zaterdag 5 oktober 2024

Aankoopadvies Yamaha MT-09: ook de moeite waard als tweedehands?

Met de MT-09 zet Yamaha sinds 2014 een lang vergeten traditie voort: een inline driecilinder, verpakt in een roadster. Is de Triple ook de moeite waard als tweedehands?

Bij Yamaha heeft de inline driecilinder een traditie die velen van ons al lang zijn vergeten: eind jaren zeventig en begin jaren tachtig had het merk met de drie stemvorken al motorfietsen met driecilindermotoren in het assortiment, zoals de XS740 en later de XS850. Dat waren zware machines met cardanaandrijving en net zo naakt als destijds gebruikelijk was voor motorfietsen. Met de MT-09 haalt Yamaha in de winter van 2013 het concept van de driecilinder weer naar boven, maar deze keer wordt het compacte motorblok geplaatst in een lichtgewicht aluminium chassis dat de klassiek naakte, maar futuristisch gestileerde Yamaha een zeer handelbaar rijgedrag geeft, mede dankzij het brede stuur.

Aankoopadvies Honda NC750X: snelle hinde

Na diverse kleine aanpassingen aan het oorspronkelijke model uit 2013 – nieuwe motormapping voor betere gasrespons bij lage toerentallen, nieuwe distributiekettingspanner voor rustiger motorgeluid – komt er in 2017 een grotere update. Yamaha heeft voor 2017 een nog dynamischer uiterlijk bedacht. Het meest opvallende kenmerk is het nieuwe ‘gezicht’ van de MT-09 met de dubbele LED-koplamp. Daarnaast is de achterkant drie centimeter ingekort. Er zijn ook nieuwe achterlichten en een achterspatbord gemonteerd aan de swingarm, evenals een gewijzigd zadel. Maar technisch gebeurde er ook iets: een slipperkoppeling en een quickshifter (QSS), waardoor er zonder koppeling kan worden opgeschakeld. Ook werd de voorvork en de uitlaat gewijzigd, de knipperlichten verplaatst naar naast het rooster en het dashboard dichter bij de koplamp.

Acht jaar na de introductie van de eerste MT-09 ging in 2021 de derde generatie van start. De Triple krijgt een krachtigere motor, een nieuw frame, een nieuwe ophanging, nieuwe elektronica en een nieuw, nog agressiever uiterlijk. Tegelijkertijd wordt er gewicht bespaard. De belangrijkste reden voor de ontwikkeling van de nieuwe motor zijn aangescherpte emissienormen door de introductie van Euro 5.

Voor 2024 wordt de MT-09 opnieuw rigoreus aangepakt. Met een opgefrist uiterlijk, een 5-inch TFT-kleurendisplay met smartphone-connectiviteit en navigatie via de MyRide Link app. Daarnaast krijgt de MT-09 cruisecontrol, soft-click richtingaanwijzers en een derde generatie quickshifter. Maar ook intelligente technologie zoals Yamaha Ride Control, waarmee je de vermogenskarakteristieken kunt aanpassen aan verschillende omstandigheden, en een zesassige IMU.

Test 2024 Yamaha MT-09: Weer een verslaving!

De Yamaha MT-09 komt vrij vaak voor op de tweedehandsmarkt, dit geldt voor alle bouwjaren. De prijzen liggen over het algemeen op een behoorlijk niveau – onder de 6.000 euro is in principe niets te vinden. Veel aangeboden exemplaren van oudere bouwjaren hebben al meer dan 30.000 kilometer gereden. Hierbij moet worden bedacht dat bij 40.000 kilometer de eerste grote klepservice nodig is, de kosten voor deze inspectie zullen meestal boven de 600 euro uitkomen.

Verder zijn er bij het bekijken van een MT-09, afgezien van gebruikelijke zaken zoals de staat van banden, ketting en tandwielen, sporen van valpartijen aan uiteinden van het stuur, voetsteunen en hendels, geen speciale aandachtspunten. Sommige exemplaren maken lawaai in de zesde versnelling, maar technisch gezien lijkt dit geen probleem te zijn. Als de gasrespons vooral bij een koude motor slecht is, moet worden gecontroleerd of de nieuwste injectiemapping is geïnstalleerd.

Conclusie aankoopadvies Yamaha MT-09

Bij het bekijken van het aanbod zijn er een paar bijzondere aspecten. Zelfs oudere modellen hebben vaak nog stevige prijzen, een echt koopje op de tweedehandsmarkt is de MT-09 niet. Maar het is wel een verdomd goede motorfiets van hoge kwaliteit.

Tekst en foto’s: MotorradNews

Pluspunten Yamaha MT-09

• Krachtige motor

• Scherp stuurgedrag

• Goede remmen

• Comfortabele zithouding

Minpunten Yamaha MT-09

• Hoge occasionprijzen

• Lekkende stiksels op het zadel

Modelgeschiedenis
2013:
Introductie Yamaha MT-09. Prijs 2014 €9.499 (Street Rally €9.999)
2017:
Aanpassing motormanagement (mapping)
Aanti-hop-koppeling
schakelassistent
Straffere verings
Volledig verstelbare voorvork
Kortere achterkant (29 mm)
5 mm hoger zadel, smaller van voren, vlakkere en langere zitplaats voor duo
Kleinere koplamp op basis van LED-technologie
Kentekenplaatbeugel
Nieuw ontworpen panelen
Herpositionering van het dashboard voor betere leesbaarheid
Knipperlichten zijn lager geplaatst
Prijs v.a. €10.699
2021:
Euro5-blok met meer cilinderinhoud
Nieuw frame
Nieuwe, lichtere wielen
Nieuw Bosch ABS-systeem
Prijs: v.a. €10.999 (MT-09 SP €12.699)
TECHNIEK Yamaha MT-09
Motor, Aandrijving
Type driecilinder-in-lijn, vloeistofgekoeld, zes versnellingen, kettingaandrijving
Cilinderinhoud/Compressieverhouding 847 cc/11,5:1
Vermogen 115 pk (84,5 kW) @ 8.500 tpm
Maximaal koppel 87,5 Nm @ 8.500 tpm
Boring x slag 78,0 x 59,1 mm
Kleppen per cilinder 78,0 x 59,1 mm
Ophanging, Frame, Remmen
Frame Aluminium brugframe
Voorvering USD-vork met een veerweg van 137 mm
Achtervering Aluminium achterbrug, centraal geplaatste schokdemper met een veerweg van 130 mm
Instellingsmogelijkheden ophanging Vork: Veervoorspanning, uitgaande demping. Schokdemper: Veervoorspanning, uitgaande demping.
Voor-/achterbandenmaten 120/70 ZR17 / 180/55 ZR17
Voorremmen Dubbele schijf van 298 mm met vierzuiger-vaste remklauwen
Achterremmen Schijf van 245 mm met zwevende remklauw met één zuiger
Meetwaarden
Maximaal laadvermogen 174 kg
Testverbruik 5,1 l/100 km
Actieradius tanken-werkelijkheid 250 km
Draaicirkel 6,10 m
Topsnelheid Meer dan 210 km/uur
Versnelling:
0-100 km/u 3,6 sec
0-140 km/u 5,8 sec
400 meter met stilstaande start 11,3 sec
Doortrekken in de zesde versnelling
60-100 km/u 3,6 sec
100-140 km/u 4,1 sec
Toerental laatste versnelling bij 130 km/u 5.600 tpm
ABS-remmen vanaf 100 km/u (droog wegdek) Beste resultaat: 42,0 m
ALGEMEEN
Tankinhoud 14,0 l
Rijklaar gewicht volgetankt 191 kg
Zithoogte 815 mm
Naloop 103 mm
Balhoofdhoek 25º
Wielbasis 1.430 mm

Alternatieven

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen