Boudewijn Geels: ‘Motoren? Geen verstand van’

Ik heb altijd een beetje te doen met motorherbergiers. Hoezeer deze doorgaans sympathieke ondernemers zelf ook motorfanaat zijn, het moet een hele opgave zijn om elke dag weer enthousiast met nieuw gearriveerde klanten over gemotoriseerde tweewielers te ouwehoeren. Ad, de nog redelijk nieuwe eigenaar – sinds 1 januari 2019 – van motorhotel Gus in Hoxel-Morbach, in de Eifel, heeft dat als volgt opgelost, vertelt hij ons ’s avonds op zijn terras. ‘Ik zeg meteen: “Ik heb er geen verstand van”.’ Dat is zo’n beetje hetzelfde als de paus die zegt dat-ie niet katholiek is, denk ik verbaasd. Ad, een gemoedelijke Brabander van 55, kenden ...
Ik heb altijd een beetje te doen met motorherbergiers. Hoezeer deze doorgaans sympathieke ondernemers zelf ook motorfanaat zijn, het moet een hele opgave zijn om elke dag weer enthousiast met nieuw gearriveerde klanten over gemotoriseerde tweewielers te ouwehoeren. Ad, de nog redelijk nieuwe eigenaar – sinds 1 januari 2019 – van motorhotel Gus in Hoxel-Morbach, in de Eifel, heeft dat als volgt opgelost, vertelt hij ons ’s avonds op zijn terras. ‘Ik zeg meteen: “Ik heb er geen verstand van”.’ Dat is zo’n beetje hetzelfde als de paus die zegt dat-ie niet katholiek is, denk ik verbaasd. Ad, een gemoedelijke Brabander van 55, kenden mijn maat E. en ik nog niet. Wij kenden onze landgenoten Gerben en Suzanne, afgekort tot Gus – met de u van und. Rond 2010 waren we voor het eerst bij ze. Toen waren ze nog niet zo lang in business. Althans, er zat nog een hoop werk aan hun pand. Ontzettend stoer vond ik dat: op goed geluk een grote berg gestapelde stenen kopen op een afgelegen plek in Duitsland en dan maar hopen dat motorrijdend Nederland je weet te vinden. Rijden deden ze zelf ook. Suzanne zelfs als een raket. Toen wij na een intensieve nacht aan de bar ’s ochtends rond elf uur wegreden, moest ze toevallig in het centrum van het dorp zijn. Suzanne haalde ons met een bloedgang in en verdween in een wolk van metaalschilfers van haar stepjes – de weg was nogal bochtig – binnen enkele seconden uit zicht. E. en ik hebben het er tien jaar later nog over. ‘Suus durft inderdaad te rijden’, weet Ad, ‘maar ze rijdt goed én netjes.’ Boudewijn Geels: ‘Mooi, maar sloom’ Ik wil weten wat Ad zelf heeft. ‘Een BMW GS. Maar wij rijden eigenlijk te weinig. Tsja, in het seizoen kunnen we niet, want dan zijn we hier druk. En buiten het seizoen is het weer vaak niet aantrekkelijk. Ik heb zelf ook pas zes jaar mijn rijbewijs. Astrid heeft het hare afgelopen winter pas gehaald.’ En dan wel steeds dat motorvolk over de vloer dat het over niks anders heeft? Ad: ‘Ja. En ik vind dat hartstikke leuk. Alleen kan ik zelf niet meepraten.’ Van oorsprong is hij tuinder van beroep. ‘Komkommers en tomaten. Daarna had ik een Bakker Bart, als franchiser. Ik heb ook nog in loondienst in de bouw gewerkt. Maar doen wat iemand anders zegt valt niet mee als je altijd zelfstandige bent geweest. Ik miste ook de spanning van het ondernemerschap.’ Beneveld door zes biertjes vergeet ik dat ik – in de horeca een forse handicap – totaal niet dienstbaar ben. Zo’n motorherberg lijkt mij ook wel wat! Maar hoe gaat zoiets? Ad: ‘Twee jaar geleden zaten we bij een ander motorhotel, Am Vulkanberg, hier vijftig kilometer verderop, en hoorden we dat Gus te koop was. We waren hier al eens geweest en toen had Gerben dat al aangekondigd. De uitdaging was eraf, zei hij. Dus gingen Astrid en ik onderzoeken of het kon. En nu zitten we hier.’ Hij en zijn partner Astrid weten het te rooien. ‘Maar als we opnieuw dichtmoeten door corona wordt het wel pittig’, zegt Ad. Mijn vriend E., zoon van een ondernemer, knikt ernstig. ‘Daar moet je wel tegenkunnen, die onzekerheid.’ In het toilet kijk ik in de spiegel. Ik zie de wallen onder mijn ogen. Terwijl ik voor tachtig procent veilig in loondienst ben. Ik schud mismoedig het hoofd en denk: “Geels, jij zou als ondernemer geen oog dichtdoen.’

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?