vrijdag 26 april 2024

40 jaar BMW GS: een overzicht van ontwikkeling

De BMW GS modellen worden in 2020 40 jaar. Althans, de modellijn. In de herfst van 1980 presenteerde BMW Motorrad de R 80 G/S, een motorfiets die voor het eerst twee rijgebieden combineerde: Off-road en on-road. Dankzij deze unieke combinatie van weg-, touring- en off-road capaciteiten – zonder afbreuk te doen aan het dagelijks gebruik – werd de R 80 G/S de conceptuele voorloper van de nieuwe motorcategorie van de touring enduro’s. Een categorie waarin sindsdien vele motormerken zijn ingestapt. Maar sinds dat eerste model in 1980 heeft BMW Motorrad meer dan 1,2 miljoen BMW GS modellen aan klanten kunnen overhandigen.

Rijdynamiek, off-road beheersing, comfort en robuustheid

Maar niet alleen het beleven van motoravonturen waren van meet af aan ideaal voor de BMW GS; de R 80 G/S en zijn nakomelingen bewezen al snel hun kwaliteiten in de racerij. In 1981 reed Hubert Auriol naar de overwinning in de al even prestigieuze en uitdagende Parijs-Dakar Rally. Dit is slechts één van de vele sportsuccessen die BMW Motorrad met een GS kon vieren. De talenten van de boxer GS modellen als rijdynamiek, off-road beheersing, comfort en robuustheid zijn in de afgelopen 40 jaar door BMW Motorrad voortdurend onderhouden en doorontwikkeld en overgedragen op andere BMW Motorrad modelreeksen. In 1993 kwam bijvoorbeeld de BMW F 650 “Funduro” als eerste eencilinder BMW enduro op de markt.

Gaan we in 2020 de eerste BMW M-modellen zien?

Vier kleppen techniek en Telelever

Met de BMW R 1100 GS presenteerde BMW Motorrad niet alleen de eerste GS met een 4-kleppen boxer en 80 pk vermogen, maar bewandelde het merk ook nieuwe wegen met betrekking tot de veringstechniek voor grote touring enduro’s. Voor het eerst in een enduro fungeerden de motor en de versnellingsbak als dragende elementen van het chassis, waardoor een hoofdframe overbodig werd. Terwijl de BMW Paralever achterwielophanging al jaren eerder de aandrijfreacties van de asaandrijving in de modellen met de tweekleppen boxer had geëlimineerd, hadden de BMW ingenieurs nu een innovatieve manier ontwikkeld om de voorwielen met behulp van de Telelever ophanging te geleiden. Bovendien was de nieuwe R 1100 GS de eerste enduro ooit die met ABS was uitgerust – een veiligheidsuitrusting die nu op alle motorfietsen standaard is

De GS-modellen van de F-serie

Naast talrijke nieuwe en verdere ontwikkelingen, waaronder de F 650 GS (eerste eencilinder met elektronische brandstofinspuiting, katalysator en ABS), die vanaf het jaar 2000 in Berlijn werd geproduceerd, markeerden de in 2007 geïntroduceerde F 650 GS en F 800 GS modellen opnieuw een mijlpaal in de geschiedenis van de BMW GS lijn. Met hun koppelrijke 2-cilinder-in-lijn motor en torsiestijf buizenframe interpreteerden ze het BMW GS thema op hun eigen, maar zeer typische BMW manier. Met deze nieuwe modellen presenteerde BMW Motorrad niet alleen de opvolgers van de uiterst succesvolle F 650 GS met zijn ééncilinder motor, maar breidde het enduro-aanbod in het middensegment uit.

BMW-verkoop daalt wereldwijd 17,7%, maar juni was top!

DOHC boxer met twee bovenliggende nokkenassen.

BMW Motorrad presenteerde in de herfst van 2009 een herziene BMW R 1200 GS. Nu uitgerust met de nog vrijere DOHC boxer met twee bovenliggende nokkenassen per cilinder, bood deze 81 kW/110 pk en een verbeterde rijdynamiek. In het jubileumjaar 2010 bracht BMW Motorrad met de speciale modellen “30 Years GS” van de BMW R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS en F 650 GS in de bedrijfskleuren van BMW Motorrad Motorsport hulde aan het 30-jarig jubileum van de GS-modellen en hun successen in zowel de productiemotor fabricage als de autosport.

BMW Motorrad zette het succesverhaal van de GS modellen voort in de herfst van 2010. Met de BMW G 650 GS voegde BMW Motorrad nog een aantrekkelijk lid toe aan de BMW GS familie. Dankzij zijn slanke, pikante off-road-status zag de nieuwe eencilinder-enduro er gedurfd, licht en avontuurlijk uit. Tegelijkertijd onderscheidde hij zich duidelijk van de concurrentie op het gebied van kwaliteit, uitrusting en comfort. In combinatie met zijn relatief lage gewicht en de gereduceerde zithoogte was hij de aantrekkelijke instapmotor in de wereld van de motorsport en in de fascinerende BMW GS ervaringswereld.

De power GS: Nieuw ontworpen bokser met verticale doorstroming.

De dynamische ontwikkeling van het BMW GS thema werd in het vierde decennium onverminderd voortgezet. Toen BMW Motorrad in de herfst van 2012 op de Intermot de nieuwe R 1200 GS presenteerde, was de belangstelling vooral gericht op de volledig vernieuwde motor. De lucht-/vloeistofgekoelde, vlakke twinmotor introduceerde cilinderkoppen met verticale doorstroming; ze hadden vanaf dat moment een geïntegreerde versnellingsbak en een asaandrijving aan de linkerkant, aangevuld met de modernste chassistechniek en elektronische regelsystemen zoals ABS, tractiecontrole of een semi-actief chassis. Met een vermogen van 92 kW (125 pk) leverde de nieuwe R 1200 GS ook zeer goede rijprestaties. Nauwelijks anderhalf jaar later, in maart 2014, rolde de 500.000ste BMW-motor van de GS-modelreeks met boxermotor van de band in de fabriek in Berlijn – dit was een R 1200 GS Adventure.

40 jaar BMW GS op een rijtje..

De GS voor het capaciteitssegment onder 500 cc: de G 310 GS

In het najaar van 2016 presenteerde BMW Motorrad weer een ander GS-model. Ditmaal was het de G 310 GS. Het bracht de kernkwaliteiten van een BMW GS over naar het capaciteitssegment onder 500 cc en interpreteerde deze in zijn eigen stijl. Uiterst compact, maar toch volgroeid en comfortabel, opende hij een hele nieuwe ervaringswereld in zijn segment en werd hij uniek in het instapsegment, vooral door zijn veelzijdigheid. Met de nieuwe R 1200 GS breidde BMW Motorrad het GS-portfolio uit, niet alleen met verdere productoptimalisaties, maar ook met een verbreding van de eigenschappen van de motorfiets. Voor het eerst konden klanten een BMW GS een meer uitgesproken enduro of gedistingeerde stijl geven die past bij het favoriete gebruiksgebied, door de stijlpakketten Rallye en Exclusive te bestellen.

In datzelfde jaar kwam er een heel andere interpretatie van het GS thema op de markt: de R nineT Urban G/S. De R nineT Urban G/S putte uit de genen van de allereerste en legendarische BMW R 80 G/S van het jaar 1980 en bracht deze met hedendaagse technologie naar de moderne tijd in de vorm van een klassieke enduro-stijl BMW motorfiets met boxermotor. Net als bij de andere R nineT modellen werd de lucht/oliegekoelde boxermotor met 81 kW (110 pk) vermogen in combinatie met een zesversnellingsbak gemonteerd.

Nieuwe motor, nieuw chassis: De nieuwe GS-modellen van de F-serie

In 2017 schreef BMW Motorrad opnieuw GS-geschiedenis met de twee volledig vernieuwde F 750 GS en F 850 GS enduro-modellen. BMW Motorrad bouwde consequent voort op de typische GS-krachten in de opvolgers van de succesvolle 2-cilinder F 650 GS, F 700 GS en F 800 GS-motoren met als doel het goede nog beter te maken. De afkorting GS stond, net als voorheen, weer voor een synthese van touring en langeafstandsvermogen in combinatie met racedynamiek en superieure offroadprestaties. Kortom: Een BMW GS is de ideale metgezel als het gaat om het ontdekken van verre uithoeken van de wereld per motorfiets. De kern van de nieuwe ontwikkeling was een nieuw ontworpen, krachtige 2-cilinder in-lijnmotor met twee balansassen en een ontstekingsafstand van 270/450 graden voor optimale rijeigenschappen en een emotioneel geluid. Het genereerde 57 kW (77 pk) voor de F 750 GS en 70 kW (95 pk) voor de F 850 GS vanaf 853 cc, en leverde daarmee een superieur aandrijfvermogen voor beide GS-modellen.

Dit betekende nog meer vermogen, koppel en efficiëntie voor de grote boxermotor GS

In het najaar van 2018 introduceerde BMW Motorrad opnieuw een radicale upgrade voor de boxermotor van de grote GS-modellen om het vermogen en het koppel verder te verbeteren en het brandstofverbruik en de emissiewaarden te verlagen. Voor dit doel werd BMW ShiftCam Technology voor het eerst gebruikt in de serieproductie van BMW Motorrad motoren: hierdoor konden de kleptiming en de klepslag aan de inlaatzijde worden gevarieerd. Bovendien werden de inlaatnokkenassen ontworpen voor het asynchroon openen van de twee inlaatkleppen, wat resulteerde in een betere werveling van het verse, binnenkomende mengsel en dus een effectievere verbranding. Andere technische wijzigingen aan de motor hadden betrekking op de nokkenasaandrijving – nu verzorgd door een getande ketting (voorheen een rolketting) – een geoptimaliseerde olietoevoer, dubbelstraals-injectiekleppen en een nieuw uitlaatsysteem.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen