Lezerstest Kawasaki Versys 1000 SE

Als de laatste zonnestralen van de dag het omringende landschap in een gouden gloed zetten, is motor rijden pure magie. Alleen volgt daarna altijd automatisch die vermaledijde schemering. Gedijt de Kawasaki Versys 1000 SE in zowel zonnige als duistere omstandigheden? De Kawasaki  Versys 1000 SE beschikt over een speciaal wapen om de duisternis te lijf te gaan: bochtenverlichting. Onder hellingshoek schijnen de links en rechts in de kuip gemonteerde lampen ‘om het hoekje’ in de richting waar je heen stuurt. Of het systeem daadwerkelijk licht in de duisternis werpt, zoeken zeven MOTO73-lezers voor je uit op een lange woensdagavond. Uitvalsbasis Hilversum ...
Als de laatste zonnestralen van de dag het omringende landschap in een gouden gloed zetten, is motor rijden pure magie. Alleen volgt daarna altijd automatisch die vermaledijde schemering. Gedijt de Kawasaki Versys 1000 SE in zowel zonnige als duistere omstandigheden? De Kawasaki  Versys 1000 SE beschikt over een speciaal wapen om de duisternis te lijf te gaan: bochtenverlichting. Onder hellingshoek schijnen de links en rechts in de kuip gemonteerde lampen ‘om het hoekje’ in de richting waar je heen stuurt. Of het systeem daadwerkelijk licht in de duisternis werpt, zoeken zeven MOTO73-lezers voor je uit op een lange woensdagavond. Uitvalsbasis Hilversum baadt bij vertrek nog in het volle zonlicht, maar halverwege de Veluwe gaat het licht, zoals verwacht, uit. Perfecte testomstandigheden om de groene allroad aan de tand te voelen. Dat doen de zes motorrijders dan ook met verve. Dat de gewone koplampen van de Kawasaki goed zijn voor een enorme bak licht merken we op alle smalle onverlichte wegen op de route. Die baden in een zee van licht. De bochtenverlichting valt de deelnemers minder op. Ook het hertje dat plotsklaps rakelings voor de voorrijder oversteekt, had er waarschijnlijk geen oog voor. Hoezo is een Versys 1000 niet goed voor een shot adrenaline… Test Kawasaki Versys 1000 SE 2019 Bochtenverlichting mag dan niet iedereen prominent in het oog vallen, maar andere kwaliteiten van de Versys 1000SE wel. Het motorblok zet zichzelf bij iedereen in de schijnwerpers door zijn waanzinnige souplesse. ‘Het is net een elastiekje’, typeert iemand de vier-in-lijn. Iedereen roemt eveneens het comfort, de zithouding, de veelzijdigheid en het rijgemak. Stefan van Vugt: ‘Het is net een elastiekje.’ NaamStefan van VugtLeeftijd50WoonplaatsRijenBeroepDocentEigen motorfietsKawasaki ZZR1400 ‘Met het groeien van het reisgevoel, groeit ook mijn wens naar een allroad. Ik heb de motorvakantie ontdekt, maar dat leert me ook dat een ZZR1400 te sportief is voor lange afstanden. Bij auto’s koopt iedereen dan een comfortabele SUV, bij motoren een allroad. Omdat Kawasaki me aan het hart ligt, wil ik de Versys 1000 proberen. Om te zien heb ik niet direct zoiets van “wow”, maar hij geeft geen klap verkeerd en het is een echte alleskunner. Dat komt onder meer door de elektronica. Bij de verschillende rijmodi voel je duidelijk een verschil en de elektronische vering is echt subliem. Het hoeft dus helemaal niet stuiterend over de weg. Bovendien kun je heerlijk met het gas open over drempels rijden. Het motorblok is heel soepel. Het is net een elastiekje en dat voor “maar” een 1000. De rechtopzitpositie bevalt goed. Het brede stuur geeft een machtig gevoel en je voelt je de baas over de motor. Door de relatief smalle tank zit je niet als een cowboy op de motor. Het zadel is groot genoeg om te kunnen verzitten. Mijn dochter, die achterop zat, kreeg kramp, maar zelf had ik nergens last van. Omdat ik mijn halve leven op nakeds heb gereden, ben ik niet zo veel met de windbescherming bezig geweest. Daarom was het niet nodig om iets te verstellen, maar ik kan me voorstellen dat je op de snelweg iets probeert.’ Stefan van Vugt met achterop zijn dochter ‘De Versys 1000 is een flitsende stuurfiets. Volgens mij zat ik al bij de derde bocht met de tenen aan de grond. Zelfs met duopassagier gingen de rotondes heel soepel. Het komt door het brede stuur dat corrigeren ook heel gemakkelijk maakt. Het rijwielgedeelte slikt iedere correctie ook probleemloos. Weet je wat ik trouwens ook een pluspunt vind? De zijkoffers zijn even groot en daardoor kun je de motor mooi in balans laden. De koplamp geeft mooi helder licht, maar op de bochtenverlichting heb ik niet gelet. Het is op zich wel prettig als je de graskant in de gaten kunt houden en dat je gezien wordt. Al met al kan ik concluderen dat de Versys 1000 een superfiets is. En op navigatie na is hij qua elektronica echt compleet voor een bedrag waar een BMW GS begint. Als ze hier nou alleen eens een cardan op gooien…’ Erik Lemans: ‘Weer was ik direct verkocht.’ NaamErik LemansLeeftijd 61WoonplaatsHaarlemBeroepadviseur werkgeversverenigingEigen motorfietsKawasaki Versys 1000SE ‘Het is prachtig om aan een evenement deel te nemen waar zoveel Versysen achter elkaar rijden. Dit is voor mij namelijk dé motorfiets. Voor mij hoef ik nooit meer iets anders. In 2014 reed ik vanuit de Dolomieten met een groep terug op een Kawasaki Z750R. Gek werd ik van het gebulder en het gebeuk. Toen ik bij Horeon een Versys 1000 zag staan was ik direct verkocht. Daar heb ik geen moment spijt van gehad, eindelijk kon ik meeblazen en sturen. Het heerlijk trillingvrije motorblok is fel als het moet en gemoedelijk als het kan. Alleen vind ik de bak hakerig en beland ik nogal eens in een valse neutraal.’ ‘Alles aan de Versys is goed, al mag hij van mij nog wel dertig kilo afvallen. Straatje keren en sturen op een postzegel is nu wel een uitdaging. Daarom oefen ik vaak speciale verrichtingen op een parkeerterrein. Daar heb ik zelfs kegels voor gekocht. Een cardan hoeft voor mij niet, dat voegt alleen meer gewicht toe. In april 2019 zag ik bij Horeon de SE-versie staan en weer was ik direct verkocht. De remmen geven veel vertrouwen en zijn beter dan op het vorige model. Het zitcomfort is geweldig: ik heb hier dagen mee gereisd zonder kramp. Heerlijke zitpositie: meer dan voldoende zitruimte en een fijne kniehoek. Al gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat mijn Bagsterzadel nog beter is dan het origineel. De elektronische demping vind ik super in gebruiksgemak, het biedt maximaal comfort en toch voldoende feedback.’ Aad Teeuwen: ‘Het soepele karakter maakt het een lekkere toermotor.’ NaamAad TeeuwenLeeftijd55WoonplaatsAlmereBeroepmetaalbewerkerEigen motorfietsKawasaki Versys 650 ‘Het liefst zou ik een kanon als een Yamaha R1 rijden, maar uit angst voor mijn rijbewijs doe ik dat maar niet. De motor pak ik namelijk dagelijks om naar mijn werk in Nieuw-Vennep te komen. De eerste eis die ik aan een motor stel is dat hij dus makkelijk door de file komt. En groen is van jongs af aan wel mijn kleur. Daarom staat de Versys 1000 ook bovenaan mijn verlanglijst als vervanger van mijn Versys 650. Vanwege de kleur, vanwege de zitpositie, die ook geschikt is voor grote mensen, en vanwege het mooie uiterlijk. Het is voor mij een logische stap naar boven. Net als de 650 is de 1000 geschikt voor files, want hij is heel wendbaar. Hij duikt zo makkelijk een bocht in. De zitpositie is ook goed. Op mijn eigen motor krijg ik een houten kont, op deze niet. Al mag het zadel vooraan nog wel een paar centimeter hoger, zodat ik minder snel naar voren schuif. Toch zie ik me hier wel mee naar Italië cruisen. Met mijn 1.94 meter biedt de Versys 1000 toch een prima zithouding.’ ‘Het motorblok is krachtig genoeg en erg soepel. Bij 2.000 toeren in zes gaat hij er nog gewoon zonder bokken vandoor. Uitlaatgeluid vind ik erg belangrijk en dat is ook goed. Hier hoeft echt geen andere uitlaat op. De souplesse van het blok, maar ook de sportieve kant ervan, vind ik het grootste pluspunt. Het soepele karakter maakt het een lekkere toermotor. Daarom is het fijn dat de motor heel stabiel rechtdoor gaat en de windbescherming goed is. Normaal klap ik het vizier van mijn helm bij 50 km/u dicht, maar nu stond het nog met 110 km/u open. Qua knopje heb ik weinig uitgeprobeerd. Ik hoor dat er cruisecontrol op zit en dat is ideaal, maar zonder leesbril heb ik de knopjes niet gevonden. Verdomd joh, die bochtenverlichting werkt echt. Je ziet het aan gaan en dat vind ik nog een pluspunt. Als ik dan ook een cijfer moet geven, kom ik dicht bij een negen. Dit is een alledaagse motor waar je alles mee kunt doen wat je wilt.’ Erwin Porte: ‘Om minpunten te benoemen moet ik muggenziften.’ NaamErwin PorteLeeftijd50WoonplaatsIJsselsteinBeroepinternationaal projectmanagerEigen motorfietsHonda NC700X ‘Mijn volgende motor moet meer vermogen hebben, hoog op de poten staan en volop windbescherming bieden. Volgens mij biedt een Versys 1000 dat allemaal en daarom is het interessant om een uitgebreide test te doen. Het eerste wat opvalt, is het bizar soepele blok. Het lijkt wel alsof het van elastiek is gemaakt. Het heeft meer dan genoeg vermogen en qua motorblok heb ik niets meer te wensen. In het begin moest ik mijn draai vinden met het sturen, maar na verloop van tijd raakten we aan elkaar gewend. Als je rijdt, verdwijnen de kilo’s van de Kawasaki snel.’ Erwin Porte legt het uit aan Ad van de Wiel ‘Om minpunten te benoemen moet ik muggenziften, maar dan noem ik toch het forse gewicht. Bovendien worstelde ik wat met de quickshifter, maar daar heb ik nooit eerder mee te maken gehad. De minpunten wegen niet op tegen de voordelen waarbij voor mij het comfort, de windbescherming en het vermogen voorop lopen. Je moet wel je best doen om iets van de bochtenverlichting te merken. Als het een optie is, zou ik er niet voor gaan. In mijn auto heb ik er meer profijt van. Met de vering heb ik heerlijk gespeeld en voor mij stuurt de motor het fijnst in standje Sport. Ook dan is het comfort nog goed. Met mijn 1.94 meter zit ik bovendien goed op de motor, al kan ik me voorstellen dat de motorfiets voor sommige mensen te hoog is. Anders zou het een perfecte allemansvriend zijn.’ Remon van der Plaat: ‘Ik durf werkelijk niets negatiefs te zeggen over dit ding.’ NaamRemon en Daisy van der PlaatLeeftijd38WoonplaatsMoordrechtBeroepplanner transport logistiek dienstverlenerEigen motorfietsKawasaki Versys 1000 ‘Het vakantiegeld is vooraf door Daisy veilig gesteld en dat is maar goed ook want ik ben verliefd geworden. Als ik het geld zou hebben liggen, zou ik er niet eens over nadenken. Alles wat nieuw is, is altijd mooier en lekkerder, maar door de moderne techniek is dit echt een betere motorfiets dan mijn eigen Versys. Mooier ook bovendien. Qua sturen voelt het min of meer hetzelfde. Het komt iets lichter en meer in balans over en de SE voelt nog iets stabieler als motorfiets voor bestuurder en passagier. Wel schrok ik van de sterk verbeterde voorrem, die is echt veel beter. Het zadel voelt ook beter, drempels voel je veel minder hard doorkomen. ‘ ‘Ik durf werkelijk niets negatiefs te zeggen over dit ding. De bochtenverlichting zag ik in mijn spiegels aan gaan bij de motoren achter me, maar zelf heb ik niets gemerkt. Het is niet de bak licht waarop je hoopt. Omdat ik geregeld met duo rij, is de elektronische vering een hele vooruitgang. De vering handmatig veranderen doe je niet altijd. Nu doe je dat met een druk op de knop. De elektronica is sowieso goed. Je voelt de verschillende rijmodi Road, Sport en Rain goed en de quickshifter gaat als een mes door de boter.’ Remon en Daisy van der Plaat Christiaan Wachtmeester: ‘In Sport hangt hij net iets strakker aan het gas.’ NaamChristiaan WachtmeesterLeeftijd53WoonplaatsAlmeloBeroepE-plan tekenaar/engineerEigen motorfietsSuzuki V-Strom 650 ‘Een Versys staat op mijn shortlist omdat ik een rustige rijder ben. Racen hoeft voor mij niet en de zithouding van een allroad is voor mij het beste. De Versys is heel makkelijk te sturen en voelt absoluut niet aan als een zware motor. Al vind ik hem bij heel lage snelheden wat nerveus. Gaandeweg kreeg ik steeds meer het juiste gevoel en rotondes gingen steeds makkelijker. De elektronica heb ik volledig uitgeprobeerd. In Road vind ik hem het fijnst en het meest vertrouwd. In Sport hangt hij net iets strakker aan het gas. De elektronische vering is makkelijk te veranderen en dat doe je dan ook echt. De vier-in-lijn is heel fijn. Het maakt werkelijk niet uit in welke versnelling je rijdt zoveel souplesse zit er in het blok. Dat motorblok is geweldig en het bouwt het vermogen heel mooi op.’ Christiaan Wachtmeester (rechts op de foto) ‘Door het relaxte karakter van de motor neem je als vanzelf een relaxte rijstijl aan. Alleen bij lage snelwegen op klinkerwegen vind ik de gasreactie wat aan/uit. Als dit mijn eigen motorfiets zou zijn, had ik risers op het stuur gezet omdat ik nogal snel last van mijn polsen krijg. Verder is de zithouding goed en dat geldt ook voor de windbescherming. Met de ruit op de hoge stand rij ik met open vizier zonder dat ik wind in mijn gezicht krijg. Van de zijlampen heb ik niet veel gemerkt, wel van de verstraler. Omdat zichtbaarheid voor mij heel belangrijk is, hecht ik daar meer waarde aan.’ Jan Rausch: ‘Het is echt een openbaring dat iets zo vanzelf kan gaan.’ NaamJan RauschLeeftijd34WoonplaatsUtrechtBeroepmedewerker mediabedrijfEigen motorfietsDucati Multistrada 620 ‘Als eigenaar van een Ducati Multistrada 620 ben ik nieuwsgierig naar een moderne motorfiets. Ik weet nu dat het opstappen en wegwezen is met zo’n ding, het voelt direct vertrouwd. Op het eerste gezicht zie je een flink en intimiderend ding, maar zo voelt het niet als je ermee gaat rijden. Het is echt een openbaring dat iets zo vanzelf kan gaan. De eerste angst was direct weg. Zelfs de halve draai, een schrikbeeld bij de rijlessen, ging redelijk soepel.’ ‘Het motorblok is al net zo gemakkelijk. Je hoeft je niet druk te maken om de juiste versnelling. Bij mijn eigen motorfiets moet ik vaak terug naar de eerste versnelling, dat hoeft hier helemaal niet. Daardoor daagt de Versys ook niet uit, als vanzelf ga je rustig rijden. Spannend is de motor niet, wel een prima motorfiets voor reizen en woon-werk. Kawasaki heeft het comfortplaatje goed voor elkaar. De motor zit lekker, al is de vering redelijk aan de zachte kant. Lekker op klinkerwegen, ook al omdat mijn eigen motor erg stug is op kleine oneffenheden, maar op drempels komt er meer beweging in de Versys dan gedacht. Van de zijlampen heb ik amper iets gemerkt. Misschien had je iets langer moeten doorgaan?’ Jan Rausch https://youtu.be/F7Z4-wRA-xw

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?