Duizend kilometer in een etmaal op een BMW R26

Werkelijk overal maakt Piet Vader wereldkundig dat hij op zijn stokoude BMW R26 in 24 uur duizend kilometer gaat rijden. In de voorbereidingsperiode slaat de twijfel genadeloos toe als de motor letterlijk half uit elkaar dondert. Maar een weg terug is er niet.

Na een slapeloze nacht schudt Piet Vader begin mei om half zeven ’s ochtends zijn vrouw wakker. Met een eindeloze stroom woorden vertelt hij haar over The Loop. Het idee voor de prestatierit ontstaat die nacht in zijn hoofd en nestelt er zich definitief. Om alle corona-zorgen te vergeten – logisch met een kwetsbare moeder van 93 jaar en ook zakelijk is het een onzekere periode – is het tijd voor wat leuks. Ofwel: duizend kilometer in 24 uur tijd op een BMW R26 als positief tegenwicht voor alle Covid-19 ellende.

Oude rotzooi

Twijfel over The Loop kent Vader niet: ‘Dit moest het zijn. Al heb ik later wel vaak gedacht: had ik maar 500 kilometer gezegd. Natuurlijk moest het op een R26 uit 1959, want het ligt totaal niet voor de hand om het daarop te doen. De keuze voor de BMW weerspiegelt mijn karakter: het moet anders en leuk zijn.’

Van leuk is geen sprake als Vader aan de voorbereiding op zijn rit begint. ‘De BMW stond er waardeloos bij. Dertig jaar lang had hij geen enkele liefde gehad en alles wat kon uitdrogen was uitgedroogd. Door heel wat kilometers te maken, heb ik de kwaaltjes eruit gereden. Alles flikkerde letterlijk van de motor af. Nooit stond ik zo veel stil met een motorfiets. De auto stond standaard klaar voor de deur met een trailer er achter om me weer eens ergens op te pikken.’

BMW R26
Een iets te vertrouwd beeld in de voorbereiding.

Vader verloor in het voortraject een uitlaat, zag de verlichting uitvallen en de spanningsregelaar, ontsteking en cardan sneuvelen. ‘Dat viel tegen, ik had gedacht dat de BMW R26 het wel zou redden. Daarom heb ik hem langs oom Piet gestuurd voor een second opinion. Hij sleutelt al zijn hele leven aan boxers bij Harry Meijer (BMW-dealer in Lijnden, red.) en hij is een instituut. Oom Piet stelde hem af en heeft her en der een likje vet gegeven. Hij heeft het nooit tegen me gezegd, maar hij maakte zich nog meer zorgen dan ik dat het niet zou lukken.

Bij Harry Meijer trokken we de finishlijn van The Loop. Harry geniet van dit soort tochten, die is dol op oud spul. Hij heeft genereus geholpen met spullen en een motor. Mijn maatje Franklin zou me namelijk vergezellen. Alleen rijdt hij op oude rotzooi – al is dat niet zo netjes om te zeggen van zijn Japanse klassiekers – en daarom regelde Harry iets betrouwbaars.’

999 kilometer door de regen

In zijn beste vriend Franklin heeft Vader wel alle vertrouwen. ‘Fysiek, dat wist ik zeker, flikken wij het, alleen de motor was onzeker. Franklin en ik zijn uit hetzelfde hout gesneden en ik wilde dit alleen doen met iemand die ik honderd procent vertrouw. Alleen was geen optie, ik wilde op iemand kunnen terugvallen.’

BMW R26
De BMW’s van dienst.

Pas enkele weken voor de rit krijgt Vader het vertrouwen dat het goed gaat komen met de BMW R26 die hij slechts een paar maanden in het bezit heeft. ‘Eind 2019 kocht ik hem als curiositeit en vanwege zijn mooie silhouet. Het beeld van curiositeit heb ik na duizend kilometer bijgesteld. Het is een volwaardig vervoermiddel ook al reden onze ouders en grootouders hier op. Ik dacht dat het een nostalgisch ding was, maar het is veel meer als je zo’n beproeving aankan.’

Waar de R26 in de voorbereiding vooral zijn lelijkste kant laat zien, toont hij tijdens The Loop slechts zijn aangename zijde. ‘Vooraf had ik twee angsten: ’s nachts in het pikkedonker stil vallen in Musselkanaal en 999 kilometer door de regen rijden.’ Het blijkt een overbodige angst, want zowel het weer als de BMW werken perfect mee.

Uiteindelijk leggen Vader en Franklin 1030 kilometer af in 15,24 uur. De geregistreerde topsnelheid van 122 km/u staat indrukwekkend, maar moet een foutje van de GPS zijn. ‘Een top van 110 km/u klinkt realistischer. Toen dacht ik al dat het echt niet harder moest.’ De gemiddelde snelheid van 66,9 km/u is een meevaller, alle plannen waren gebaseerd op 60 km/u.

Rijden in een bubbel

De route voert voor bijna honderd procent over provinciale wegen. ‘Met 17 pk en zonder richtingaanwijzers krijg je een heel naar gevoel op de snelweg.’ Een smartphone fungeert als navigatiesysteem. ‘Een BMW R26 heeft standaard geen usb-poort om de telefoon op te laden, die heb ik er op gezet.’

Naar het meest noorde-, ooste-, zuide- en westelijke dorp van Nederland, op één dag

Ondanks alle angsten vooraf heeft het duo het tijdens de gehele rit geen moment zwaar. ‘Daar was alles veel te leuk voor. We hebben om half vier ’s nachts een half uur geslapen onder de overkapping van een bedrijfspand in Veghel. Met een buff over mijn ogen heb ik heerlijk getukt.’

BMW R26
Na 850 km oogt het duo toch wat getekend.

De reis was een groot hoogtepunt, maar dat kan niet van de culinaire geneugten worden gezegd. ‘Franklin had naar recept van zijn oma twee ovenschotels macaroni-cheese gemaakt. De aangestampte substantie sneed hij in hapklare brokken. Het was functionele voeding en het smaakte beter dan het klinkt. Aan restaurants deden we niet. Op koffie na waren we volledig selfsupporting.’

Vader denkt diep na over de vraag wat er nou zó leuk was aan zijn Loop. ‘Daar vraag je me wat. Het is de aanloop er naar toe, het betrouwbaar maken van het motortje en dat je het samen met je maatje flikt. In Zeeland beleefden we een prachtige zonsopgang na een koude nacht. Als je dat soort momenten kunt delen is het superleuk. Franklin reed ’s nachts twee meter achter me om de weg te verlichten. Met dat peertje van de BMW R26 zie je echt geen moer. De broederschap zonder onvertogen woord, de succesvolle afronding, alles is even bijzonder. Het gaf ons zo’n euforisch gevoel dat we bij Hotel New York in Rotterdam de route hebben aangepast om ook de provincie Utrecht mee te pakken. Je zit in een bubbel, een uurtje extra rijden is ook niet niets meer.’

BMW R26
Hazenslaapje van een half uur.

Wakker worden in tanktas

Vader is een bommetje gevuld met aanstekelijke positieve energie en daarom vindt hij het leuk om met zijn Loop een enkele kritische kanttekening te ontkrachten. ‘Soms hoorde ik vooraf: “Is dit wel verantwoord?” Dat bepaal ik toch zelf wel. Weg met die Nederlandse vertrutting! Ik ben toch niet gek. Als ik wakker was geworden in mijn tanktas, was ik wel gaan slapen.

Opzoeken die video!

Het nummer elf dat prominent op de nummerplaten prijkt is een ode aan Troy Corser. Iedereen die nog nooit het filmpje zag van de boenderende Australiër op Goodwood moet gaan zoeken op de combinatie Corser, BMW en Goodwood. Nu! Het is magnifiek om te zien hoe Corser een machine uit 1929 tot voorbij de pijngrens uitmelkt. Dat de BMW R57 Compressor een ongeveerd museumstuk is, lijkt hem niet te deren. Serieus: bekijk de beelden eens op YouTube en geniet. Geïnspireerd door Corser pakte Piet Vader vlak voor de finishlijn de Bijlmerbocht met de R26 op haren en snaren. ‘Het is leuk om hard te rijden met zo’n ding. Hij pakt echt wel zijn bochtjes mee, al verwacht niemand dat.’

BMW R26

Feest met advocaatjes en slagroom

The Loop was uiteindelijk meer dan een uitgebreid blokje om de kerk omdat Vader er een goed doel aan vastknoopte. Mensen konden een deel van de route adopteren door het kopen van Corona-miles. Daarmee is een leuk bedrag verzameld voor een feestavond in het verzorgingshuis van Vaders moeder met live muziek en een overvloed aan advocaatjes met slagroom.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?