerder!’ E. is even stil. ‘Kerel, dan gaan wij naar Raalte.’

Achterop op een KTM Super Duke 1290 GT ben je daar vanuit Amsterdam in een ommezien, zo blijkt. ‘De Kawasaki? Die staat daar links’, zegt een totaal niet glad ogende verkoper. Ik zet me schrap: niet meteen weer in katzwijm Geels! Goed opletten deze keer!

Tevergeefs. Een zwarte parel wordt naar voren gerold. Knikkende knieën. Vlinderkolonie op anabolen. Nee hè, daar gaan we weer! De verkoper ziet mijn blik… en glimlacht.

Wordt vervolgd.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen