woensdag 8 mei 2024

Herman Brusselmans: ‘Kan er aan de Breitling een zijspan worden bevestigd?’

Zoals mijn tienduizenden fans weten ben ik in februari de trotse vader geworden, met m’n vriendin Lena als trotse moeder, van een zoon genaamd Roman. Laten we zeggen dat het vaderschap voor- en nadelen heeft. Een voordeel is dat je een prachtig kind hebt, het mooiste aller tijden, en dat de liefde voor het hummeltje vanaf seconde één onverwoestbaar is. Een ander voordeel is dat er wat leven in huis komt, want vroeger was het bij ons nogal stil, maar nu, dank zij Roman, heerst er vaak gekrijs, gebrul, en gillend geschreeuw. Nog een voordeel is dat ik me thans kan voorstellen dat uitgerekend mijn zoon het winnende doelpunt zal scoren in de finale van de wereldbeker in 2042, nadat hij eerst drie Afghanen heeft gedribbeld, en dan de bal in de kruising jaagt. In die voorstelling is Afghanistan dan een van de beste elftallen ter wereld, wat waarschijnlijk niet waar zal zijn, maar je weet nooit. Laatst wonnen ze nog tegen Gibraltar met 2-1.

Herman Brusselmans: ‘Ik hoop dat hij net zo motorgek wordt als z’n ouwe vadertje’

Een nadeel van het vader- en moederschap is dan weer dat je niet zomaar kunt zeggen: ‘Kom, we gaan de deur uit, eerst een hapje eten in een uitstekend restaurant en dan naar een schitterende film in de bioscoop.’ Dat kan dus niet, omdat minstens één van ons thuis moet blijven, om op de kleine te letten. Let op, we hebben hem al meegenomen naar een restaurant, maar de pest is dat, als zo’n ventje begint te huilen, de andere restaurantgangers je scheef gaan aankijken. Nog een nadeel is dat je, om dezelfde reden, niet kan zeggen: ‘We springen op de motor en doen een deugddoend tochtje naar de Zwalmstreek’. Maar, zo bedenk ik, misschien zal dat ooit wel lukken, als we onze zoon met ons kunnen meenemen tijdens het motorrijden. Dat zie ik aldus: een motor met een zijspan, met mezelf aan het stuur, Lena op het passagierszitje, en in het in twee compartimenten verdeeld zijspan zowel onze zoon Roman als onze hond Aquí. Dat is toch een goed idee?

De vraag is echter: moet ik een nieuwe motor inclusief een nieuw zijspan aanschaffen, of moet ik door een gespecialiseerde firma een zijspan laten monteren aan een van m’n twee bestaande motoren, de Triumph Speed Twin Breitling en de Triumph Thruxton R? Eerst heb ik het internet afgezocht naar een tweedehandsmotor met zijspan, en ik kwam terecht bij The Oldtimer Farm in het Oost-Vlaamse dorp Aalter, en daar hadden ze een BMW met zijspan in huis, uit het jaar 1957, met een kostprijs van 17.000 euro. Wat ik er positief aan vond, was dat de machine uit mijn geboortejaar is, dat de motor er in aanvaardbare staat uitzag, en dat de prijs goed en wel beschouwd nogal meeviel. Negatief was dan weer dat die BMW hoe dan ook vijfenzestig jaar oud is en allicht mankementen vertoont, dat het zijspan maar één compartiment heeft, en dat m’n vriendin Lena BMW-motoren niet mooi vindt. Daarom belde ik naar mijn Triumph-dealer BMC met de vraag: ‘Kan er aan de Breitling of de Thruxon een dubbelcompartimenteel zijspan worden bevestigd?’ Suzanne van BMC zei dat dit heel goed mogelijk is, dat de prijs zeker mee zou vallen, en dat ik van een Triumph-specialist een paar lessen zou krijgen aangaande het veilige rijden met een motor met zijspan. Zodoende denk ik eraan om een zijspan te laten plaatsen bij de Breitling, omdat de Thruxton als een sportmotor kan worden beschouwd en derhalve minder geschikt is voor zo’n zijspan. Ik zal m’n lezers ervan op de hoogte blijven houden hoe het zit met de Breitling, het zijspan, Lena, Roman, Aquí en mezelf. Nieuwe avonturen staan ons allicht te wachten.

Herman Brusselmans
Herman Brusselmans
Herman Brusselmans werd geboren te Hamme op 9 oktober 1957. Na veel vijven en zessen groeide hij uit tot misschien wel een heel belangrijk auteur. De schrijver is bescheiden, beleefd en vriendelijk. En heel belangrijk ook: motorrijder. Herman schrijft inmiddels al vele jaren columns voor Promotor en MOTO73.

1 Reactie

  1. Leuk Artikel!
    Ik heb toen mijn zoon nog klein was ook uitgekeken naar een zijspan. Zelfs een aantal weken proefgereden met een Moto Guzzi zijspan
    Een goede raad die ik meekreeg:
    1. Investeer je geld in de aanachaf van een goed tweedehands zijspan in plaats van de opbouw van een eigen combinatie op basis van je eigen Motor.
    2. Kies een combinatie met een aangepaste voorwielophanging (schommelarm).
    Voorbeeld.
    https://link.marktplaats.nl/m1935505493?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

    Veel succes en plezier met z’n drieen!

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen