Jan Kruithof: ‘In rijtje tweedeling mag er nog een bij: motorrijders met en zonder lawaaipijp’

De afgelopen weken hoor je geregeld het woord ‘tweedeling’ in combinatie met ‘de maatschappij’. Zo’n tweedeling is altijd positief en negatief of voordelig en nadelig. Zoals voor bewoners van koop- en huurwoningen, gevaccineerden en niet-gevaccineerden, hoog- en laagopgeleide mensen, et cetera. De bewoner van een huurwoning bouwt geen gesubsidieerd vermogen op zoals de eigenaar van een koopwoning. Een gevaccineerde mag wel naar de bioscoop en het café, terwijl een niet-gevaccineerde de toegang wordt geweigerd. De inkomensverschillen tussen laag- en hoogopgeleide mensen nemen overdreven snel toe. In dat rijtje mogen we wat mij betreft ook motorrijders met en zonder lawaaipijp scharen.

Ik kan me zo maar voorstellen dat de eigenaar van een motorfiets met een originele, onberoerde fabrieksuitlaat straks wel langs de Vlist mag rijden, maar de eigenaar van een motorfiets met een lawaaipijp niet. Dat geldt binnenkort ook voor de weg over de dijk langs het IJsselmeer tussen Hoorn en Venhuizen, de IJsseldijk richting Deventer, de Beekhuizenseweg naar De Posbank en noem maar op. Zo’n tweedeling zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn waarmee we ‘Der NEFOM’ – de club van tachtig activistische anti-lawaaiclubs – monddood maken. Een soort van status quo tot 2035. Daarna zijn benzinemotoren toch verboden en zijn we aangewezen op elektrische. Dan snoert de stilte vanzelf het gekrakeel van de anti-lawaailobby.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?